40,620 læst ·
35 svar
41k læst
35 svar
Montering af OSB på liggende regler.
Hej skal lige til at montere OSB-plader i min garage, hvor det er beslået 45x45 som et installationslag. Der er 250 i lofthøjde, så m.a.o. skal der skæres en strimmel af OSB, jeg er så kommet frem til, at jeg skal lægge OSB-pladerne, så strimlen jeg skærer, har noget at fastgøre i. Men for at det skal passe, ville jeg være nødt til at hæve den første OSB-plade (den mod gulvet) til midten af den første regel, d.v.s. ca. 22-23mm fra gulvet. Vil dette fungere, eller bliver mellemrummet ned mod gulvet for stort?
Hvis dette er ok, kan jeg så, når jeg monterer gipsen, trække den ned forbi mellemrummet på OSB-pladen og køre ca. 10mm mellemrum ned mod gulvet med gipsen?
Håber I forstår mit spørgsmål.
mvh
Jesper
Hvis dette er ok, kan jeg så, når jeg monterer gipsen, trække den ned forbi mellemrummet på OSB-pladen og køre ca. 10mm mellemrum ned mod gulvet med gipsen?
Håber I forstår mit spørgsmål.
mvh
Jesper
Renovatør
· Näverkajakens födelseort
· 797 indlæg
Der findes jo osb, der er 2500 langt, det er jo lettere at køre med det
Renovatør
· Näverkajakens födelseort
· 797 indlæg
Det er ikke muligt at returnere dem da?
Sparer både tid og materialer hvis du kan køre med hele skiver
Sparer både tid og materialer hvis du kan køre med hele skiver
Hej.
Det er ret almindeligt at man lægger OSB på den måde, du har gjort, når man skal sætte gips ovenpå. Enten lægger man dem, som du har gjort, eller også bruger man stående plader men forskyder samlingen, så samlingen hvor OSB mødes, ender i midten bag gipspladen.
Så du har faktisk ikke gjort noget forkert ved at gøre det sådan. Man lægger dem eller har dem stående afhængigt af, hvad der passer bedst/går hurtigst. Så det er bare at fortsætte. Derimod skal gipset naturligvis købes i den rigtige højde, så du slipper for samlinger. Og nu, når du har OSB bagved, så starter du med gipsen i midten over dørhullet/vinduet (saver ud til hullet når halvdelen er skruet fast med en kasseret fukssvans aka grisgipssaven) og derefter arbejder dig udad mod siderne. Husk at kontrollere den første plade med et vaterpas. Når du starter med gipsen i midten fra dørhullet, vil du undgå revner senere i tapet eller maling, samt at det bliver lettere at sætte dørkarmen.
Med venlig hilsen / tømrer
ps det ser godt ud med OSB´en.
Det er ret almindeligt at man lægger OSB på den måde, du har gjort, når man skal sætte gips ovenpå. Enten lægger man dem, som du har gjort, eller også bruger man stående plader men forskyder samlingen, så samlingen hvor OSB mødes, ender i midten bag gipspladen.
Så du har faktisk ikke gjort noget forkert ved at gøre det sådan. Man lægger dem eller har dem stående afhængigt af, hvad der passer bedst/går hurtigst. Så det er bare at fortsætte. Derimod skal gipset naturligvis købes i den rigtige højde, så du slipper for samlinger. Og nu, når du har OSB bagved, så starter du med gipsen i midten over dørhullet/vinduet (saver ud til hullet når halvdelen er skruet fast med en kasseret fukssvans aka grisgipssaven) og derefter arbejder dig udad mod siderne. Husk at kontrollere den første plade med et vaterpas. Når du starter med gipsen i midten fra dørhullet, vil du undgå revner senere i tapet eller maling, samt at det bliver lettere at sætte dørkarmen.
Med venlig hilsen / tømrer
ps det ser godt ud med OSB´en.
Senest redigeret:
Hvis gipsen skal spartles, så bliver det et stort merarbejde at spartle horisontalsamlinger uden fals. Det er bestemt ikke det værd for at spare 20 kr pr. plade.shomakie sagde:

