Hej,

Har lidt spørgsmål til jer, der har viden om cement og muring. Har ikke gjort sådan noget selv, så jeg har lidt overvejelser.

Er ved at forberede skift af brændeovn. Den gamle brændeovn har stået der, hvor der før har været en muret åben pejs (huset bygget 1976). Man har fjernet det meste af udsugningskappen og efterladt lidt af basen på den åbne pejs, så brændeovnen står på en sokkel. Soklen er 2 lag mursten. 90 cm bred og 50 cm dyb. På soklen har der været et lag klinker.

I går løftede vi den gamle brændeovn væk og slog de gamle klinker af. Havde forventet at se en hel murstensoverflade under klinkerne, men det viste sig, at murstenene ligger som en ramme. Indenfor rammen virker det som fyldmateriale, som man har lagt et låg af cement/mørtel på. Nogle steder er det solidt, andre steder lyder det hult, når man banker, og på nogle steder er det bare porøst fyldmateriale.

I det ene hjørne er det løst, og der er jeg kommet ned ca. 10 cm bare ved at pille lidt (se billeder). I midten er det mere solidt og ser ud til at være fyldt med nogle større stykker. Måske er det stykker af leca-blokke eller lignende?

Fyldmaterialet kan bedst beskrives som "gammel bøs" :-) Ser ud som overskydende materiale efter muring/pudsning, altså gamle småstykker af cement. Størrelsen er alt fra et par cm ned til støvpartikelstørrelse.

Nu skal jeg reparere og jævne dette ud, så jeg får en jævn og lige overflade til at lægge nye klinker på. Hvordan skal jeg gøre i de huller med porøst materiale?

Kan jeg grave det løse materiale væk og så fylde med f.eks. leca-kugler og lægge et "låg" med cement/mørtel, typisk 2 cm?

Hvor lang tørretid kan man forvente? Jeg skal jo have klargjort en overflade til at lægge klinker på og derefter lægge det, inden installatørerne kommer med den nye brændeovn.

Ville være taknemmelig for lidt input om dette. Har aldrig muret før, så jeg har brug for den hjælp, jeg kan få.

• Gammelt pejsfundament med fjernet klinker, eksponeret fyldmateriale og værktøj ligger ovenpå. Væg med hul i baggrunden. Sollys skinner ind.
  • En hånd fjerner porøst fyldmateriale fra et hulrum i en sokkel af mursten, med synlige rester af cement og murstøv.
  • Billede af en delvist fjernet murstenssokkel med synlige huller, fyldmateriale og skader, hvor cement og gamle murbrokker ses.
Jeg havde lidt samme problem, da jeg installerede min nye brændeovn. Jeg tog som du siger, lecakulor og finbeton og blandede det og derefter hældte på. Derefter lagde jeg et lag finbeton ovenpå. Jeg skulle ikke lægge fliser ovenpå, så for mig var overfladen ikke særlig vigtig, men det virkede til at lægge parket på det i hvert fald. Du burde måske afslutte med et lag flydespartel.

Nu er det helt renknakket fra gammelt kakelfix mm. Nu skal det fyldes op og jævnes til, så jeg får en god overflade at sætte ny klinker på.

Som I ser, er der en ramme af tegl og i midten ligger der lecablokke med fyldemateriale imellem. Fyldematerialet er helt løst og det løsner bare mere og mere, jo mere man piller. Blokkene ligger stumt, så jeg tænkte at nøjes med at fjerne omtrent som det ser ud på billederne i indlægget.

Har været i byggemarkedet og spurgt lidt. Fik rådet at bruge Maxit 4320, som er et flydespartel. Købte en 25kg sæk. Håber at det rækker. Ved ikke hvor meget "pulver" der skal til pr. liter færdigt flydespartel.

Overfladen er 90 x 50 cm og jeg havde tænkt at bygge den op med 1cm, så det bliver ca. 5 liter. Derefter skal "grøfterne" fyldes op, så det bliver vel ca. 5 liter til.

Sådan her tænkte jeg gøre (kom med synspunkter hvis I ser, at jeg tænker forkert eller mangler noget):

Skal bygge en lille ramme med to brædder, en på forsiden og en på siden. Brædderne tænker jeg at fastgøre med skrue og plug i teglet (denne overflade skal pudses derefter, så hullerne vil ikke ses). Har skaffet en skumgummiliste 30x30mm, som jeg tænkte at klemme fast mellem teglet og brædderne, så sprækkerne tætnes.

Fugte alle overflader med en blomsterforstøver.

Røre noget af spartlet sammen med leca-kugler og hælde blandingen i "grøfterne." Dette skal fyldes op næsten op til kanten på leca-blokkene.

Derefter fylde på med "rent" flydespartel til ca. 1cm over den nuværende teglkant.

Nå, hvad tror I om dette? Noget jeg har overset? Vil en 25kg-sæk række, eller behøver jeg mere?

• Lecablokke og teglramme på gulv, omgivet af vægge. Forberedelse til nivellering med flydespartel for at lægge nyt klinker.
  • Lecablock omgivne af perforerede teglsten på gulv, med synligt løst fyldmateriale mellem. Klar til flydespartel for at skabe jævn overflade til klinker.
Man kan jo tro, at du er murare. I mine øjne ser det meget godt ud.

Ser meget godt ud og jeg tror ikke, du behøver at blande lecakugler i, men hvis du gør det så brug små kugler, dvs. 4-6 mm. Tror det er nok med en sæk flydende, og hvis der mangler lidt, kan man altid lægge lidt ekstra fix der, når man lægger klinker, og du behøver ikke bekymre dig om de små huller i klinken, det er bare at sætte klinker direkte på dem.

MvH Jawen

Nu er "ramen" på plads!
Sådan blev det.

• Murstenram er installeret omkring en pejs på et gulv.
  • Murværk med hullersten og betonlag viser byggeprojektets ramme i en væg.
  • Mursten arrangeret i en træramme med værktøj i baggrunden, viser fremskridt på et byggeprojekt.
...og nu er det støbt.

Først en blanding med leca-kugler i, som blev lagt i "renderne".
Ovenpå det et lag med flydespartel.

Det, der skete, var, at leca-kuglerne flød op og lagde sig på overfladen.
Fik skrabe det værste af med en murerske.

Derefter lavede vi en ny topfyldning, som ser ud til at have flydt ud godt.

• Betonoverflade i træform mod murstensvæg efter hældning og skrapning af leca-kugler. Lag med flydende gulvspartel for jævn afslutning.
  • Betongoverflade med synlige, optrukne leca-kugler efter et lag flydende spartelmasse. Den øverste udfyldning ser jævn og glat ud.
  • En nystøbt overflade med flydebeton omgivet af en træform mellem murstensvægge. Nogle leca-kugler flød op under processen.
  • Nylagt flytspackel i en ram, med synlig betonvæg i baggrunden. Flytspacklet er glat med let overløb på kantens træstøtte.
Verdensklasse!!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.