Skånepöjk
Jeg har en gammel "naturstensmur" som består af store og mindre sten stablet ovenpå hinanden ovenpå et bjerg.
Muren fungerer som en støttevæg til en terrasse på ca. 20m².
Ovenpå stenmuren er en betonklods støbt, og oven på den står en mur.
Altså bærer naturstensmuren meget vægt.
Jeg har set, at betonen mellem stenene er forsvundet, og at nogle sten sidder løst.
Jeg undrer mig over, hvordan jeg bedst stabiliserer muren, så stenene ikke falder ned.
Det er svært at få beton eller lignende ind, så det havner der, hvor man vil have det.
Jeg har overvejet at købe en masse dåser stenlim og sprøjte det ind, men det føles ikke optimalt, dyrt og ingen langsigtet løsning.
Med tanke på, at stenmuren står på et bjerg, så måske man skulle bore grove armeringsjern ned, så de sidder tæt mod de store sten og på den måde sikre, at de ikke kan løsne sig?
Jeg ved ikke ...

Hvordan ville I have gjort det? Tak og buk!

• Gammel stenmur med betontop, placeret på et klippegrundlag, med tegn på løs sten og forsvundet mørtel, omgivet af vildtvoksende vegetation.
  • En naturstensmur med løse sten og en betonkant øverst, foran et hus. Støttemuren har flere sten uden beton og er tilgroet med planter.
Har du tænkt på, hvordan gabioner er konstrueret? Hvis det ikke går med andre alternativer, måske armering er et alternativ?

Skånepöjk
En apelsin En apelsin sagde:
Har du tænkt på, hvordan gabioner er konstrueret? Hvis det ikke går med andre alternativer, måske er forstærkning en mulighed?
Hvordan tænker du med forstærkningen? Bore ned armeringsjern i klippen og forsøge at få dem så tæt på de større sten som muligt? Problemet er at få jernene til at ligge tætsiddende.
Så er jeg lidt usikker på, hvor optimalt det er med armeringsjern, der ruster?

• Synes
Richard Malmö
  • Laddar…
wildeside
Støb et nyt fundament uden for stenmuren og forankre det i klippen.

Et alternativ er at afstive størstedelen af muren midlertidigt med reglar eller lignende, fjerne et segment af muren, støbe en søjle eller et mursegment, derefter fjerne næste del af muren, gentage indtil betonfundamentet ligger solidt uden natursten. Derefter kan du genopbygge så meget af stenmuren du vil udenfor af æstetiske årsager, uden at bekymre dig om bæreevnen.

C
Skånepöjk Hällvetet sagde:
Har set at betonen mellem stenene er forsvundet, og at nogle sten sidder løst.
Billedet viser ingen tendenser til, at muren er ved at falde sammen, eller misser jeg noget her?
At visse sten sidder løst, er ikke noget mærkeligt. I en sådan mur vil nogle sten have en rent kosmetisk funktion.
Ser heller ikke ud som om, der nogensinde har været nogen "beton" mellem stenene, det ligner en typisk tørmur, hvor stenene blot er stablet på hinanden.

• Synes
Ingenjören og 1 anden
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet sagde:
Jeg har en gammel “naturstensmur” som består af store og mindre sten stablet ovenpå hinanden ovenpå en klippe. Muren fungerer som en støttemur til en terrasse på ca. 20m2. Ovenpå stenmuren er en betonklods støbt, og ovenpå den står en mur. Altså bærer naturstensmuren meget vægt. Har set at betonen mellem stenene er forsvundet og at nogle sten sidder løst. Undrer hvordan jeg bedst stabiliserer muren så stenene ikke falder ned. Det er svært at få beton eller lignende ind, så det havner hvor man vil have det. Har overvejet at købe en masse dåser stenlim og sprøjte det ind, men det føles ikke optimalt, dyrt og ingen langsigtet løsning. I betragtning af at stenmuren står på en klippe, så skulle man måske bore grove armeringsjern ned, så de havner tæt mod de store sten og på den måde sikre at de ikke kan løsnes? Jeg ved ikke...

Hvordan ville I have gjort? Tak og bock!
Ser ikke ud som du har noget problem med sætning i naturstensmuren og at visse sten er løse er intet mærkeligt! Vil du undgå at sten løsner sig og falder ned, kan du bruge et svagt ekspanderende montageskum og fylde i bagkant og efterlade plads i forkant til almindelig murværk som du masker og beskytter skummet med! En variant kan være Eps kiler af almindelig S80 og murværk... Når du sprøjter skummet kan det være godt med en fugtsprøjte for at skummet skal fæste!

Skulle muren sunket så ville det støbte garanteret være sprukket..........ser man ingen sådanne indikationer så tror jeg nok man kan afvente uden at gøre noget. Holde på og sprøjte noget skum i det der ville jeg da ikke gøre....

Skånepöjk
Tak for rådene! Så gør jeg som I siger og lader alt være :)
Blev bare lidt nervøs, da jeg mærkede, at nogle af de større sten var løse, og at det så ud som store huller i muren.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.