Jeg er ved at udskifte mine vinduer i ejendommen, og jeg har en lille disput med min tømrer.
Jeg mener, at vinduer skal sættes lige i lod og vater uanset forudsætningerne i væggen, mens han vil sætte dem i forhold til, hvordan væggen hælder. Han mener, det ikke bliver pænt i karmene ellers.
Det er vel vigtigt at sætte dem lige mht. funktion, spændinger osv.
Findes der nogen undtagelser vedrørende dette? Jeg er lidt usikker.
Hvad gælder?
Jeg mener, at vinduer skal sættes lige i lod og vater uanset forudsætningerne i væggen, mens han vil sætte dem i forhold til, hvordan væggen hælder. Han mener, det ikke bliver pænt i karmene ellers.
Det er vel vigtigt at sætte dem lige mht. funktion, spændinger osv.
Findes der nogen undtagelser vedrørende dette? Jeg er lidt usikker.
Hvad gælder?
hej.
når det gælder en dør skal man sætte den, som du siger.
et fast vindue kan man sætte efter væggen, medmindre væggen hælder meget?
antager at d
væggen ikke hælder så meget, og da sætter man det efter væggen.
summa summarum, man går altid ud fra at sætte alt lige.
hvad din snedker vil her er lidt at gøre det lettere for sig selv i næste trin.
men hvis væggen ikke hælder for meget, kan man sætte vinduerne efter væggen.
mvh
snedker estwing
når det gælder en dør skal man sætte den, som du siger.
et fast vindue kan man sætte efter væggen, medmindre væggen hælder meget?
antager at d
væggen ikke hælder så meget, og da sætter man det efter væggen.
summa summarum, man går altid ud fra at sætte alt lige.
hvad din snedker vil her er lidt at gøre det lettere for sig selv i næste trin.
men hvis væggen ikke hælder for meget, kan man sætte vinduerne efter væggen.
mvh
snedker estwing
Læs teksten velux installationsvejledninger, så står en del eksempler på, hvad man skal tænke på. Du finder dem på deres hjemmeside nemt. For at lave en kort opsummering, sætter man nogle gange vinduer skråt for mere at følge eksisterende linjer på tag, facade og andre detaljer. At sætte vandret uden at tænke på linjespil kan få effekten, at det ser "underligt" ud.
// Mats
// Mats
Jeg ville nok sige, at det afhænger lidt af, hvilken type vindue det er. Hvis man f.eks. vil lufte ud og ikke kan "spærre" vinduet på en eller anden måde, vil ruden enten åbne eller lukke af sin egen vægt. Og der skal sandsynligvis ikke meget hældning til. Jeg lykkedes selv med at indsætte en keddy kasset med ekstremt lidt udadgående hældning, så da jeg skulle tænde, gled lågerne stadig op. Ikke sjovt at justere op 130 kg 
var lidt af det jeg skrev.Setix sagde:Jeg ville nok sige, at det afhænger lidt af, hvilken type vindue det er. Hvis man f.eks. vil lufte ud og ikke kan "spærre" vinduet på nogen måde, vil ruden jo enten åbnes eller lukkes af sin egen vægt. Og det behøves sandsynligvis ikke meget hældning. Jeg lykkedes selv med at indsætte en keddy kassette med ekstremt lidt udadgående hældning, så når jeg skulle tænde, åbnede lågerne sig alligevel. Ikke sjovt at justere 130 kg op![]()
det må ikke hælde for meget.
det er sådan noget man ser, når man monterer.
et sidehængt vindue er vigtigere end et H vindue!
mvh
snickar estwing
Klik her for at svare