24,192 læst ·
7 svar
24k læst
7 svar
Montering af skabe på væggen, liste under eller ej?
Hej,
Jeg har lige monteret nogle små Ikea Bestå vægskabe på en betonvæg med lister under, som de hviler på, og derefter har jeg trukket ret så kraftige skruer gennem fæstningspunkterne i toppen, i henhold til brugsanvisningen.
Har jeg skabt en vippearm ved at have listerne under skabene, som nu vil fokusere kraften udad på de øvre skruer i stedet for at lade al vægt falde nedad, når jeg f.eks. fylder skabet med tunge ting eller stiller et TV på skabet?
Bør jeg fjerne listen og lade de 'kraftige' skruer tage al vægt?
(Skabet er 120 cm x 38 x 40 cm med 3 skruer i øvre kant)
Tak på forhånd,
Petter.
Jeg har lige monteret nogle små Ikea Bestå vægskabe på en betonvæg med lister under, som de hviler på, og derefter har jeg trukket ret så kraftige skruer gennem fæstningspunkterne i toppen, i henhold til brugsanvisningen.
Har jeg skabt en vippearm ved at have listerne under skabene, som nu vil fokusere kraften udad på de øvre skruer i stedet for at lade al vægt falde nedad, når jeg f.eks. fylder skabet med tunge ting eller stiller et TV på skabet?
Bør jeg fjerne listen og lade de 'kraftige' skruer tage al vægt?
(Skabet er 120 cm x 38 x 40 cm med 3 skruer i øvre kant)
Tak på forhånd,
Petter.
Men er min bekymring berettiget, at jeg nu tvinger kraften til at trække de øvre skruer udad, når jeg sætter noget rigtig tungt der, i stedet for at kraften rettes nedad? Skruer tåler meget mere belastning 90° fra deres retning jo.
Er bare bekymret for, at de øvre skruer løsner sig med vægten af et tv. Eller i virkeligheden, vil det ikke ske?
[tak for svaret sponken]
Er bare bekymret for, at de øvre skruer løsner sig med vægten af et tv. Eller i virkeligheden, vil det ikke ske?
[tak for svaret sponken]
ok, forstår tanken, men skruerne tåler nok mere end du måske aner. Skabet vil gå i stykker først...
Vi har tre skabe med tre låger hver, så højden er vel 180 cm tror jeg. I disse skabe er der alt fra plader, bøger, ca. 50 liter whiskey mm. Skabene i sig selv vejer jo desuden bly... Væggen i vores tilfælde er en massiv trævæg (huset er 100 år) så det er indføjet i væggen med indvendige vinkler og så en skrue i hvert indvendigt hjørne, altså fire skruer pr. skab. De "skruer" jeg har brugt er ca. 15 cm lange og måske 6 mm tykke. Hovedet er en møtrik på 8 mm. Tror nok det hedder noget andet end skruer men du forstår princippet.
Skabene vil ikke falde ned på grund af for høj belastning, men skabet vil gå i stykker først...
Vi har tre skabe med tre låger hver, så højden er vel 180 cm tror jeg. I disse skabe er der alt fra plader, bøger, ca. 50 liter whiskey mm. Skabene i sig selv vejer jo desuden bly... Væggen i vores tilfælde er en massiv trævæg (huset er 100 år) så det er indføjet i væggen med indvendige vinkler og så en skrue i hvert indvendigt hjørne, altså fire skruer pr. skab. De "skruer" jeg har brugt er ca. 15 cm lange og måske 6 mm tykke. Hovedet er en møtrik på 8 mm. Tror nok det hedder noget andet end skruer men du forstår princippet.
Skabene vil ikke falde ned på grund af for høj belastning, men skabet vil gå i stykker først...
Min væg er beton, og jeg bruger plastikdyvler (8mm skruer, så de holder alligevel en del), men med dyvler bider skruerne ikke på samme måde som hvis det var en trævæg. Så jeg forstår, at i dit tilfælde sidder den som klippen.
At vide, at du har 50L whisky, hjælper heller ikke på min selvtillid
Jeg har 50CL tilbage af en halvgod blend... må håbe, at julemanden kommer i år.
At vide, at du har 50L whisky, hjælper heller ikke på min selvtillid
Beton er jo et godt materiale til store belastninger.
Hvis det beroliger dig, kan du se her, hvad for en last cirka det kan klare:
http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3554
Nu er det her en lidt halvfancy plugg, har du den enkleste standardplugg klarer den selvfølgelig ikke lige så meget, men mit gæt er i det mindste halvdelen af kraften.
1,0 kN = 100 kg, men det havde du sikkert allerede styr på ...
Hvis det beroliger dig, kan du se her, hvad for en last cirka det kan klare:
http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3554
Nu er det her en lidt halvfancy plugg, har du den enkleste standardplugg klarer den selvfølgelig ikke lige så meget, men mit gæt er i det mindste halvdelen af kraften.
1,0 kN = 100 kg, men det havde du sikkert allerede styr på ...
har ikke oplevet at montere en støtteprofil under skabene og mener dermed, at dette ikke er nødvendigt. Det er som du siger, at de skruer, der sidder i overkanten af skabene, skal optage den vægt, der opstår. Skabet presses da ind mod væggen, og skruernes opgave bliver at holde vægten i en nedadgående retning. Prøv at skrue en lignende skrue op med en slags håndtag på en væg og belaste den med din egen kropsvægt så får du se, hvad de kan holde til, hvis du er usikker.
Medlem
· Helsingborg
· 239 indlæg
Rigtig godt spørgsmål. Godt tænkt der... I mit hoved bliver det nok som du siger. Men hvis du belaster skruerne og støtte listen lige meget, er der ingen fare. Men hvis skabet "hviler" på listen, bør skruerne deroppe få mere kraft udad... Hæng lidt i overskabet og mærk efter, hvordan det virker....
Klik her for at svare