Behøver lidt tips vedrørende en lille tilbygning, jeg er i gang med. Bygger 3x4m i to plan. Nederste bliver en plade på jord og Leca-vægge, øverste træbjælkekonstruktion og træstolpe. Når det gælder Lecaen, har jeg lidt spørgsmål.
Tilbygningen er i et hjørne af huset, der bliver en væg på 3m, en på 4m, og en lille stump, der slutter til den eksisterende på ca. 1m. Kælderen bliver ikke genfyldt (jævnt med jord). Jeg har ingen konstruktionsplaner, da det er en så lille enkel konstruktion.
Mine spørgsmål:
Kælderen er uisoleret og kan aldrig isoleres pga. konstruktionen (bygget 1907). Det nye kælderrum vil heller ikke isoleres fuldt, men vil blive brugt som værksted. Men hvilken tykkelse på Leca skal jeg tage? 20 eller 25cm?
Hvordan gør jeg med armering af væggene? Er der noget generelt, man kan sige?
Mod pladen. Skal jeg lægge første lag i mørtel, eller noget andet? Så en, der havde lagt en fugemembran under, og som mente, at den så limede Lecaen til pladen.
Skal jeg mure stød fugerne eller kan man undlade det?
Taknemmelig for alle tips, da jeg aldrig har muret med Leca....
Tilbygningen er i et hjørne af huset, der bliver en væg på 3m, en på 4m, og en lille stump, der slutter til den eksisterende på ca. 1m. Kælderen bliver ikke genfyldt (jævnt med jord). Jeg har ingen konstruktionsplaner, da det er en så lille enkel konstruktion.
Mine spørgsmål:
Kælderen er uisoleret og kan aldrig isoleres pga. konstruktionen (bygget 1907). Det nye kælderrum vil heller ikke isoleres fuldt, men vil blive brugt som værksted. Men hvilken tykkelse på Leca skal jeg tage? 20 eller 25cm?
Hvordan gør jeg med armering af væggene? Er der noget generelt, man kan sige?
Mod pladen. Skal jeg lægge første lag i mørtel, eller noget andet? Så en, der havde lagt en fugemembran under, og som mente, at den så limede Lecaen til pladen.
Skal jeg mure stød fugerne eller kan man undlade det?
Taknemmelig for alle tips, da jeg aldrig har muret med Leca....
Kan ikke påstå, at jeg er ekspert, men jeg har for nylig muret en lignende konstruktion som din (i mit tilfælde en tilbygget entré), mål 3,5 x 2 m, plade på jord i kælderplan (10 cm tyk, bortset fra kanterne hvor voterne er 20 cm tykke). Jeg valgte at lave væggene 25 cm (jeg overvejede aldrig engang 19 cm blok, det føles for tyndt til en bærende kældervæg). Lagde en syltpap mellem pladen og det første skift. Dette er ikke for at det "limer" blokkene mod pladen, men tværtimod for at styre evt. revnedannelse; væggen og pladen kan bevæge sig lidt mod hinanden uden at revner opstår. Hvis man har stort jordtryk (dyb kælder og lange vægge) må man sørge for, at væggen ikke kan trykkes ind i huset, f.eks. med en L-formet jern i vinklen mellem gulv og væg (der findes andre måder også).
Jeg armerede hvert andet skift med galvaniseret bistål, et i hver "rende" i lecablokkene.
Stødfugerne murede jeg også. I øverste skift murede jeg desuden nogle opstående gevindstænger ind, som jeg kan skrue fast syllen i (den fastholdes desuden med facadeplugs).
Jeg armerede hvert andet skift med galvaniseret bistål, et i hver "rende" i lecablokkene.
Stødfugerne murede jeg også. I øverste skift murede jeg desuden nogle opstående gevindstænger ind, som jeg kan skrue fast syllen i (den fastholdes desuden med facadeplugs).
Klik her for at svare