Ja, jeg er enig med dig, 15000:- er efter min mening alt for meget. Materialet kan jo ikke koste så meget. Jeg ville have prøvet at lave en skabelon i masonit og støbt selv. Man kan jo ordne meget med pudset bagefter. Skulle det ikke blive godt, så er det jo bare at smide det ud - lav materialkost.

Vi installerede en Jötul komfur for et par år siden. Jeg havde tænkt at mure fundamentet selv da jeg har prøvet dette en gang tidligere, men da jeg alligevel var nødt til at sætte rør i skorstenens kanal, lod jeg mureren lave fundamentet også. Vi har også hvælv nedenunder, og jeg er tilfreds med resultatet og tror ikke, jeg kunne have gjort det lige så godt selv.
Men jeg og cementbaserede produkter er ikke ligefrem gode venner :)

Vi havde også først tænkt at have en emhætte over, men kom frem til at det ville blive for meget i vores lille køkken, så vi satte bare en spjæld i en ventilationskanal over komfuret.

/Funkis
 
Jeg og svigerfar savede to skabeloner ud af spånplade og fastgjorde derefter masonit ovenpå dem for at få en tunnel, der blev hvælvingen. Murede derefter op med brandfast mursten og lod murstenene rundt om hvælvingen stikke ud og være synlige lidt, men dog overmalede. Asch svært at forklare, lægger ind et billede. (hvis jeg kan)

Derimod har vi ikke fået lavet nogen emhætte endnu, har ikke lykkedes med at finde ud af, hvordan den skal se ud endnu, trods at det er nogle år siden køkkenet blev færdigt...
Men en dag skal der nok blive en sådan også.
 
  • Brændeovn i et køkken med hvide fliser på væggen. En sort gryde står under ovnen, og der hænger køkkenredskaber og en grydelap over den.
Murede fundament og kuppel med tegl.

Det blev en noget anderledes løsning i gammel pragtfuld stil.
Man kunne selvfølgelig forestille sig den pudset og evt. malet også, men jeg synes den er smukkest som den er.

Håber nogen får inspiration
 
  • Murstensfundament og bue indbygget i væg med gammeldags ovn, i klassisk stil, med tekande ovenpå.
  • Synes
  • Elsker
john.h og 3 andre
  • Laddar…
Rigtigt stiligt! Og flot jernkomfur!! Havde snuppet idéen direkte hvis der var plads - bliver en lidt mere kompakt løsning for vores del.
 
Tips til alle med mig som skal have blæser eller filterkassette i emhætten - det skal tilsyneladende være 1 meter mellem komfur og brændbart, dvs. filter eller trækonstruktioner... Dette, sammen med at køkkenhøjden bliver kontinental - gør, at jeg ikke kan have blæseren i emhætten, men derimod bliver det et filter 30 cm oppe og derefter en ekstern blæser. Vil have emhætten på 1,60 - ikke 1,90.

Desuden må filtret ikke sidde over brændekomfuret eller dets strålevarme, så emhætten vil blive delt i to dele indvendigt. Den ene med filterkassette og den anden tom med åbning ud i rummet i overkanten for at frigive lidt varm luft. Cementvæg imellem. Bliver således ingen egentlig udsugning for brændekomfuret. Heldigvis er det mest til pynt:)
 
Pudsede I letbetonen eller malede I direkte på blokkene?
Hvilken farve har I brugt?
Jeg er ved at lave både kappen og pejsens fundament

MVH Micke
 
  • Synes
Marsupalami
  • Laddar…
Hej Micke! Har lige fået mit fundament klart og skal begynde med kappen. Startede med dobbelte gipsplader på gulvet + en 2mm plade (fra min gamle olietank), som jeg lod stikke ud 80 cm foran, som gnistsikkerhed, og let at holde rent. Fundamentet byggede jeg af letbetonblokke, som jeg fugede sammen med murcement. Derefter har jeg pudset hele konstruktionen med naturgips. Denne er meget lettere at arbejde med end mørtel! Gipsen er også godkendt som brandisolering. Tænker at lave kappen af træstamme, dobbelte gipsplader og derefter pudse med naturgips. Tror det skal fungere. Held og lykke! Korp-Johan
 
Larsa Larsa sagde:
Her kommer lidt billeder. Tanken er, at ovnen skal males hvid, og væggene omkring i en anden farve. Har bare været lidt for mange andre projekter.... :D
Hej, hvad er dette for en brændeovn? vil gerne have en lignende model men kan ikke finde en, som man kan mure ind. overvejer om man kan mure ind morsø 2140 fx?
 
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 sagde:
Hej, hvad er dette for en brændeovn? vil have en lignende model men finder ikke en sådan, som man kan mure ind. overvejer om man kan mure ind morsø 2140 fx?
Hej. Tror den hed Byron, men var 19 år siden… er en almindelig støbejernskamin som kan stå fritstående på de medfølgende ben. Var Mariebergs som solgte og murede den ind.
 
Larsa Larsa sagde:
Hej. Tror den hed Byron, men var 19 år siden… er en almindelig støbejernskamin som kan stå frit på medfølgende ben. Var Mariebergs som solgte og murede den ind.
okay toppen, det er så flot når man kan se ilden
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.