Har nogen derude tips til, hvordan man forsigtigt tager en letbetonvæg ned lettest? Jeg vil ikke lægge hele huset i støv, da det er blåbeton. Vinkelsliber med diamantklinge har jeg prøvet, men nej - støver frygteligt... Findes der bajonetsavklinger, der klarer pudset? Det er pudset og mørtlen mellem letbetonelementerne, der volder mest sved. Letbetonsave (sådanne der ser ud som stortandede fukssvanse), overlever de puds og mørtel? Alle tips modtages med tak
Ofre en savkæde og kør med motorsav, el- eller motordrevet. Men først....
Skaff byggplastfolie og nogle 1"x3" brædder. Brug hæftepistol og hæft plastfolien fast på brædderne. Den skal være lige så lang som væggen du skal tage ned og sidde i loftet med plasten klemt mellem bræt og loft. På gulvet lige under plasten lægger du et bræt, lige så langt. Så sørger du for at have savet brædder med stummål mellem gulv og loft minus knap to brædders tykkelse. Så spænder du brættet op i loftet mod brættet på gulvet med disse brædder. Dermed ingen mærker i loft eller på gulv. Bag plastfolien mod væggen, som skal ned, skal du arbejde. Tape ved siderne og sæt en støvbeskyttelse op på den anden side af væggen også, hvis det er nødvendigt.
Held og lykke!
Skaff byggplastfolie og nogle 1"x3" brædder. Brug hæftepistol og hæft plastfolien fast på brædderne. Den skal være lige så lang som væggen du skal tage ned og sidde i loftet med plasten klemt mellem bræt og loft. På gulvet lige under plasten lægger du et bræt, lige så langt. Så sørger du for at have savet brædder med stummål mellem gulv og loft minus knap to brædders tykkelse. Så spænder du brættet op i loftet mod brættet på gulvet med disse brædder. Dermed ingen mærker i loft eller på gulv. Bag plastfolien mod væggen, som skal ned, skal du arbejde. Tape ved siderne og sæt en støvbeskyttelse op på den anden side af væggen også, hvis det er nødvendigt.
Held og lykke!
Jeg vil også foreslå, at du lejer en luftrenser for et par hundrede, som kan stå og rense luften, mens du arbejder. Ønsker du at være virkelig omhyggelig, lader du luftrenserens udblæsning komme udenfor plastafspærringen, så får du undertryk der, hvor du arbejder, og ikke et støvkorn vil slippe ud.
tjenare! køb mundbind, sikkerhedsbriller og handsker. på med stor slegten.
Jeg rev en blåbetonvæg med skruetrækker og hammer. Eftersom væggen revner ret let er det nemt at slå stykker ud, stykke for stykke, typisk 2x2 dm. Hvis man slår løs ved loft og vægendeslut, bliver væggen ustabil, så man typ kan vælte den, hvis man ønsker det. Fordele: ingen specialværktøj, minimalt med støv, billigt. Ulemper: Jeg har kun taget en væg ned, der er 2 m bred, tog vel en time, det bliver måske lidt anstrengende, hvis det er virkelig meget væg.
Jeg savede en væg ned i weekenden som var 2x2,4m. Jeg startede med en fukssvans, som fungerede ret godt, men det var stadig hårdt arbejde. Så jeg tog ud og købte betonskiver til tigersaven, og så tog det ca. 30 min at dele hele væggen i 6 stykker, det gik som smør. Hav en klinge til stål og skift til den, hvis du støder på armering. Derefter delte jeg dem til halvdelen igen for at kunne bære dem ud.
Klik her for at svare