Jeg ved, at dette spørgsmål er blevet rejst tidligere, men jeg undrer mig over, om jeg kan skrue pladerne op med få skruer i beton- og letbetonvægge? Sagen er, at jeg gerne vil undgå at dampe tapetet af, da det er gangen, der skal ordnes, og af naturlige årsager bruges den flittigt som gennemgang. I vores lejlighed falder pudset/spartelmassen gerne delvist af, når tapetet dampes af, hvilket ikke giver et så godt underlag.

Så altså, smør PL600 på, tryk pladerne på plads mod tapetet og få nogle skruer i, der holder pladerne fast - de skal jo ikke belastes, så det burde fungere, eller er jeg bare doven?

Ved ikke om jeg havde valgt PL600 der, den bruger jeg mest til lister. Jeg havde nok brugt PL400 i stedet.

/Kent

Personligt forstår jeg ikke, hvorfor man skal trække renoveringsgips ind i et stenhus.
Jeg synes, man har et fremragende underlag til at male eller tapetsere. Renoveringsgips er heller ikke specielt billige. Har man problemer med, at pudset løsner sig, kan man rulle en billig vægmaling på for at binde overfladen, inden man spartler.

Problemet er, at tapeterne delvist sidder fast som klippen og andre dele løsner sig let og tager nogle gange den originale puds med sig. Resultatet bliver en ubrugelig overflade, frem med dampmaskinen og ned med resten, men så kommer det næste problem; Noget/nogen har dummet sig, da huset blev bygget for ca. 50 år siden, indertagene (puds+farve) slipper, når man damper tapeterne af på grund af den ringe fugt, der synes at trænge ind under pudsen og vupti, så springer loftet. Og så står jeg der og må skrabe resten ned, fuldspartle hele loftet osv., dette er allerede sket i to rum. Derfor vil jeg slippe for dampmaskinen og sætte gips op i stedet for at lukke den gamle elendighed inde.

Derfor undrer jeg mig om det er nok med en håndfuld skruer plus lim for at holde pladen på plads? For det burde ikke være nødvendigt med 30 skruer per plade, vel?

Gipse er jo praktisk indtil man skal begynde at spartle... coveruptapet ?

At spartle er intet problem, men netop at dampe al gammel tapet væk. Easy Cover eller lignende er ingen god idé, da der ikke findes et godt underlag at lime mod, så jeg må alligevel dampe alt væk før, og så spartler jeg hellere.

For at svare på dit oprindelige spørgsmål - PL400 sidder som bjerget! Så på med montagelim, ikke spare, træk fast pladen med...10 stk på en 90 plade?
Så sidder den uden tvivl fast.

Forstår problemet med taget. Har selv oplevet dette i en HSB lejlighed. Jeg malede taget, men det begyndte at sprække og falde ned, så jeg måtte skrabe elendigheden ned. Ifølge farvehandleren skyldtes det, at taget var sandgrunget. Har søgt på nettet om dette, men ikke fundet nogen information. I den lejlighed, jeg arbejder på nu, har jeg slebet tapetet væk med 40 korn sandpapir og excentersliber, der hvor jeg ikke med en japanspartel har kunnet få dem løs. Det gik faktisk ret godt, selvom det støvede en hel del. Lejligheden står helt tom, så det gør ikke så meget, om det støver. På med mundbind bare. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.