Jeg forsøger at finde noget lignende træguiden men for mursten.

Jeg vil vide tommelfingerregler om, hvor højt og bredt man kan mure en væg, gavl mm.
Hvornår fungerer enkelt mursten, og hvornår skal man gå over til dobbelt mm.
Eller er dette en tabt viden?

P
A Alexn72 sagde:
Jeg forsøger at finde noget lignende træguiden bare for mursten.

Jeg vil gerne vide tommelfingerregler om, hvor højt og bredt man kan mure en væg, gavl mm.
Hvornår fungerer enkel mursten, og hvornår skal man gå over til dobbelt mm
Eller er dette en tabt viden?
Findes der ikke nogen enkel regel, da det afhænger af så mange faktorer...
Bedre at du fortæller, hvad du har tænkt dig at gøre, så kan man guide dig derfra?

Tabt viden - nej, ikke direkte, men det er ekstremt usædvanligt at man murer bærende vægge med mursten i dag, så der er nok ikke et større behov for en lignende ressource. Hvis du murer skalmur, har Joma en skalmurshåndbog, der er god. Tomas Gustavsson og Miklos Molnar har også skrevet meget, f.eks. murværkskompendiet: https://www.google.com/url?sa=t&sou...gQFnoECBYQAQ&usg=AOvVaw0G291A86-VgqOpTPREhY2L

Generelt er halvstensmure nok meget usædvanlige før cementmørtlen, og i de tilfælde hvor de forekommer, er de bølget for at øge stabiliteten!

Bølget murstenmur i efterårslandskab, omgivet af faldne blade og træer.

• Synes
Claes Sörmland og 1 anden
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Der findes ikke nogen enkel regel, da det afhænger af så mange faktorer..
Bedre at du fortæller, hvad du har tænkt dig at gøre, så kan man guide dig derfra?
Vi kan tage som eksempel.
Er det okay at mure en gavl, der er 5 meter bred, 3 meter høj og med 45 graders hældning.
Holder en mursten?
Skal den kunne stå selv under hvilken som helst storm i Sverige, eller regner man altid med, at taget holder muren?

En muret gavl 5x3m med 45 graders hældning vil ikke stå for sig selv i alle storme.

Men når du så lægger til, at det også er et tag.
Det hjælper meget.
Desuden plejer der også at være en væg bag ved teglen, som har fastgørelser mod teglen og så videre.

Dvs., det afhænger stadig af mange faktorer, som vi ikke kan svare på baseret på den korte beskrivelse.

P
A Alexn72 sagde:
Vi kan tage som eksempel.
Er det okay at mure en gavl, der er 5 meter bred, 3 meter høj, og med 45 graders hældning.
Kan en mursten klare det?
Skal den kunne stå selv under enhver storm i Sverige, eller regner man altid med, at taget holder muren?
Nej, den er ikke fritstående, men alle skalmursvægge kramles og armeres, så taget holder den ikke; det er den bagvedliggende stamme, der agerer støtte.
En generel regel er 4 kramler per/m2

Jeg tror han mener en murstensvæg uden bagvedliggende ramme eller væg. Altså en bærende fritstående murstensvæg.

T Thomas_Blekinge sagde:
Jeg tror han mener en murstensvæg uden bagvedliggende stamme eller væg. Altså en bærende fritstående murstensvæg.
Præcis.

De jeg leder efter er egentlig
En tabel
1m højt klarer én mursten uden støtte.
1-3m behøves 1,5 mursten.
Og 3-5m 2 mursten.

Selvfølgelig er der mange faktorer, men det bliver mere rimeligt at kunne tage udgangspunkt i noget end at gætte hele tiden.

Eller for at tage samme scenarie. Et gammelt hus er muret, og der er en gavl med kun én mursten (b5m x h3m 45°)
Er denne væg okay at beholde, eller er den underdimensioneret?
Jeg ser bort fra tagets indvirkning i dette eksempel.

Trykstabiliteten hos murværk er meget høj for vertikale laster. Om muren kollapser bestemmes af sidelaster såsom vind eller ujævn trykbelastning ovenfra. Stabiliteten bestemmes af Eulers knæktilfælde. Helt afgørende er, om sidekanterne af muren er stabiliserede f.eks. ved hjælp af vertikale bjælker.
Den bølgede mur i #3 giver sig selv sidestøtte.
Enkle tommelfingerregler findes ikke.

Teorien findes her (på tysk):
https://www.mauerwerksbau-lehre.de/...ersagen-und-knicklaenge-von-mauerwerkswaenden
eller her:
https://www.ziegel.de/sites/default...messung-DIN1053-1-Broschuere_2002[1290]_0.pdf
samt her på svensk:
https://lucris.lub.lu.se/ws/portalf...rverkskonstruktion_kompendium_pdf_upplaga.pdf

Ja, at se bort fra alle vertikale understøtninger indebærer, at man bryder med det meste af praksis for, hvordan en muret væg fungerer, så at finde en tommelfingerregel for, hvordan den dimensioneres i det tilfælde, bliver tricky.

Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Ja, at se bort fra alle vertikale støttepunkter betyder, at man bryder mod det meste i praksis fra, hvordan en muret væg fungerer, så at finde en tommelfingerregel for, hvordan den dimensioneres i det tilfælde, bliver vanskeligt.
Findes der noget passende, men med støtte?

T Thomas_Blekinge sagde:
Trykstabiliteten hos murværk er meget høj, for vertikale belastninger. Om muren styrter bestemmes af sidebelastninger som vind eller ujævn trykbelastning ovenfra. Stabiliteten bestemmes af Eulers knækforhold. Helt afgørende er om sidekanterne af muren er stabiliseret fx gennem vertikale bjælker.
Den bølgede mur i #3 giver sig selv sidestøtte.
Enkle tommelfingerregler findes ikke.

Teorien findes her (på tysk):
[link]
eller her:
[link]
samt her på svensk:
[link]
Tolker jeg den sidste rigtigt så er 40cm dybde på væggen tilstrækkelig i de fleste tilfælde.

P
Her har du de forskellige formater af mursten, det svenske format er mest almindeligt her i Sverige, men det danske er lettilgængeligt som bestillingsvare ofte.

• Tabel med målinger for forskellige teglformater: DNF, SNF, Flensburg og Ultima, med længde, bredde, højde i mm og forbrug pr. m².
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.