2,160 læst ·
9 svar
2k læst
9 svar
Nedrivning af mursten mod at få materialet?
Med risiko for at udløse århundredets latterstorm, undrer jeg mig over følgende:
Kan man finde nogen, der river mexiteglvægge (hvid, hugget) ned på en etplansvilla og borttransporterer dem i bytte for materialet, eller mod en betydeligt lavere timeløn end "håndværkerniveauet" og de normale transportomkostninger for det samme arbejde?
Kan man finde nogen, der river mexiteglvægge (hvid, hugget) ned på en etplansvilla og borttransporterer dem i bytte for materialet, eller mod en betydeligt lavere timeløn end "håndværkerniveauet" og de normale transportomkostninger for det samme arbejde?
Sandsynligvis ikke, men det skyldes, at få forstår mexitegls egentlige værdi. Smukt, tidløst og næsten helt vedligeholdelsesfrit, desuden forudser nogle, at det er på vej til at få en renæssance. Man kan faktisk sige, at det endda er uvurderligt, fordi det ikke længere produceres.
Det kan også være, at jeg er partisk i spørgsmålet
.
Men det var faktisk nogen her, der søgte sten for et stykke tid siden. Skal se, om jeg kan finde den tråd.
Det kan også være, at jeg er partisk i spørgsmålet
Men det var faktisk nogen her, der søgte sten for et stykke tid siden. Skal se, om jeg kan finde den tråd.
Bygningsbevarer
· Malmö
· 256 indlæg
Det finder du nok ikke, men du har måske nogle børn, der vil rense mursten for at øge deres lommepenge.
Du burde kunne få 2-4k per palle med renset mexi, men det er stort set umuligt at sælge det hele.
Du burde kunne få 2-4k per palle med renset mexi, men det er stort set umuligt at sælge det hele.
Et spørgsmål til mexieksperten:
Et alternativ til at rive ned de hakkede mexitegl og sætte pudsplader kunne måske være at slibe ned teglene, så de ikke er så grove og dermed ikke kræver fem lag puds... KAN man slibe ned mexisten, eller er de så hårde, at stenene består, og alle fugerne i stedet revner?
Et alternativ til at rive ned de hakkede mexitegl og sætte pudsplader kunne måske være at slibe ned teglene, så de ikke er så grove og dermed ikke kræver fem lag puds... KAN man slibe ned mexisten, eller er de så hårde, at stenene består, og alle fugerne i stedet revner?
Se gerne nyt spørgsmål!
mexitegel sagde:
Sandsynligvis ikke, men det skyldes, at få forstår mexiteglets egentlige værdi. Smukt, tidløst og næsten helt vedligeholdelsesfrit, desuden forudsiger nogle, at det er ved at få en renæssance. Man kan faktisk sige, at det endda er uvurderligt, da det ikke længere fremstilles.
Det kan også være, at jeg er partisk i spørgsmålet.
Men der var faktisk nogen her, der søgte sten for et stykke tid siden. Skal se, om jeg kan finde den tråd.
Mexiteglet er ikke så hårdt. Stenen revner ikke af det, men det kan muligvis blive flere løse sten, der slipper fra fugerne. Tror, med betoning på tror, ikke at det er nogen større risiko dog.
Derimod vil det koste mere og tage ufatteligt meget længere tid. Derudover skal man sandsynligvis have ordentligt udstyr for at tage sig af alt støvet, så hele området ikke ser ud som Lützen og for at bevare naboskabet.
Så ja, det er vel måske muligt, men sandsynligvis ingen god idé.
Derimod vil det koste mere og tage ufatteligt meget længere tid. Derudover skal man sandsynligvis have ordentligt udstyr for at tage sig af alt støvet, så hele området ikke ser ud som Lützen og for at bevare naboskabet.
Så ja, det er vel måske muligt, men sandsynligvis ingen god idé.
mexitegel sagde:
Mexiteglet er ikke så hårdt. Stenen sprækker ikke af det, men der kan muligvis blive flere løse sten, der slipper fra fugerne. Tror, med vægt på tror, ikke at der er nogen større risiko dog.
Derimod vil det koste mere og tage ufattelig meget længere tid. Desuden har man sandsynligvis brug for ordentligt udstyr til at håndtere alt støvet, så hele området ikke ligner Lützen - og for at bevare naboskabet.
Så ja, det er nok måske gørbart, men sandsynligvis ingen god idé.
Tak for dit svar!
Så må vi igen vælge mellem at rive teglet ned og erstatte med en eller anden form for isoleringsblok (eller isolering + pudsplader), eller at pudse direkte på teglet med risiko for at få meget tykke vægge og vinduer, der havner langt inde i facaden.
Senest redigeret:
Bygningsbevarer
· Malmö
· 256 indlæg
Skal du ikke isolere, bliver det ikke særlig tykt.
En tyndpuds bygger kun 5-8 mm, når du har fyldt det andet jævnt ud.
En tyndpuds bygger kun 5-8 mm, når du har fyldt det andet jævnt ud.
Klik her for at svare