63,381 læst ·
88 svar
63k læst
88 svar
Nogen der har bygget hus med byggelementer i EPS?
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 indlæg
Fik tilbud fra cellplastdirekt i dag på min husstamme+tag....ojoj, det beløb kan ikke rummes her.
Afventer tilbud fra Besta får se....
Afventer tilbud fra Besta får se....
Medlem
· 416 indlæg
Bliver nok ikke noget af besta heller, konstruktionen er for usikker.
Har talt med to uafhængige arkitekter som begge fraråder dette byggesystem, da det ikke har gennemgået nogen tests overhovedet. Der er risiko for fugt mellem plywooden og celleplasten med tiden, hvad sker der så med limningen?
Desuden ingen videre brandklassificering.
Bewi står tilbage....
Har talt med to uafhængige arkitekter som begge fraråder dette byggesystem, da det ikke har gennemgået nogen tests overhovedet. Der er risiko for fugt mellem plywooden og celleplasten med tiden, hvad sker der så med limningen?
Desuden ingen videre brandklassificering.
Bewi står tilbage....
Medlem
· 416 indlæg
over en halv million kun materialer, da var det med ydervæg + tag-EPS men ikke bærende limtræskonstruktion som tilkommer. Tilkommer gør også en regelvæg direkte mod ydervæg for installationsplads
beregnet på bolig 1-plan 180 kvm
beregnet på bolig 1-plan 180 kvm
Lidt Bewi-info på norsk.
http://www.husbygger.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&p=4057
http://www.byggebolig.no/index.php?topic=6488.0
Hørt med sundolitt og dorocell?
http://www.husbygger.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&p=4057
http://www.byggebolig.no/index.php?topic=6488.0
Hørt med sundolitt og dorocell?
Senest redigeret:
Medlem
· 416 indlæg
jo har forsøgt at få et svar fra sundolitt og dorocell, men intet svar endnu.
Angående din overvejelse vedrørende plwooden og EPS i Besta blokkene skal det ifølge Limkunniga ikke være nogen direkte problemer med fugt mellem træet og EPS da Polyuretanlim hærder ved hjælp af fugten i materialerne. Så disse blokke skal kunne stå ude uden at limningen tager skade. Brandklassificeringen er jo, hvad den er.
Medlem
· 416 indlæg
Jo, jeg arbejder med lim selv, så jeg ved det, men det var på sigt, de mente, og de synes, at metoden de bruger er for lidt testet. De syntes, det var mærkeligt, at de har et patent, men ingen som helst testanstalt som sp f.eks. Kan godt være enig faktisk.
Talte med dorocell i går, blev faktisk positivt overrasket over prisen. De ville beregne mere præcist, når jeg fik min tegning klar. Ulempen derimod er lavt u-værdi 0,16, det er dårligere u-værdi end en 45+220+45 mineraluldvæg.
Skal køre forbi en markbygger i byen i morgen, han har bewi-system hjemme nu, så man kan føle lidt.
Talte med dorocell i går, blev faktisk positivt overrasket over prisen. De ville beregne mere præcist, når jeg fik min tegning klar. Ulempen derimod er lavt u-værdi 0,16, det er dårligere u-værdi end en 45+220+45 mineraluldvæg.
Skal køre forbi en markbygger i byen i morgen, han har bewi-system hjemme nu, så man kan føle lidt.
Medlem
· 416 indlæg
Hej Hålta, nja har ikke bestemt endnu, men kenpo-sandwich.se er mest interessant da som har færdig yderside hvilket giver en meget prisvenlig og hurtig løsning.
På den anden side bliver det lidt forsinket selve "main-house", bliver at bygge gæstehuset på 60 kvm først på den 2 hektar store grund, så bliver det værkstedet på 350 kvm i sandwich system med ikke synlig stålkonstruktion beregnet til industrien men overfladen minder om kenpo. Så det kommer til at matche det store beboelseshuset senere.
Når det gælder at sammenligne priser på at bygge traditionelt og med eps-system er der ikke så stor forskel i sidste ende, derimod sparer man masser af tid, hvilket iøvrigt kan betyde billigere omkostning hvis man hyrer håndværkere. men ser man til materialerne så er der ikke stor forskel.
På den anden side bliver det lidt forsinket selve "main-house", bliver at bygge gæstehuset på 60 kvm først på den 2 hektar store grund, så bliver det værkstedet på 350 kvm i sandwich system med ikke synlig stålkonstruktion beregnet til industrien men overfladen minder om kenpo. Så det kommer til at matche det store beboelseshuset senere.
Når det gælder at sammenligne priser på at bygge traditionelt og med eps-system er der ikke så stor forskel i sidste ende, derimod sparer man masser af tid, hvilket iøvrigt kan betyde billigere omkostning hvis man hyrer håndværkere. men ser man til materialerne så er der ikke stor forskel.
Medlem
· 416 indlæg
for at udvikle tanken ifølge ovenstående... materialkostnaden mente jeg er der ikke så stor forskel baseret på om man skal have en pudsfacade.
Skal man have almindelig træbeklædning, så bliver det selvfølgelig billigere at bygge traditionelt.
Skal man have almindelig træbeklædning, så bliver det selvfølgelig billigere at bygge traditionelt.
Byggede mit hus delvist med disse blokke og har selv kun gode erfaringer.
Jeg valgte sundolitt fordi de havde en løsning for 45° hjørner, som jeg har en del af. Dorocell (snart Thermomur) nye blokke lå ellers øverst på listen men faldt netop på 45-hjørnerne. Fordelen med Dorocell er, at den væg bliver en homogen betonvæg, stagene mellem væggene er tynde og ikke i samme materiale som blokkene, tykkere og bedre u-værdi. Desuden er der indstøbte lister i blokkene, som man nemt skruer fast regler/plader i. Dog var de dyrere end sundolittblokkene, så jeg sparede en hel del, men havde alligevel valgt Dorocells NYE blokke, hvis jeg kun havde haft lige vinkler.
Rigtig smart at bygge sit hus på denne måde....
/Glenn
Jeg valgte sundolitt fordi de havde en løsning for 45° hjørner, som jeg har en del af. Dorocell (snart Thermomur) nye blokke lå ellers øverst på listen men faldt netop på 45-hjørnerne. Fordelen med Dorocell er, at den væg bliver en homogen betonvæg, stagene mellem væggene er tynde og ikke i samme materiale som blokkene, tykkere og bedre u-værdi. Desuden er der indstøbte lister i blokkene, som man nemt skruer fast regler/plader i. Dog var de dyrere end sundolittblokkene, så jeg sparede en hel del, men havde alligevel valgt Dorocells NYE blokke, hvis jeg kun havde haft lige vinkler.
Rigtig smart at bygge sit hus på denne måde....
/Glenn
En ven byggede i et af disse systemer, fik kæmpe problemer da han solgte pga. manglen på visse godkendelser. Tror det løste sig til sidst men meget besvær inden..
Det er sådan nogle flamingoblokke, jeg pumper beton i mere eller mindre hver uge. De mest almindelige blokke, der bruges, er Dorocell, fordi de er mest prisvenlige. De norske Bewi-blokke er meget stabile og gode, men de er helt vanvittigt dyre at købe. Jeg gætter på, at der findes ca. 25 forskellige fabrikater, som jeg har set gennem årene.
Selv ville jeg bruge Dorocell-blokkene på grund af rimelige indkøbspriser og at de ikke er så skrøbelige, når man pumper beton i dem. Palikka-blokkene er de mest skrøbelige, og dem kan man ikke støbe fuld væghøjde samme dag - så sprækker de.
Jeg bor i et trærammehus, og den dag jeg har råd, så sender jeg vores hus direkte ned i en container og bygger et nyt hus på støbt betonplade med indstøbt vandbåren gulvvarme og et skelet med Dorocell flamingoblokke fyldt med beton - som jeg naturligvis selv pumper i. Jeg bruger så også mine egne udviklede betonopskrifter, som er specialtilpassede til netop flamingoblokstøbning.
Jeg har kun gode ting at sige om den byggemetode.....
Selv ville jeg bruge Dorocell-blokkene på grund af rimelige indkøbspriser og at de ikke er så skrøbelige, når man pumper beton i dem. Palikka-blokkene er de mest skrøbelige, og dem kan man ikke støbe fuld væghøjde samme dag - så sprækker de.
Jeg bor i et trærammehus, og den dag jeg har råd, så sender jeg vores hus direkte ned i en container og bygger et nyt hus på støbt betonplade med indstøbt vandbåren gulvvarme og et skelet med Dorocell flamingoblokke fyldt med beton - som jeg naturligvis selv pumper i. Jeg bruger så også mine egne udviklede betonopskrifter, som er specialtilpassede til netop flamingoblokstøbning.
Jeg har kun gode ting at sige om den byggemetode.....