59,722 læst ·
24 svar
60k læst
24 svar
Mure brændeovnsfundament & Emhætte
Jeg undrer mig over, om nogen ved, hvordan man nemmest murer et fundament til en brændeovn. Jeg vil gerne have en "bue" under selve ovnen til opbevaring af brænde. Jeg vil også spørge, om man må bruge træregler og beklæde dem med gips for derefter at pudse en emhætte til brændeovnen. Findes der regler fra skorstensfejeren om, at man fx skal have letbeton, leca osv. brandsikkert materiale. Bliver det ikke så varmt deroppe ved emhætten, eller tager jeg fejl?
Taknemmelig for seriøse svar.
Fra en, der har gjort næsten alt andet.
Taknemmelig for seriøse svar.
Fra en, der har gjort næsten alt andet.
se her:
http://www.palsgatan1.se/2005/byggbok_jul05.htm
Jeg har selv kigget mere end en gang på den side og er næsten færdig med vores byggeri, kun malerarbejde tilbage nu. Vil forsøge at lægge et billede op, når det er klart.
Vedrørende hvad skorstensfejeren kræver eller ikke kræver, så ring til din skorstensfejer og spørg, må jo være det nemmeste.
/T
http://www.palsgatan1.se/2005/byggbok_jul05.htm
Jeg har selv kigget mere end en gang på den side og er næsten færdig med vores byggeri, kun malerarbejde tilbage nu. Vil forsøge at lægge et billede op, når det er klart.
Vedrørende hvad skorstensfejeren kræver eller ikke kræver, så ring til din skorstensfejer og spørg, må jo være det nemmeste.
/T
Synd at den side er død - leder efter inspiration...
Tjek dette link
www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1105054884
og også Mookåpan
Flæktekappe komfurkappe vedkomfurer komfurkappe flæktekappe
/Funkis
www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1105054884
og også Mookåpan
Flæktekappe komfurkappe vedkomfurer komfurkappe flæktekappe
/Funkis
Tak! Det var den tråd, jeg egentlig ledte efter, men ikke kunne finde!
Jeg fik hjælp af et par murere til at installere en brændeovn i køkkenet for et par år siden. De gjorde et fremragende arbejde med ovnen indmuret i et hjørne, "hvælving" med brændeopbevaring under og en kappe med krans over. De murede ovnen ind med letbeton (=multiblok=siporex). Kappen byggede de med Minerit og letbeton + lidt smedejern. Derefter lagde de tegl rundt om ovnen og i brændefaget og pudsede det hele. Ovnkappen blev bygget op til en hvælvet form med mørtel (mørtlen i kappen blev armeret med glasfibernet). Hvis der er interesse, kan jeg tage nogle billeder og poste dem.
Absolut meget interessant! Lyder omtrent som det, vi har til hensigt at få til.
Takker! Meget inspirerende!!
Sjov komfur. Vi skal have en almindelig jernkomfur, men så kan man ikke se ilden...
Det må have gået en hel del mørtel til kappen. Jeg tænkte at lave en relativt let konstruktion, men får problemer netop med hvælvingen.
Sjov komfur. Vi skal have en almindelig jernkomfur, men så kan man ikke se ilden...
Det må have gået en hel del mørtel til kappen. Jeg tænkte at lave en relativt let konstruktion, men får problemer netop med hvælvingen.
En ægte kopi af denne er målet
http://www.mookapan.se/exclude/bilder/produkter/kapor/Bas_rakorundad.jpg
http://www.mookapan.se/exclude/bilder/produkter/kapor/Bas_rakorundad.jpg
Hvad koster sådan en hos Mookåpan? Jeg talte med dem for et par år siden, og hvis jeg ikke husker forkert, så blandede han leca-kugler ind for at få en let konstruktion. Hvis de ikke er for dyre, så ville jeg hellere købe en færdig efter mine mål.
/Jonas
/Jonas
Omkring 15 000:- er blevet nævnt her på forumet. Har ikke ringet og tjekket.






