Jeg er i gang med at totalrenovere en gammel hytte, der ligger i forbindelse med beboelseshuset. Tanken er, at den skal fungere som et enklere gæstehus til overnatninger og måske bruges et par gange om året (mest om sommeren). Under 2/3 af hytten er der en gammel kælder, der har set bedre dage. Først var tanken at renovere også denne og friske op for at opbevare lidt dåsemad/grøntsager osv., men vi har indset, at det bliver for meget arbejde.
Så spørgsmålet er: hvordan kan man "afvikle" en kælder? Skal man fylde den op med en slags grus, skal man lade den være som den er, kan man mure/støbe alle åbninger, så det bliver en "kasse"? Som I kan se på billederne, er den ret medtaget. Den har en slags stålkonstruktion, væggene indeholder sten og en slags beton og den er begyndt at falde fra hinanden.
Grundigt rengøre, vaske vægge og gulve rent samt reparere vægge groft. Man ved aldrig, hvornår en kælder kommer til nytte. Det er godt at kunne kontrollere fugt i vægge og lave nye installationer nedefra også.
Tak for svaret!
Ja, det er måske det, vi er nødt til at gøre
Problemet er, at der kun er en åbning op i hytten, ikke direkte udefra. Havde håbet at undgå at indsætte en ny luge i gulvet for at undgå at suge fugtig kælderluft og dårlig lugt op, men måske kan det konstrueres på en smart måde, så man slipper for det?