130,777 læst ·
270 svar
131k læst
270 svar
Naboen river eternittag!
- Status
- Not open for further replies.
Ja, det var den side, der gav en sammenfatning, der lød godt.Demmpa sagde:
Så kan det sikkert være forskelligt i forskellige kommuner. Det, der også kan variere, er, hvor man kan komme af med affaldet, og hvad det koster. Min egen genbrugsstation modtager "max tre kilo" fra privatpersoner. Har man mere, skal man køre til særlige steder og betale. Jeg har selv skulle gøre dette. Det var et antal år siden, men allerede da fandtes begrænsninger i mængde. Skulle pakke det i plasthinker med låg og køre til et sted, hvor man tog imod risikaffald.
Hej
Vi forlader måske det oprindelige spørgsmål, men det kan stadig være af interesse for spørgeren, hvad personen, der river ned, tænker at gøre med resterne på sigt og måske kan stille det spørgsmål.
Hvad man må efterlade, og hvor man kan efterlade det, afhænger åbenbart af, hvor man bor.
Min far var nok sammenlignelig med "74 årig gubbe" og ville nok ikke tage hverken besværet eller omkostningen ved at håndtere affaldet. Her, i Sollentuna, er begrænsningen åbenbart (nu) 3 kg, som man må aflevere gratis. Jeg antager, at denne grænse, som spørgeren beskriver, sandsynligvis genererer en større mængde affald, og at både transport og eventuelle omkostninger kan påvirke, hvor affaldet havner.
Vi forlader måske det oprindelige spørgsmål, men det kan stadig være af interesse for spørgeren, hvad personen, der river ned, tænker at gøre med resterne på sigt og måske kan stille det spørgsmål.
Hvad man må efterlade, og hvor man kan efterlade det, afhænger åbenbart af, hvor man bor.
Min far var nok sammenlignelig med "74 årig gubbe" og ville nok ikke tage hverken besværet eller omkostningen ved at håndtere affaldet. Her, i Sollentuna, er begrænsningen åbenbart (nu) 3 kg, som man må aflevere gratis. Jeg antager, at denne grænse, som spørgeren beskriver, sandsynligvis genererer en større mængde affald, og at både transport og eventuelle omkostninger kan påvirke, hvor affaldet havner.
Medlem
· västerbotten
· 131 indlæg
Hej Kvirre!kvirre sagde:
Hej
Vi kanske lämnar den ursprungliga frågeställningen men det kan ju ändå vara av intresse för frågeställaren vad personen som river tänker göra med resterna på sikt och kankse kan ställa den frågan.
Hvad man får lämna og hvor man kan lämna beror åbenbart på hvor man bor.
Min pappa var nok sammenlignelig med "74 årig gubbe" og ville nok ikke tage hverken besværet eller omkostningerne för at tage hånd om avfallet. Her, i Sollentuna, er begrænsningen tilsyneladende (nu om dage) 3 kg som man kan lämna gratis. Jeg antager, at dette loft, som spørger beskriver, sandsynligvis genererer en større mængde affald, og at så både transporter og eventuelle omkostninger kan påvirke hvor affaldet havner.
Helt ok at lämna ursprunglig fråga, den har ändå lämnats långt langt bort ved dette tidspunkt. Jeg må sige, at jeg tror, at gubben kommer til at plasta og køre til den lokale ÅVC. Så helt rigtigt af ham. Jeg skrev det oprindelige spørgsmål i affekt så visst kanske den er noget burdus. Han har nok håndteret det så godt som de fleste privatpersooner gør og måske er det endda sådan at det ikke havde blevet bedre gjort af et firma. Derimod synes jeg stadig, at det havde været god etikette at fortælle os naboer, før han påbegyndte jobbet.
Hvorfor? Hvis det åbenbart håndteres på helt rigtig måde, og der ikke foreligger nogen fare, så har du vel ingenting at gøre med det?G greenhouse sagde:
Skal man anmelde hvis man kører forbi på vejen og måske risikerer at udlede lidt udstødning? Ringe og sige at man skal male huset om, og da maling regnes som farligt affald, er det godt at naboen er opmærksom på situationen? Tag det lidt rolig, ikke?
Nej, det er ikke logisk at være bange for slanger, logikken siger, at i Sverige er det nærmest "umuligt" at dø af slangebid. Den eneste fritlevende slange, der er giftig, er hugormen, som de fleste svenskere aldrig støder på i løbet af deres liv, og hvert år bliver kun 300 mennesker bidt, og 70 mennesker har brug for hospitalsbehandling. Dødeligheden er så lav som 1-2 promille, og det tal er faldende. Dødstallet er "nogle få dødsfald hvert årti" ifølge internetmedicin.se. Jeg vil ikke skræmme dig, men årligt dør 1-2 personer i Sverige af hvepsestik, i 2018 døde 325 personer i trafikken, og cirka 23.000 personer af kræft, så hvis du absolut vil være bange, er der meget værre ting end slanger at være bange for. Der findes terapi for at komme over frygt, der er umotiveret eller overdrevet. Held og lykke.K Kirre2 sagde:
Senest redigeret:
N Nisse Hammer sagde:Nej, det er ikke logisk at være bange for slanger, logikken siger, at i Sverige er det nærmest "umuligt" at dø af slangebid. Den eneste fritlevende slange, der er giftig, er hugormen, som de fleste svenskere aldrig møder i deres levetid, og hvert år bliver kun 300 personer bidt, og 70 personer har brug for hospitalsbehandling. Dødeligheden er så lav som 1-2 promille, og det tal falder. Dødstallet er "nogle få dødsfald hvert årti" ifølge internetmedicin.se. Jeg vil ikke skræmme dig, men årligt dør 1-2 personer i Sverige af hvepsestik, i 2018 døde 325 personer i trafikken, og lidt over 92.000 personer af kræft, så hvis du nødvendigvis vil være bange, er der meget værre ting end slanger at være bange for. Der findes terapi for at overvinde frygt, der er umotiveret eller overdreven. Held og lykke.
Der døde ikke 92.000 af kræft, det er det samlede dødstal for et år. Måske dør 25.000 af tumorer, men det er naturligvis alligevel et stort tal i sammenhængen.G greenhouse sagde:
Jeg synes, det er rationelt at være bange for slanger. Ikke være bange for, at de dukker op i sengen eller i morgenmadsprodukterne, men hvis man faktisk ser en slange. Da øges risikoen for at blive bidt betydeligt, sammenlignet med på hvilket som helst andet tidspunkt, fx i soveværelset eller ved morgenmad. Alt, man er bange for, skal jo ikke være direkte dræbende, som fx eternittag, som tråden handler om.
(måske er respekt et bedre ord end frygt, at man ikke skal gå hen og prikke slangen på næsen)
Jeg har stødt på et antal hugorme, og jeg regner med, at jeg har levet måske 2/3 af mit liv, så det bliver måske flere.N Nisse Hammer sagde:Nej, det er ikke logisk at være bange for slanger, logikken siger, at i Sverige er det næsten "umuligt" at dø af slangebid. Den eneste fritlevende slange, der er giftig, er hugormen, som de fleste svenskere aldrig møder i løbet af deres liv, og hvert år bliver kun 300 personer bidt, og 70 personer har brug for hospitalsbehandling. Dødeligheden er så lav som 1-2 promille, og dette tal er faldende. Dødstallet er "enkelte dødsfald hvert årti" ifølge internetmedicin.se. Jeg vil ikke skræmme dig, men årligt dør 1-2 personer i Sverige af hvepsestik, i 2018 døde 325 personer i trafikken og omkring 92.000 personer af kræft, så hvis du absolut vil være bange, er der meget værre ting end slanger at frygte. Der findes terapi for at overvinde frygt, der er umotiveret eller overdreven. Held og lykke.
Jeg ved, at flere dør af hvepsestik end slangebid, men jeg er ikke bange for hvepse alligevel. Til gengæld synes jeg, at slanger er ubehagelige.
Frygt for slanger er nedarvet, hørte jeg et sted, selv spædbørn reagerer på slanger. Det har sandsynligvis hjulpet os med at overleve.
Du behøver ikke amatøranalysere mig, jeg er ikke overdrevent bange for noget, bortset fra måske at blive meget gammel...
Fejl af mig, som du siger døde der totalt 92.000 personer i 2018, ca. 25% af dem i cancer, hvilket giver cirka 23.000 personer. Som du selv siger, vis respekt for slanger, men at være bange er ikke rationelt. At prikke dem på næsen er rent ud sagt dumt, hvilket desværre mange hunde gør, hvilket fører til at mange hunde årligt får slangebid i næsen, men hvis man ikke er dum som en hund, så løber man altså en minimal risiko for at blive bidt af en hugorm. Eternittag er IKKE "direkte dræbende".P Pin sagde:Det døde ikke 92.000 af cancer, det er det totale dødstal for et år. Måske 25.000 dør af tumorer, men naturligvis stadig en stor siffra i sammenhængen.
Synes det er rationelt at være bange for slanger. Ikke være bange for at de skal dukke op i sengen eller i frokostflagerne, men om man faktisk ser en slange. Så øger jo risikoen for at blive bidt betydeligt, sammenlignet med hvilket andet tidspunkt som helst, fx i soveværelset eller ved morgenmaden. Alt man er bange for behøver jo ikke være direkte dræbende, som fx eternittag som tråden handler om.
(måske respekt er et bedre ord end frygt, at ikke gå frem og prikke slangen på næsen)
Antageligt dør din søn ikke af asbest. Indåndet asbest for altid vil forblive i lungerne, men her virker risikoen at være ubetydelig. Maden som din søn får under sin opvækst er en ikke ubetydelig risikofaktor uanset om den er lovlig eller ej. Læs om farer med sukker og halvfabrikata og sammenlign med dødstal i covid-19 eller asbest, så vil du ændre opfattelse. Trods alt er de fibre, der findes i eternit relativt store og flyver ikke rundt så meget. For at kontrollere om der er asbest i disse plader kan du prøve at bryde en lille del i stykker og holde udstikkende fibre under ild. Hvis de gløder og ikke fortæres, så er det asbest, ellers kan det være andre fibre af fx cellulose eller palmfiber.G greenhouse sagde:Men at sammenligne asbest med babymad eller grusvej er jo bare direkte forkert og uinformeret. Hvad jeg ved er babymad lovlig og så også grusvej. Asbest er forbudt på grund af, at det forårsager alvorlige sygdomme for dem, der indånder det (i varierende grad). Gubben som er 74 kommer ikke til at dø af det, men jeg og min søn er nok unge nok til at eventuelt lide af konsekvenserne om 20 år.
Håber det gik godt for dig og din søn, og at I ikke fik indtaget nogen fibre!
Problemet er, at du ikke synes at forstå, at kalde nogen gubbe er uhøfligt. Ord er knyttet til deres kontekst og at du ikke forstår, at det ord er nedværdigende, er sørgeligt. God tone er bl.a. at beskrive mennesker på en respektfuld måde.G greenhouse sagde:Det er god tone, han er jo netop en 74 årig gubbe. Jeg kaldte ham ikke en 45 årig transgender. Det ville være forkert i sagen. Så om det er relevant, nej selvfølgelig ikke. Men nu har jo Byggahus eksperter dissekeret mit oprindelige spørgsmål ned til mindste ord. Hvor vil I hen med det andet end at kaste lort? Synes I, at tråden er idiotisk, så lad være med at skrive i den.
Det ville være lettere at lytte til jeres tips og råd, hvis I ikke samtidig ledte efter de mindste detaljer for at påvise jeres "kompetence"
Side op og side ned, har du fået enslydende og relevante råd. Først efter at du gang på gang, har gjort nar af din egen fortræffelighed og vores irrelevante svar, blev nogle lidt sure. På trods af det fortsatte vi med at give råd. Hvis du ikke "lytter" til det overvældende flertal af råd, er det ikke fordi du ikke kan. Men fordi du ikke vil!G greenhouse sagde:
Staffan
Senest redigeret:
Ellers kan man grave det nedkvirre sagde:
Hej
Jeg kan synes det lyder som om personen i spørgsmålet ikke har læst helt og holdent, hvordan man bør gøre. Denne har måske brug for at blive informeret om, hvordan arbejdet bør udføres
Klippet fra internettet:
Håndtering af asbest
Privatpersoner må håndtere asbestholdigt materiale på deres eget hus, men man skal have viden om, hvordan man gør for at undgå sundhedsskader. Ved nedrivning kan asbest findeles til asbeststøv, som kan give skader på lungerne.
Det vigtigste ved håndtering af asbest er at undgå støv. F.eks. skal vaskning af eternittag ikke ske med højtryksrenser. Der er risiko for, at asbestfiber spreder sig til omgivelserne.
Sanering og anmeldelse
Hvis man skal sanere sin bygning for asbest, skal man anmelde dette til miljøkontoret i sin hjemkommune først, derefter får man en beslutning om forsigtighedsforanstaltninger.
Asbestaffald
Asbest er farligt affald og skal pakkes godt og forsynes med mærkning, hvor det tydeligt fremgår, at denne indeholder asbest. Asbestaffaldet skal transporteres, så det ikke støver. Afhængig af volumen kan plastposer tapes tætte. Mærk de asbestholdige emballager med advarselsteksten: ASBEST
Hvad skal man tænke på, hvis man skal sanere selv?
- Brug maske med P3-filter
- Brug saneringsoverall med hætte
- Brug tætsluttende handsker
- Undgå helst at sanere indendørs. Husk at de små asbestfibre kan være i luften længe og sprede sig via tøj til andre dele af huset.
- Naboer skal ikke udsættes for asbeststøv. Våd materialet efter behov for at mindske støv.
- Eternitplader: Fjern dem forsigtigt og undgå at bryde dem, så det støver.
- Pak materialer i tætte plastposer og mærk poserne: ASBEST.
Hør med sin lokale genbrugsstation, om det går an at aflevere hos dem.
fordi sådanne internetfora overlever på en masse ligegyldige indlæg (som dette), de elsker det. hvis man skulle rydde op i alt skidt og kun beholde fornuftig & værdifuld information, ville der ikke være meget tilbage. men hele forummet ville have været enormt mere interessant.Saxsson sagde:
Undrer om TS har været i Corona-karantæne for længe og oplever kedsomhed og mangel på debat