Hej
Vi skal lave om på skuret. I dag fungerer det gamle, som skal rives, også som støttemur på den ene kortside med jordniveau ca. 60 cm op fra gulvniveauet. Bredden på udhuset er 3,6 m, og jorden skråner fra kortsidens 60 cm ned til under gulvniveauet ca. 2 m. Vi vil bygge med trækonstruktion og ønsker en teglfacade.
Hvad er den mest smidige løsning (for et skur) at anvende, hvor jordniveauet vil gå over gulvniveauet?
Her er et forslag, grønt er jordniveauet
At mure op med isoleca og derefter placere tegl og den bærende trækonstruktion på den. Lad en 45-70 mm regel på indersiden dække lecablokkene og skabe et rum til smidig elinstallation. Have en eller anden drænerende plade på ydersiden af lecablokkene.


Findes der endnu smartere/enkle løsninger? Det er som sagt ikke nogen større dybde på terrænet og heller ikke et beboelseshus med alle krav til fugt og andet, som det medfører. Er der noget, der skal præciseres for at kunne give bedre svar?
Mvh
Pær
Vi skal lave om på skuret. I dag fungerer det gamle, som skal rives, også som støttemur på den ene kortside med jordniveau ca. 60 cm op fra gulvniveauet. Bredden på udhuset er 3,6 m, og jorden skråner fra kortsidens 60 cm ned til under gulvniveauet ca. 2 m. Vi vil bygge med trækonstruktion og ønsker en teglfacade.
Hvad er den mest smidige løsning (for et skur) at anvende, hvor jordniveauet vil gå over gulvniveauet?
Her er et forslag, grønt er jordniveauet
At mure op med isoleca og derefter placere tegl og den bærende trækonstruktion på den. Lad en 45-70 mm regel på indersiden dække lecablokkene og skabe et rum til smidig elinstallation. Have en eller anden drænerende plade på ydersiden af lecablokkene.


Findes der endnu smartere/enkle løsninger? Det er som sagt ikke nogen større dybde på terrænet og heller ikke et beboelseshus med alle krav til fugt og andet, som det medfører. Er der noget, der skal præciseres for at kunne give bedre svar?
Mvh
Pær
Havde skippet isodränpladen og sat en platonmåtte. Fyldt med typ 8 -16 eller lignende nærmest 50 cm fra skuret. Så besværligt er det vel ikke? En drænslange nederst selvfølgelig, så du bliver af med vandet.
Skal du gøre det enklere, er det nok at skippe tegl og mure alt med leca, eller holde sig til trævægge i stedet for tegelbeklædningen...
Eftersom det er trævægge og skal fungere som skur, så virker det dumt at bygge en løsning, der lukker en masse fugt ind. Så forsvinder ligesom nytten af rummet en hel del.
Skal du gøre det enklere, er det nok at skippe tegl og mure alt med leca, eller holde sig til trævægge i stedet for tegelbeklædningen...
Eftersom det er trævægge og skal fungere som skur, så virker det dumt at bygge en løsning, der lukker en masse fugt ind. Så forsvinder ligesom nytten af rummet en hel del.
Hej, tak for svar!
I berører helheden, hvor vi allerede har afvejet helt træ, kun sten osv imod hinanden. Også at få fjernet vandet med platonmåtte eller anden løsning er under kontrol. Hvis vi har låst træstomme og mursten samt nødvendig dræning på ydersiden, hvad er den bedste/enkleste løsning, hvor jorden ligger over gulvniveau, er det detaljespørgsmålet, jeg grunder over?
Andre alternativer, jeg har tænkt på, er at lade træstammen gå hele vejen ned og kun erstatte murstenen med 10 cm lecablokke under jord, eller hvorfor ikke bare bruge de grimmeste mursten (genbrugt mursten) under jord.
/Pär
I berører helheden, hvor vi allerede har afvejet helt træ, kun sten osv imod hinanden. Også at få fjernet vandet med platonmåtte eller anden løsning er under kontrol. Hvis vi har låst træstomme og mursten samt nødvendig dræning på ydersiden, hvad er den bedste/enkleste løsning, hvor jorden ligger over gulvniveau, er det detaljespørgsmålet, jeg grunder over?
Andre alternativer, jeg har tænkt på, er at lade træstammen gå hele vejen ned og kun erstatte murstenen med 10 cm lecablokke under jord, eller hvorfor ikke bare bruge de grimmeste mursten (genbrugt mursten) under jord.
/Pär
Tegl skal være mindst 30 cm over jorden, ellers fryser det i stykker efter nogle år. Trækonstruktionen skal ikke gå ned under jorden, for det har vist sig at være en konstruktion, der rådner og mugner i praksis, selvom nogle påstår, at den ikke skal gøre det i teorien.
Hvis I murer facade med genbrugte tegl uden huller, skal I huske at mure med kalkmørtel. Murer man gammeldags fuldtegl med cementmørtel, frostsprænges stenene og falder fra hinanden, indtil kun fugemørtlen er tilbage.
Hvis I murer facade med genbrugte tegl uden huller, skal I huske at mure med kalkmørtel. Murer man gammeldags fuldtegl med cementmørtel, frostsprænges stenene og falder fra hinanden, indtil kun fugemørtlen er tilbage.
Klik her for at svare

