Hej
Skal bygge en lille rampe til min søn, ville helst bygge den i formplyfa, så den tåler fugt. Lidt usikker på hvor tung den er og bøje den. En lille rampe får jo en mere snæver radius end en stor. Er der nogen der tænker på noget andet mtrl.

Har du verdens lykkeligste barn?
Formplyfa er virkelig tungt at bøje og frem for alt risikerer man at knække et par plader. Det er desuden for glat at køre på, synes jeg.

Skal rampen stå udendørs, synes jeg, at der er 3 alternativer.

alt 1: Vira/Wire/trailervogns/skridsikringsplyfa. Din brædegård ved, hvad det er, selvom alle bruger forskellige navne. Det er en vandtæt plade med et skridsikkerhedsmønster på den ene side.
Jeg vil sige, at 90 procent af alle svenske skateboardramper, som står udendørs, er klædt i dette.
Normalt lægger man først en 9 mm almindelig plyfa i bunden og så et lag 9 mm wira ovenpå.

alt 2: to lag 9 mm byggefinér hvor man maler det øverste lag. Man ser det her nogle gange. Det bliver billigere men kræver lidt mere vedligeholdelse.
Ved mit seneste byggeri klarede wirapladerne ikke bøjningen rigtigt, så den øverste film slap på visse dele. Nu skal vi skifte hele overfladen. Har aldrig oplevet det før dog. Nu overvejer vi at skifte til almindelig fyruplyfa og male.

alt 3: hightech-løsningen. Gatorskins. Et nyt materiale specielt udviklet til skateboard!
Har aldrig kørt på det i Sverige, men i udlandet. Nu med svensk distributør http://gatorskins.se/
Ingen anelse om, hvad det koster.

Fugtproblemet kan man løse ved at lægge et lag tagpap mellem over- og underpladen.

Spørg endelig her, hvis du har flere spørgsmål. Jeg elsker at bygge skateobjekter!

• Synes
  • Wow
Jorel03 og 2 andre
  • Laddar…
Hej, tjek også Medite Tricoya Extreme, en MDF til udendørs brug som kan fungere. Dyrere end slidbeskyttelsesplywood, men har en garanti på 50 år.

Det lyder spændende.
Har du selv prøvet at bygge i det materiale?
Står lige i startfasen for at skifte overflade i en rampe.

min erfaring med almindelig mdf er, at det er ret svær at bøje.
Og hvordan står garantien, når man begynder at bøje og køre på materialet?

• Haha
Jorel03
  • Laddar…
Kig på mahognyplywwod aka launaplywwod.. en plywood der "tåler" fugt, eller i hvert fald ikke svulmer op eller slår sig. Bruges bl.a. til både (skrog og overbygning)

S Styret sagde:
Det lyder spændende.
Har du selv prøvet at bygge i det materiale?
Står lige ved startlinjen for at skifte overflade i en ramp.

min erfaring med almindelig mdf er, at det er ret svært at bøje.
Og hvordan indvirker garantien, når man begynder at bøje og køre på materialet?
Hej!

Nej, har desværre endnu ikke prøvet det. Tror ikke, det er et problem at bøje en 6 mm plade mod en radius på ca 2,5 m, som det jo ofte er i en forholdsvis stor ramp, men har som sagt ikke prøvet dette.

Garantien burde der nok ikke være problemer med, fordi den er blevet malet (materialet males næsten altid, når det bruges). Garantien gælder kun funktionen, ikke udseendet. Du kan jo læse mere på deres hjemmeside: https://mdfosb.com/en/medite/products/medite-tricoya-extreme

• Synes
Jorel03
  • Laddar…
S Styret sagde:
Har du världens lyckligaste barn?
Formplyfa är riktigt tungt att böja och framförallt riskerar man att knäcka ett par skivor. Det är dessutom för halt att åka i tycker jag.

Ska rampen stå utomhus tycker jag att det finns 3 alternativ.

alt 1: Vira/Wire/släpvagns/halkskyddsplyfa. Din brädgård vet vad det är även om alla använder olika namn. Det är en vattentålig skiva med ett halkskyddsmönster på ena sidan.
Jag skulle säja att 90 procent av alla svenska skateboardramper som står utomhus är klädda i detta.
Normalt sett lägger man först en 9 mm vanlig plyfa i botten och sen ett lager 9 mm wira ovanpå.

alt 2: två lager 9 mm byggplywood där man målar övre lagret. Man ser det här ibland. Det blir billigare men kräver lite mer underhåll.
Vid mitt senaste bygge klarade inte wiraskivorna av böjen riktigt så den översta filmen släppte på vissa delar. Nu måste vi byta ut hela ytan. Har aldrig vart med om det förr dock. Nu funderar vi på att byta till vanlig fyruplyfa och måla.

alt 3: hightech-lösningen. Gatorskins. Ett nytt material speciellt utvecklat för skateboard!
Har aldrig åkt det i Sverige men utomlands. Nu med svensk distributör [link]
Ingen aning vad det kostar.

fuktproblematiken kan man lösa med att lägga ett lager takpapp mellan över och underskivan.

fråga gärna på här om du har några fler frågor. Jag älskar att bygga skateobjekt!
Hur "stor" var böjen? funderar också på mini-ramp men vill ju ha något hållbart. Vira känns ju lättillgängligt och hyfsat prisvärt för "prestandan" man får. Gatorskinns är ju intressant, men dyrt för en hemma-ramp. Verkar vara ett riktigt bra material för ramper dock!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.