63,381 læst ·
88 svar
63k læst
88 svar
Nogen der har bygget hus med byggelementer i EPS?
Tak for hurtigt og værdifuldt svar!
Jeg planlægger at pudse både ud- og indvendigt, men jeg tror alligevel, det kan være godt at forsegle ordentligt inden, tak!
Jeg kan se, at der findes halvblokke, som kan være gode at bruge ved fx vinduer og døre, selvom der sikkert vil være en del skæring i blokkene alligevel. Jeg tegner mine vinduer efter blokkene, så vidt det er muligt. Så få åbningsbare som muligt (udrymnings/udluftning).
Tak også for synspunktet om gulvvarmen. Det er jo tykke vægge, så det forstår jeg også.
Så en annonce på et lidt større hus, der er bygget med Legolit-blokkene...
http://www.skeppsholmen.se/stockholm/villor?view=Gallery&guid=412QRQAOJFEOJSNQ&preview=0
den er vel kun på dette link, indtil den er solgt. 😊
Jeg planlægger at pudse både ud- og indvendigt, men jeg tror alligevel, det kan være godt at forsegle ordentligt inden, tak!
Jeg kan se, at der findes halvblokke, som kan være gode at bruge ved fx vinduer og døre, selvom der sikkert vil være en del skæring i blokkene alligevel. Jeg tegner mine vinduer efter blokkene, så vidt det er muligt. Så få åbningsbare som muligt (udrymnings/udluftning).
Tak også for synspunktet om gulvvarmen. Det er jo tykke vægge, så det forstår jeg også.
Så en annonce på et lidt større hus, der er bygget med Legolit-blokkene...
http://www.skeppsholmen.se/stockholm/villor?view=Gallery&guid=412QRQAOJFEOJSNQ&preview=0
den er vel kun på dette link, indtil den er solgt. 😊
Hvilken kåk!!
Okay, så du tilpasser vinduer efter blokkene, det var jo ret smart. Tag da typisk et 98 vindue i et 100 hul. Svært men skummet når det bliver for små sprækker...
Hvordan gør du med luftspalten når du pudser? Hvad skal have for værdisystem?
Okay, så du tilpasser vinduer efter blokkene, det var jo ret smart. Tag da typisk et 98 vindue i et 100 hul. Svært men skummet når det bliver for små sprækker...
Hvordan gør du med luftspalten når du pudser? Hvad skal have for værdisystem?
Vi har tænkt at pudse vores hus. Vi er ikke nået dertil endnu. Men til foråret/begyndelsen af sommeren bør vi have gjort det, da det ikke er godt for celleplastblokkene at blive udsat for sollys.
Vi bygger med celleplast direkts legolit.
Vi har i øjeblikket kun fået op rejste skeletet og taget. Selve bygningen med klodserne er ret enkel. Men i vores tilfælde valgte vi at undvære metalregler, som skulle trækkes ned i blokkene, og brugte i stedet 2 x 2 tommer regler, hvilket har gjort, at vi har været nødt til at dække væggene efterhånden som vi byggede dem op. For ikke at de skulle blive fugtige. Og efter denne regnfulde efterår har det været moderat besværligt.
Vi bygger et to-etagers hus og har også plasttag 500mm.
Vi har ikke lagt gulvvarme i hele pladen men kun i hall, vaskerum og badeværelse. Derefter planlægger vi at bruge FTX-system. Solpaneler på taget og en vandmantlet pejs. Alt for at forsøge at få driftsomkostningerne ned.
Kan vedhæfte et billede af, hvordan det ser ud i øjeblikket.
Vi bygger med celleplast direkts legolit.
Vi har i øjeblikket kun fået op rejste skeletet og taget. Selve bygningen med klodserne er ret enkel. Men i vores tilfælde valgte vi at undvære metalregler, som skulle trækkes ned i blokkene, og brugte i stedet 2 x 2 tommer regler, hvilket har gjort, at vi har været nødt til at dække væggene efterhånden som vi byggede dem op. For ikke at de skulle blive fugtige. Og efter denne regnfulde efterår har det været moderat besværligt.
Vi bygger et to-etagers hus og har også plasttag 500mm.
Vi har ikke lagt gulvvarme i hele pladen men kun i hall, vaskerum og badeværelse. Derefter planlægger vi at bruge FTX-system. Solpaneler på taget og en vandmantlet pejs. Alt for at forsøge at få driftsomkostningerne ned.
Kan vedhæfte et billede af, hvordan det ser ud i øjeblikket.
Herligt hus Wik83! Antager at plustaget er færdigt med falseplade og alt. Flot. Tænkte du selv at pudse? Overvejer selv at leje en pudsemaskine og være to om at pudse begge sider samtidig? Tjekkede med Cten www.cten.se og de anbefaler indvendig gipsmørtel og et system med fiberpuds udvendigt. Ingen luftspalter eller lignende behøves (empame). Det giver en fuldt tilfredsstillende vejrbeskyttelse.
Mit hus bliver mere en etplans funkiskasse med nærmest fladt tag (3 grader). Jeg tænkte at runde yderhjørnerne med ca. 10-15 cm radius, så jeg skal nok fremstille et værktøj, som jeg kan skære radius med, af glødet tråd/blad.
Mit hus bliver mere en etplans funkiskasse med nærmest fladt tag (3 grader). Jeg tænkte at runde yderhjørnerne med ca. 10-15 cm radius, så jeg skal nok fremstille et værktøj, som jeg kan skære radius med, af glødet tråd/blad.
Undskyld for sent svarEllEnn sagde:Herligt hus Wik83! Antar at plustaget er færdigt med falsplade og alt. Snyggt. Overvejer du at pudse selv? Overvejer selv at leje en pudsemaskine og være to og pudse begge sider samtidig? Tjekkede med Cten www.cten.se, og de anbefaler indvendig gipsmørtel og et system med fiberpuds udvendigt. Ingen luftspalter eller lignende behøves (empame). Det giver en tilstrækkelig vejrbeskyttelse.
Mit hus bliver mere en etplans funkiskasse med næsten fladt tag (3 grader). Jeg tænkte at runde yderhjørnerne med ca. 10-15 cm radius, så jeg behøver nok at lave et værktøj, som jeg kan skære radius med glødet tråd/blad.
Ja taget kom i stykker med færdig pladebeklædning. Pudsningen blev ikke til noget i sommer, da det trak ud. Vi parallelbygger også en 1,5-plans garage, så efter at taget kom på sidste år, gjorde vi garagen færdig, så vi kunne flytte ind der, mens vi bygger huset færdigt. Derefter fik vi alle vinduer og døre ind og har tætnet som galninge.
Det føles som om vi vil lade nogen andre pudse, jeg vil gerne have en ret glat puds og synes, at slutresultatet er vigtigt der.
Vi overvejer også at pudse ydervæggene (indvendigt) med gipsmørtel, det kan give en fed følelse.
Er du kommet nogen vegne? Nå ja. Værktøj til at skære celloplasten... vi tog svejsetråd og tilsluttede det til et bilbatteri. Da vi fandt den rette tråd, skar det som smør. Det tager lidt tid, og man kan ikke rigtig fremskynde uden at lade den smelte plasten i det tempo, den kan
hej!
meget god information på denne tråd!
men det jeg undrer mig over er prisen.
hvad koster 1 kvm væg inkl. beton, armering osv.
igen tak for al info.
meget god information på denne tråd!
men det jeg undrer mig over er prisen.
hvad koster 1 kvm væg inkl. beton, armering osv.
igen tak for al info.
Hej. I det system, som jeg bygger med (legolit), er der huller (lodret) i celleplastblokke 50x50mm, så man kan indsætte plastregler, som kunne købes fra leverandøren (meget dyrt). Jeg valgte i stedet at indsætte 2tom2 træ, og derefter reglede jeg på 28-70 cc45 liggende på alle vægge og har gipspladerne vandret. Jeg valgte at udelade osb og kørte dobbelt gips på alle ydervægge (bedre lydisolering, da celleplast ikke dæmper lyd særligt godt). Tilgængeligheden med elen blev på den måde meget enkel. Jeg måtte skære dåserne 4-5mm ind i celleplasten. Det syntes jeg fungerede godt for min del. Men i dit system ved jeg ikke helt, hvordan du har med fastgørelsespunkter. Du kunne fræse elen i celleplasten og lime pladerne direkte på, det var et alternativ, jeg valgte imellem.
Tak for svaret Wik83
Jackon har ingen forberedte spor til el, men der sidder indstøbte plastbånd hver 15 cm, som man kan fæstne regler og gips i.
OSB pladerne overvejer jeg at sætte op for at have noget at fastgøre hylder, billeder mm. til. De 28x70 regler, som du har, er også stærke, men det er svært at finde dem bagved gipsen. Hvordan fungerer det med at sætte ting op hos jer? En løsning, jeg har overvejet, er at i stedet for OSB at fastgøre regler, som du har gjort, og desuden sætte regler ekstra tæt i den højde, hvor billeder og hylder normalt hænger, dvs. ca. 110-180 cm og rundt om vinduer. Hvad tænker I i dette forum om det?
Jackon har ingen forberedte spor til el, men der sidder indstøbte plastbånd hver 15 cm, som man kan fæstne regler og gips i.
OSB pladerne overvejer jeg at sætte op for at have noget at fastgøre hylder, billeder mm. til. De 28x70 regler, som du har, er også stærke, men det er svært at finde dem bagved gipsen. Hvordan fungerer det med at sætte ting op hos jer? En løsning, jeg har overvejet, er at i stedet for OSB at fastgøre regler, som du har gjort, og desuden sætte regler ekstra tæt i den højde, hvor billeder og hylder normalt hænger, dvs. ca. 110-180 cm og rundt om vinduer. Hvad tænker I i dette forum om det?
Du kunne skære selv i epsen og på den måde trække elen. Men jeg ville nok synes, det var smartest at skure 28-70 og skrue osb'en i.
I mit tilfælde bliver det måske et par billeder, dem kan man sætte med gipssøm, de vejer ikke så meget, alternativt molly, hvis man er usikker. Til hylder eller overskabe har jeg kottlat bag gipsen. Samt visse indvendige vægge, hvor jeg ved, at jeg for eksempel skal have tv på væggen, sætter jeg plyfa i stedet. Jeg overvejede også at tage 1 stk. osb og 1 stk. gips. Det faldt på, at jeg gerne ville have det lidt bedre lydisoleret og lidt bedre brandsikkerhed.
Jeg kan ikke se, hvad der kunne være galt eller farligt ved at gipse osb mod EPS, det er et dødt materiale.
I mit tilfælde bliver det måske et par billeder, dem kan man sætte med gipssøm, de vejer ikke så meget, alternativt molly, hvis man er usikker. Til hylder eller overskabe har jeg kottlat bag gipsen. Samt visse indvendige vægge, hvor jeg ved, at jeg for eksempel skal have tv på væggen, sætter jeg plyfa i stedet. Jeg overvejede også at tage 1 stk. osb og 1 stk. gips. Det faldt på, at jeg gerne ville have det lidt bedre lydisoleret og lidt bedre brandsikkerhed.
Jeg kan ikke se, hvad der kunne være galt eller farligt ved at gipse osb mod EPS, det er et dødt materiale.
Klik her for at svare