Vi bor i et etplanshus med kælder fra 1969, hvor vi har nogle renoveringsplaner. Kælderen består af en bærevegg i midten langs med huset. Væggen vi har tænkt at rive ned er 1350mm fra denne bærevegg.
Spørgsmålet er, om der behøves en bærende bjælke eller ej? Det er alligevel nogle småvægge, der skal rives ned.
Den bærende væg er 200mm tyk, mens de mindre er 90mm. Er disse tynde vægge også bærende, da det er siporexvæg? :what:
Jeg vedhæfter to billeder, der viser, hvordan det ser ud nu, og hvordan vi ønsker at kunne gøre det.
Jeg ville rive uden dårlig samvittighed. Men, det er altid klogt at dobbeltjekke, så hvorfor ikke åbne lidt i loftet rundt om væggen? Du vil se, at væggen bare står der uden noget der hviler på den.
Du kan føle lidt på de øverste blokke i væggen og se, at de ikke er klemt mod loftet.
Med føle mener jeg lidt forsigtigt med en sledgehammer eller lignende, de sidder sandsynligvis med søm og/eller puds mod bjælkelaget (specielt hvis det også er letbeton).
For øvrigt er jeg enig, jeg ville rive ned.
Som en urelateret tanke ville jeg overveje lidt på porcelæntronenes placering, ved siden af døren til saunaen er måske ikke helt optimalt...
Min egen løsning ville være at sætte badekarret i det hjørne, hvor bruseren er i dag, toilettet under vinduet, hvor badekarret er, samt bygge to lette skillevægge og have bruseren mellem vinduerne i ydervæggen. På den måde bliver toilettet lidt adskilt.
I øvrigt er det en meget flot og smart løsning med grovkøkkenet. En drøm jeg har, er at have en gulvafløb som unidrain der, hvor I tænkte have forhænget, både som en skillelinje mellem badeværelse og grovkøkken og for nemt at kunne skrabe snavsvandet ned. Hvis det er muligt, ville jeg også forsøge at finde plads til beskidte arbejdstøj, hvis det er noget, der forekommer hos jer...
Overvej at placere vaskerummet "vandret" i stedet for lodret, så man går direkte igennem det til resten af huset (lidt som den nuværende gang, men lidt bredere). Så er det nemmere at arrangere en god placering for toilettet, for det står virkelig ikke godt der, hvor du har tegnet det nu.
Overvej at placere vaskerummet "vandret" i stedet for lodret, så man går lige igennem det til resten af huset (ligesom den nuværende korridor, men lidt bredere). Så er det nemmere at finde en god placering til toilettet, for det står virkelig ikke godt der, hvor du har tegnet det nu.
Hej og tak for dit svar! Det er blevet flyttet rundt en del siden denne tegning blev lavet. Men nu er det kun foder omkring dørene, der skal på plads, så er alt klart!