Hej skal lige til at montere OSB-plader i min garage, hvor det er beslået 45x45 som et installationslag. Der er 250 i lofthøjde, så m.a.o. skal der skæres en strimmel af OSB, jeg er så kommet frem til, at jeg skal lægge OSB-pladerne, så strimlen jeg skærer, har noget at fastgøre i. Men for at det skal passe, ville jeg være nødt til at hæve den første OSB-plade (den mod gulvet) til midten af den første regel, d.v.s. ca. 22-23mm fra gulvet. Vil dette fungere, eller bliver mellemrummet ned mod gulvet for stort?

Hvis dette er ok, kan jeg så, når jeg monterer gipsen, trække den ned forbi mellemrummet på OSB-pladen og køre ca. 10mm mellemrum ned mod gulvet med gipsen?

Håber I forstår mit spørgsmål.

mvh
Jesper
 
  • Synes
Nordinp
  • Laddar…
Det skal ikke være noget problem. Eventuel glipa dækkes af fodliste i passende højde …
 
Der findes jo osb, der er 2500 langt, det er jo lettere at køre med det
 
  • Synes
MagHam og 1 anden
  • Laddar…
Monter osb pladerne stående og med 250 længde får du ingen remser.
 
Absolut den bedste idé, hvis jeg ikke allerede havde købt pladerne på byggmax, og de havde ikke 2500, så jeg tænkte, at de ikke fandtes.
 
Det er ikke muligt at returnere dem da?
Sparer både tid og materialer hvis du kan køre med hele skiver
 
Findes 2500 lange gips med. :)
 
Nu har jeg monteret osb, og det blev nødvendigt at skære en strimmel øverst. Gipsen vil jeg derimod købe i 2500 for at undgå strimmel.

OSB-plader monteret på væg med udskæringer. Loft med synligt isolering. Gul stige og værktøj ses i billedets højre side.

OSB-plader monteret på vægge og loft med trærammer og isoleringsmateriale stablet i et rum under ombygning.
 
  • Synes
husgrunder
  • Laddar…
Tænk på at det skiller 20 kr mellem 2.4 og 2.5 gipsen. Jeg købte 2.4m og så lavede jeg strimler nederst af en anden plade. I stedet for at lægge 80kr pladen kontra 60kr for 2.4m. Bare et tip. Mange bække små 😉
 
Få samlinger er bedst, men nu havde du som sagt allerede købt dem.

Hvis nogen har misset det: Byggmax har gips 2500 men OSB kun i 2400
Dårligt!:thumbdown:
 
  • Synes
husgrunder
  • Laddar…
Hej.
Det er ret almindeligt at man lægger OSB på den måde, du har gjort, når man skal sætte gips ovenpå. Enten lægger man dem, som du har gjort, eller også bruger man stående plader men forskyder samlingen, så samlingen hvor OSB mødes, ender i midten bag gipspladen.
Så du har faktisk ikke gjort noget forkert ved at gøre det sådan. Man lægger dem eller har dem stående afhængigt af, hvad der passer bedst/går hurtigst. Så det er bare at fortsætte. Derimod skal gipset naturligvis købes i den rigtige højde, så du slipper for samlinger. Og nu, når du har OSB bagved, så starter du med gipsen i midten over dørhullet/vinduet (saver ud til hullet når halvdelen er skruet fast med en kasseret fukssvans aka grisgipssaven) og derefter arbejder dig udad mod siderne. Husk at kontrollere den første plade med et vaterpas. Når du starter med gipsen i midten fra dørhullet, vil du undgå revner senere i tapet eller maling, samt at det bliver lettere at sætte dørkarmen.
Med venlig hilsen / tømrer

ps det ser godt ud med OSB´en.
 
Senest redigeret:
  • Synes
heiden78
  • Laddar…
Okay, jeg havde tænkt mig at starte i et hjørne, men det var jo et godt tip at starte ved døren/vinduet, så det gør jeg.
 
  • Synes
micke85
  • Laddar…
shomakie sagde:
Tænk på at der skelnes 20 kr mellem 2.4 og 2.5 gipsen. Jeg købte 2.4m og så lavede jeg strimler nederst af en anden plade. I stedet for at betale 80kr pr. plade kontra 60kr for 2.4m. Bare et tip. Mange bække små 😉
Hvis gipsen skal spartles, så bliver det et stort merarbejde at spartle horisontalsamlinger uden fals. Det er bestemt ikke det værd for at spare 20 kr pr. plade.
 
Jeppe, glem bare ikke at du begynder midt ovenfor :)
 
Skal huske!

Btw hvilken længde på gipsskruven bliver passende?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.