Hej

Jeg har meget lidt erfaring med murerarbejde og derfor en masse spørgsmål :)

Jeg har en gammel dam, som jeg er i gang med at genskabe. Den er opbygget med natursten langs en bjergskråning.
Jeg begyndte at bruge cementmørtel A, men da den slap op, fandt jeg kun murermørtel B hos Byggmax, så fortsatte med det. Dette for at mure natursten op og pudse revner, hvor mørtlen tidligere var løsnet.

Nu bagefter indser jeg måske, at det var dumt, så jeg tænkte på, hvor meget egenskaberne mellem murermørtel A og B egentlig adskiller sig?

Er det en katastrofe at have 4 cm fuge mellem naturstenene men murermørtel B?

Jeg synes, mørtlen smuldrer nu, når den har fået lov at hærde i nogle dage. Jeg har eftervandret, men ikke så ofte som man måske burde.
Tanken er at male fugen senere. Jeg ser, at Biltema har mur primer eller alternativt betonlasur, hvilken af disse ville være bedst egnet til at binde fugen inden maling?

Venlig hilsen,
John

• Gammel dam opbygget af natursten langs en træhegn, synlige fuger med cement og sten omkring. Græs og planter ses omkring dammen.
Claes Sörmland
Mørtel B indeholder en masse kalk og er ret porøs. Det overlever ikke hård frost, hvis det udsættes for vand, det revner. Af den grund er mure og murede facader altid under tag i vores klima, ellers revner de.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
Åh nej, min uvidenhed straffer sig. Lyder ikke passende at bruge i en dam.

Grunden til, at jeg valgte denne, var at.det på indholdsfortegnelsen står, at den kun indeholder Cementbruk A og sand. Hvis jeg forstår rigtigt, så er Cementbruk A det, der er passende at bruge udendørs, hvor der er høj fugtbelastning?

Claes Sörmland
J jlsys sagde:
Ajda, min uvished straffer sig. Lyder ikke passende at bruge i en dam.

Årsagen til, at jeg valgte denne, var, at det på indholdsfortegnelsen står, at den kun indeholder Cementmørtel A og sand. Hvis jeg forstår ret, er Cementmørtel A det, som er passende at bruge udendørs, hvor der er høj fugtbelastning?
Nja. Du skal se på ingredienslisten for, hvad dit produkt indeholder. Jeg kan kun gætte her.

Men det almindelige er, at cementklinikken er blevet blandet med malet kalksten i A-mørtel. Dette gør man for at få en klistret mørtel, der hærder langsommere og er bedre egnet til at forberede mur- og pudsemørtel. Sådan mørtel er ikke ideel i frostudsatte miljøer pga. kalken.

Det, du vil have til ubeskyttede konstruktioner udendørs, er ren cementmørtel (måske har du allerede det?). Den indeholder kun cementklinik og sand. Det er ikke sjovt at mure eller pudse med, det er jo i praksis beton uden betons grovere ballast. I praksis kan man bruge beton på sæk (men advarsel - nogle gange er cementindholdet temmelig lavt for at spare penge for virksomheden, der fremstiller den).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.