I morges havde vi et vildt skybrud, og ved en tilfældighed gik jeg forbi kælderindgangen udenfor og så, at der var fuld af vand, og at det løb meget dårligt væk i afløbet der, så jeg var nødt til tage situationen som den var og begynde at rense, før det skulle stige over tærsklen.

Jeg fik fjernet skidtet, der sad der, og nu løber det godt igen, så nu kan det klare et skybrud igen, men det er netop det, der er lidt skræmmende, altså at man er helt afhængig af et enkelt afløb, og hvis det bliver stoppet, så vil der helt sikkert komme vand ind i kælderen. Stopper nu bestod af en slags sand/grus og lignende, som sandsynligvis er rester fra beton, der eroderet og løbet ned sammen med lidt øvrigt affald fra skoven, der er havnet dernede.

Hvordan ville I løse ovenstående problem? Det eneste, jeg kan komme på, er jo at sætte et tag op der, men jeg tænkte, om der findes flere smarte løsninger? Et "sommertag", som man folder over og fastgør på en form for "klapper" på facaden, ville jo fungere om sommeren, men om vinteren bliver det nok et problem med sneen og dens vægt.

• Kælderindgang med betontrappe, våd efter regnskyl, omkranset af gelænder og med haven i baggrunden. Slange ved trappen.
berisen berisen sagde:
I morges havde vi et vildt skybrud, og ved et tilfælde gik jeg forbi kælderindgangen udenfor og så, at det var fuldt med vand, og at det løb meget dårligt ned i afløbet der, så jeg måtte bare acceptere situationen og begynde at rense, før det steg over tærsklen.

Fik fjernet skidtet, der sad der, og nu løber det fint igen, så nu kan det klare et skybrud igen, men det er netop det, der er lidt skræmmende, altså at man er helt afhængig af et enkelt afløb, og hvis det bliver stoppet, kommer der helt sikkert vand ind i kælderen. Stoppet nu bestod af noget sand/grus og lignende, som sandsynligvis er rester fra beton, der er eroderet og løbet ned sammen med lidt øvrigt skrot fra skoven, der er endt dernede.

Hvordan ville I have løst ovenstående problem? Det eneste, jeg kan komme på, er jo at sætte et tag op der, men tænkte om der findes flere smarte løsninger? Et "sommertag", som man folder over og fastgør på en eller anden form for "klaffer" på facaden, ville fungere om sommeren, men om vinteren bliver det nok et problem med sneen og dens vægt.
Hej

Jeg har lignende problemer hjemme, hvor det desuden er løbet ind i kælderen et par gange.

I mit tilfælde skyldes det dels, at der sandsynligvis er en lille blokering længere inde i røret, plus at jeg har to tagrender, der er dårlige og selvfølgelig mødes lige ovenfor kældertrappen og fører til vandfald. Tænkte på, hvordan det ser ud lige ovenfor din trappe?

Jeg skal selv både skifte render, sætte ståltag og rense afløb.

Flere kommuner kræver, at den type afløbsbrønde skal tilsluttes regnvand i stedet for spildevand af netop den grund, du er blevet udsat for. Jeg plejer at foreslå, at man bygger et tag over trappen, for at mindske mængden af vand, der kommer ned der, det er jo ikke kun om sommeren, at det regner.

Sæt et loft.

samlarpådetmesta samlarpådetmesta sagde:
Hej

Jeg har lignende problemer derhjemme, hvor det desuden er løbet ind i kælderen et par gange.

I mit tilfælde skyldes det dels, at der sandsynligvis er en lille blokering længere inde i røret, plus at jeg har to tagrender, der er dårlige og selvfølgelig mødes lige ovenfor kældertrappen og fører til vandfald. Jeg tænkte på, hvordan det ser ud lige ovenfor din trappe?

Selv skal jeg både skifte render, sætte pladetag og rense afløb.
Har ingen tagrender lige der, så det er intet problem, men det her var "bare" rent regn, så at sige. Men når der kommer skybrud, kan det se ud til, at det er nok. Jeg stak slangen langt ind i afløbet og skyllede grundigt, og det ser ud til at have fjernet skidtet, der sad der, for nu under den seneste kraftige regn, der kom for en stund siden, løb det fint væk, men det føles lidt risikabelt.

Kan det være værd at sætte en finere type si i brønden for at undgå, at skidt følger med? Men så bliver der nok blokering der i stedet måske.

Senest redigeret:
Ingen der har bygget lignende tag, som kan vise nogle billeder? :) Har lidt svært ved at komme på en fornuftig konstruktion, der ville passe til huset.

Fordelen med tag er jo, at du beskytter døren også, så den holder længere.

Kig på, hvordan dit almindelige tag ser ud og byg et lignende med lignende tagsten og vindskeder. Et halvt saddeltag eller et pulttag med samme tagvinkel som dit almindelige tag måske havde passet?

• Synes
berisen
  • Laddar…
Det kan blive lidt problem med et tag her, da der sidder et vindue "lidt forkert".... Et tag behøver jo også gå over trappen samt give den, der går ned, et frit mål på i hvert fald 2 m over trappen, og da føles det som om, vinduet sidder i vejen. Der findes ikke noget billede med en anden vinkel mod facaden, så man ser helheden af hele facaden. Ville blive lettere da at give tips på tagudformning...

• Synes
berisen
  • Laddar…
Tak for alle tipsene. Her er endnu et billede, hvor man ser helheden lidt bedre. Vinduet forstyrrer jo lidt desværre, man kan ikke lave en specielt høj konstruktion.

Ville det ikke række ret langt, hvis man lavede en trappe over størstedelen af nedgangen bare? Altså at man dækker cirka.. 50-60% af den med et tag? Det burde jo fjerne meget "regnbar overflade". Hvis der er et par trin, der ikke er beskyttet, måske gør det ikke så meget?

Jeg har skitseret lidt på en sådan løsning, men den afhænger jo af, at den ikke kan gå hele vejen ud.

• Gult træhus med mørkt tegltag og to vinduer. Foran huset er der en lille veranda med hvidt rækværk, omgivet af græs og skovområde.
  • Ydre trappeområde med lavt gelænder og forslag til halvtag over en del af nedgangen. Huset er gulmalet med hvidrammede vinduer.
Kunne dette være en mulighed? Lidt hurtigt skitseret...... med stolper i rækværkshjørner og slut.
Gult hus med veranda og håndtegnet forslag til udbygning af tag med stolper markeret i blåt.

Eller bliver det måske lidt mørkere i det rum, hvis vindue havner under taget? Man kan jo også satse på et lysgennemtrængeligt tag.

• Synes
Platecage
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.