Hej. Har et 550cm langt og 10 cm tykt spirorør til et varmeflytningsanlæg, som vil sidde i tagryggen i vores storstue. Storstuen er af typen uden loft, og spærbjælkerne ligger frit, så spirorøret ligger mao ovenover disse i tagryggen. Indertaget er af ubehandlet fyrretræ, og jeg har tænkt mig at beklæde røret med så tyndt fyrretræ som jeg kan finde og oliere det en gang med madolie el lignende (lyder skørt, men det giver faktisk et lidt hurtigere ældre look, så det passer ind).

Har besøgt de store byggemarkeder i Sthlm, men jeg finder kun groft træ, typisk omkring 22 mm, og det betyder, at 'kassen/kanalen' bliver omkring 14,5 cm bred.

Jeg har desværre nul pebling på, om det er muligt at finde f.eks. 10x120 og 10x100, så jeg kan bygge en 120x120 kanal med indre mål 100x100. Er der nogen på forummet, der kan give tips om, der findes et savværk byggemarked el lignende i Sthlm og omegn, hvor jeg kan finde lignende træ?

Spiropanel.jpg

Måske ikke helt imponerende billede, Men det handler mao om at beklæde røret i ryggen.

/putte

Plywood ville ikke fungere? Hvis du vender åretegningen rigtigt og får fat i iaf nogenlunde fin plywood.

Ja, det er en af de løsninger jeg har ligget og tænkt på i nat, i stedet for at sove :-(
En nogenlunde flot plyfa og en form for hjørnelister hvis jeg ikke kan få pasformen god nok.

/putte

Madolie ?
bliver der ikke dårlig lugt af det ?
harsk smør en varm sommerdag.

Tag_H sagde:
Matolie?
bliver det ikke en dårlig lugt af det?
harsk smør en varm sommerdag.
Nej jeg skal ikke drukne den.

Jeg har gjort det med fyrretræsstole og bord, når jeg har mixet gammelt og nyt med meget godt resultat. Ville sikkert fungere med linolie osv. men, nej en enkelt strygning skaber ingen lugt...

/putte

Det blev til sidst sådan, at jeg vendte mig til Beijer Bygg i Tumba og bestilte færdigsavede furufinér plader i 2000x110 (4 mm tyk), og så monterer jeg dem med 15x15 liste på indersiden og skruer det hele sammen. Der bliver lidt flere samlinger, end jeg havde tænkt mig fra begyndelsen, men med stykker, der er skåret med lidt bedre præcision end jeg selv tror jeg ville kunne klare med det rundsavs bord, jeg har, så tror og håber jeg, at det kommer til at blive ret godt.

Henter stykkerne i morgen og skal begynde at montere. God pris synes jeg, 400 pix for både materiale og savning. Kommer til at sidde ret højt og ikke i blikfang. Det burde blive betydeligt pænere end spirorøret som skal skjules...

/putte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.