130,785 læst ·
270 svar
131k læst
270 svar
Naboen river eternittag!
- Status
- Not open for further replies.
Den eneste med dårlig tone er du. Du kalder alle, der ikke er enige med dig, for asbestkrammere. Det er dig, der har startet mudderkastningen. Havde du været villig til at modtage information og falde til ro, når risikoen blev forklaret, så var denne tråd aldrig blevet startet, da du allerede havde fået svarene i tidligere tråde. Det er måske på tide for en moderator at låse tråden, og eventuelt sætte en spærring, så du ikke kan starte nye asbesttråde.G greenhouse sagde:
Man skal have respekt for asbest, men man behøver ikke være hypokonder omkring det....
Vil bare påpege, at det ikke kun er homoseksuelle sprøjtenarkomaner, der kan få AIDS, men faktisk hvem som helst.G greenhouse sagde:Godt spørgsmål, jeg ser ud til ikke at være alene om denne frygt dog.
Det bunder nok i asbestens snedige fare og de små doser, der kræves for at blive udsat for risiko. Som med alle frygt er den ikke logisk. I 80-90'erne var folk bange for at få AIDS, selvom de ikke var homoseksuelle sprøjtenarkomaner. Det er ikke logisk at være bange for edderkopper eller slanger heller, men alligevel er folk det. Meget sjældent er man bange for de statistisk signifikante farer.
Og at være bange for slanger er vel det mest logiske, der findes.
Godt svaret, selvfølgelig skal du passe på dit barn, det er jo din opgave som forælder!G greenhouse sagde:Jeg har læst tråden, og der er mange gode synspunkter. Jeg forstår meget vel, at risikoen er direkte forbundet med eksponeringsgrad.
Det, jeg vil vide, er snarere erfaringer og lignende omkring, hvor meget støv der frigøres, når man tager et eternittag ned. AT det frigøres, ved vi. Spørgsmålet er, hvor meget og hvor farligt det er 80 meter væk.
Bare fordi det er rigtig farligt at springe faldskærm uden skærm, betyder det jo ikke, at alle andre risici og farer er værd at udsætte sig for. Bekymring for ting er sjældent baseret på præcis statistik. F.eks. bekymrer folk sig næsten ihjel over Coronavirusset, selvom det er meget usandsynligt, at man vil dø af det. At sammenligne asbesteksponering med at bære sit eget barn er bare irrelevant.
Med det sagt, lad os holde god tone. Jeg vil ikke give mig ind i "min morfar spiste asbest til morgenmad, og han blev 92" diskussionen, da den er frugtesløs.
Asbestsaneringsteknikere ifører sig beskyttelsesudstyr fra top til tå for at fjerne et par centimeter isolation omkring rør.
Slaphed i forhold til Corona, som vist her, er for dumt, folk dør eller bliver meget alvorligt syge i uger, det vil de fleste helst undgå, eller...
Hej
Jeg kan synes, det lyder som om personen ikke helt har læst op på, hvordan man bør gøre. Denne har måske brug for information om, hvordan arbejdet bør udføres.
Klippet fra internettet:
Håndtering af asbest
Privatpersoner må håndtere asbestholdigt materiale i deres eget hus, men man skal have viden om, hvordan man gør for at undgå sundhedsskader. Ved nedrivning kan asbest opdeles fint til asbeststøv, som kan give skader på lungerne.
Det vigtigste ved håndtering af asbest er at undgå støvdannelse. F.eks. skal man ikke vaske eternittag med højtryksrenser. Der er risiko for, at asbestfibre spreder sig til omgivelserne.
Sanering og anmeldelse
Hvis man skal rense sin bygning for asbest, skal man anmelde dette til miljøkontoret i sin hjemkommune først, derefter får man en afgørelse om forsigtighedsforanstaltninger.
Asbestaffald
Asbest er farligt affald og skal pakkes godt og forsynes med mærkning, hvor det tydeligt fremgår, at det indeholder asbest. Asbestaffaldet skal transporteres, så det ikke støver. Afhængigt af volumen kan plastposer, der er tapet tætte, bruges. Mærk de asbestindeholdende emballager med advarselsteksten: ASBEST
Hvad skal man tænke på, hvis man skal sanere selv?
Jeg kan synes, det lyder som om personen ikke helt har læst op på, hvordan man bør gøre. Denne har måske brug for information om, hvordan arbejdet bør udføres.
Klippet fra internettet:
Håndtering af asbest
Privatpersoner må håndtere asbestholdigt materiale i deres eget hus, men man skal have viden om, hvordan man gør for at undgå sundhedsskader. Ved nedrivning kan asbest opdeles fint til asbeststøv, som kan give skader på lungerne.
Det vigtigste ved håndtering af asbest er at undgå støvdannelse. F.eks. skal man ikke vaske eternittag med højtryksrenser. Der er risiko for, at asbestfibre spreder sig til omgivelserne.
Sanering og anmeldelse
Hvis man skal rense sin bygning for asbest, skal man anmelde dette til miljøkontoret i sin hjemkommune først, derefter får man en afgørelse om forsigtighedsforanstaltninger.
Asbestaffald
Asbest er farligt affald og skal pakkes godt og forsynes med mærkning, hvor det tydeligt fremgår, at det indeholder asbest. Asbestaffaldet skal transporteres, så det ikke støver. Afhængigt af volumen kan plastposer, der er tapet tætte, bruges. Mærk de asbestindeholdende emballager med advarselsteksten: ASBEST
- Brug maske med P3-filter
- Brug saneringsoverall med hætte
- Brug tætsiddende handsker
- Undgå helst at sanere indendørs. Tænk på, at de små asbestfibre kan være i luften længe og sprede sig via tøj til andre dele af huset.
- Naboer skal ikke udsættes for asbeststøv. Vand materialet efter behov for at mindske støvdannelse.
- Eternitplader: Tag dem forsigtigt ned og undgå at bryde dem, så det støver.
- Pak materialet i tætte plastposer og mærk poserne: ASBEST.
Hør med din lokale genbrugsstation, om det er okay at aflevere hos dem.
Lidt mere specifik bør man desværre være i kilden.kvirre sagde:
Uanset så virker retningslinjerne jo rimelige. For øvrigt synes jeg ikke, at naboen har fejlet så meget. Hvis han sløser med det personlige beskyttelsesudstyr, har han jo mest sig selv at bebrejde.
punktet
"Naboer skal ikke udsættes for asbeststøv. Vand materialet efter behov for at mindske støv."
Synes jeg, at han har opfyldt godt med forsigtig håndtering og 80 m sikkerhedsafstand. Intet behov for vanding.
Her kommer endelig svaret ts ventede på!kvirre sagde:
Hej
Jeg kan mene det lyder som om personen i spørgsmålet ikke har læst helt og holdent hvordan man bør gøre. Denne måske behøver at blive informeret om hvordan arbejdet bør udføres
Klip fra internettet:
Håndtering af asbest
Privatpersoner kan håndtere asbestholdigt materiale på deres eget hus, men man skal have kendskab til, hvordan man gør det for at undgå helbredsproblemer. Ved nedrivning kan asbest findeles til asbeststøv, der kan give skader på lungerne.
Det vigtigste ved håndtering af asbest er at undgå støv. For eksempel skal vask af eternittag ikke ske med højtryksrenser. Der er risiko for, at asbestfibre spredes til omgivelserne.
Sanering og anmeldelse
Hvis man skal sanere sin bygning fra asbest, skal man anmelde dette til miljøkontoret i sin hjemkommune først, derefter får man en beslutning om forsigtighedsforhold.
Asbestaffald
Asbest er farligt affald og skal pakkes godt og mærkes tydeligt med, at det indeholder asbest. Asbestaffaldet skal transporteres, så det ikke støver. Afhængigt af volumen kan plastsække anvendes, der tapes tætte. Mærk asbestindeholdende emballager med advarselsteksten: ASBEST
- Brug maske med P3-filter
- Brug saneringsdragt med hætte
- Brug tætsluttende handsker
- Undgå helst at sanere indendørs. Tænk på, at de små asbestfibre kan være i luften længe og sprede sig via tøj til andre dele af huset.
- Naboer må ikke udsættes for asbeststøv. Vand materialet ved behov for at mindske støv.
- Eternitplader: Tag dem ned forsigtigt, og undgå at bryde dem, så det støver.
- Pak materialet i tætte plastsække og mærk sækkene: ASBEST.
Hør med sin lokale genbrugsstation, om det er muligt at aflevere der.
Hej
Mit indlæg var mere tænkt at påpege, at hvis man så at sige gør det rigtigt, så burde det være okay at udføre arbejdet på denne måde. MEN at man da skal gøre det på den rigtige måde. For eksempel syntes jeg at se i det oprindelige indlæg, at man ikke havde plastret affaldet ind. Hvis det så bliver liggende på en lastpalle et eller andet sted år efter år, fortsætter nedbrydningen af cementen i materialet, og fibrene kan frigøres efterhånden. Det kan jo anses for upassende for naboer i nærheden!
Mit indlæg var mere tænkt at påpege, at hvis man så at sige gør det rigtigt, så burde det være okay at udføre arbejdet på denne måde. MEN at man da skal gøre det på den rigtige måde. For eksempel syntes jeg at se i det oprindelige indlæg, at man ikke havde plastret affaldet ind. Hvis det så bliver liggende på en lastpalle et eller andet sted år efter år, fortsætter nedbrydningen af cementen i materialet, og fibrene kan frigøres efterhånden. Det kan jo anses for upassende for naboer i nærheden!
@kvirre fra hvilken side på internettet er teksten taget?
Har fundet en side, der har mere eller mindre præcis den samme tekst, det er et saneringsfirma,
https://sanering-asbest.se/vad-kan-man-göra-själv
Finder kun en kommune, hvor sanering af asbest skal anmeldes til kommunen, og det er Lomma.
Har fundet en side, der har mere eller mindre præcis den samme tekst, det er et saneringsfirma,
https://sanering-asbest.se/vad-kan-man-göra-själv
Finder kun en kommune, hvor sanering af asbest skal anmeldes til kommunen, og det er Lomma.
Vis gerne en kilde på at en privatperson skal anmelde til kommunen, inden man sanerer asbest.kvirre sagde:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 indlæg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2,626 indlæg
På den anden side så sker den samme nedbrydning med pladerne oppe på taget også, i så fald føles det argument som om det falder væk for mig i hvert fald. Man må jo stadig have dem på taget så længe man ikke rører ved dem.. det er ikke ulovligt at have eternittag. Og ligger de på en palle på jorden, så burde risikoen for spredning af fibre rimeligvis være lavere end når de sidder på taget. Så jeg ville også plastre dem ind på jorden alle dage i ugen.kvirre sagde:
Hej
Mit indlæg var mere tænkt til at påpege, at hvis man så at sige gør det rigtigt, så burde det være i orden at udføre arbejdet på denne måde. MEN man skal gøre det på den rigtige måde. For eksempel syntes jeg at se i det oprindelige indlæg, at man ikke havde pakket affaldet ind i plast. Hvis det så bliver liggende på en lastpalle et eller andet sted år efter år, så fortsætter nedbrydningen af cementen i materialet, og fibrene kan frigøres efterhånden. Det kan jo anses for uhensigtsmæssigt for naboer i nærheden!
Sådan som jeg forstår TS's første indlæg, så er naboen ikke færdig med nedtagningen endnu, men er ved at tage tagpladerne ned.kvirre sagde:
Hej
Mit indlæg var mere tænkt at påpege, at hvis man så at sige gør det rigtigt, så burde det være ok at udføre arbejdet på denne måde. MEN at man da skal gøre det på den rigtige måde. For eksempel syntes jeg, i det oprindelige indlæg, at kunne se, at man ikke havde pakket affaldet ind i plastic. Hvis det så bliver liggende på en palle et sted år efter år, så fortsætter nedbrydningen af cementen i materialet, og fibrene kan løsne sig med tiden. Det kan jo anses for at være uhensigtsmæssigt for naboer i nærheden!
Frigives der flere fibre fra eternitplader, der ligger stablet på hinanden på en palle, end når de sidder monteret på taget?
Rediger:
Man må som privatperson genmontere midlertidigt nedtagne eternitplader.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
”For eksempel eternitplader må altså blive siddende på huset, indtil de tages ud af brug ved for eksempel nedrivning eller udskiftning af facadebeklædning. Det er også tilladt at genmontere midlertidigt nedtagne eternitplader.”
Byggeveteran
· 2 741 indlæg
Så hvis man stakker pladerne i en bunke, kan naboerne få gener af nedbrydningen af cementen (selvom der må være mindre overflade, der er synlig) sammenlignet med, hvis pladerne ligger spredt ud over hele taget?kvirre sagde:
Hej
Mit indlæg var mere tænkt som en henvisning til, at hvis man så at sige gør det rigtigt, så burde det være okay at udføre arbejdet på denne måde. MEN at man så skal gøre det på den rigtige måde. For eksempel syntes jeg at kunne se i det oprindelige indlæg, at man ikke havde pakket affaldet ind i plastik. Hvis det så bliver liggende på en lastpalle et sted år efter år, fortsætter nedbrydningen af cementen i materialet, og fibrene kan løsnes efterhånden. Det kan jo anses for uhensigtsmæssigt for naboerne i nærheden!
Jeg kan ikke påstå, at jeg er sikker på, at det går hurtigere, når de opbevares end på taget. Det afhænger nok snarere af, hvordan de opbevares. En kompakt stabel, som er beskyttet, er sikkert en god opbevaring. Ved bare, at min far havde taget ned eternitplader og ikke gjort af med dem, da dette blev gjort. Da jeg efterhånden arvede sommerhuset, lå bunken stadig og mindede mest om en grusbunke, da pladerne tilsyneladende var frosset i stykker, især der hvor de havde været i kontakt med jord. Det var ikke helt let at tage sig af elendigheden!