almindelig 42mm
 
Jeg kørte 30mm gipsskruer. For du behøver jo bare montere i osbn. Dvs gipsen 12 o sen 12osb så er de 24mm. Unødvendigt med 42mm lange i mine øjne.
 
går fint med 32mm ligesom med 40.
køb det, der er billigst eller falder i din smag. Prisen afgør, ikke længden.
 
Nu skal vi begynde med gipsen og har derfor købt 2500mm plader. Skal jeg sætte dem lavere end OSB-pladerne eller holde dem på samme niveau?

Jeg har også opdaget, at der kommer til at være en ret stor sprække mellem væggips og loftgips. Selvom det er regnet cc30 i loftet, bliver det sådan, at man skal holde den første plade 10-15mm fra væggen. Ved ikke hvad dette skyldes. Fungerer det?
 
læg en billede op, så det bliver lettere at forstå. Det med at holde ud pladen forstod jeg som sagt ikke, heller ikke hvor mellemrummet skulle være opstået.
Loftgipset sætter du jo så tæt på osb'en som du kan. Det går dog selvfølgelig ikke, hvis loftets gipsplade gaber 5-8 mm fra væggen. Når så væggipset (12/13 mm) skubbes op mod loftet, så dækker det jo den potentielle sprække og går over 7-4 mm.
Hvis du skal have gulvsokkel, så kan du skære gipset 5-6 mm kortere end det faste mål. Så stiller du bare gipspladen på gipsstøtten/fotløft/gipsholder og presser den fast mod loftet og strammer til. Så skruer du uden problemer.
 
Blå håndtagsslå til planker, værktøj til byggeri og renovering med langt håndtag og træksko.

Orange pladelyfter med sort håndtag, designet til at flytte og håndtere plader og byggepladematerialer nemt og sikkert.

En person i støvle bruger en gul dørjusteringsværktøj til at løfte en dør på plads.
 
  • Synes
nordell.fredrik
  • Laddar…
Har desværre ingen mulighed lige nu for at tage et billede, men har tegnet en, som måske gør det lettere at forstå problemet. Det føles som om, man måske skulle have startet med at skære 25 mm fra glaspanelet. For hvis jeg trykker loftgipset mod osb/gips på væggen, når det lige akkurat frem til næste glaspanel.

Set fra siden.
Ritning viser en sideprofil af en væg- og loftskonstruktion med OSB, gips, og glespaneler mærket 28x70, samt gips i loftet på 900mm.

Ikke, skaleret (hvis nogen troede det :)
 
Senest redigeret:
Første glesen skal altid sidde mod væg som du satte den - Gles nr. 2 skal således sidde med midten på 300 fra væg efterfulgt af alle andre på 300 midt til midt....
Hvordan ser det ud i den anden ende af rummet? Gik det lige op på cc300 eller måske kan du starte med en 475 (Halv + 25mm) plade og bruge spillet ved slutningen i loftet?
 
  • Synes
Larsa
  • Laddar…
Ah okay der har vi problemet, den første glesen sidder som du siger klods mod væggen men den anden sidder cc300 fra den første glesen.

Nej det gik ikke jævnt ud på den anden side, der var vi nødt til at lægge en gles på typ cc15 fra den næst sidste.
 
JeppeKa sagde:
Ah okej där har vi problemet, första glesen sitter som du säger klods mod væggen men den anden sidder cc300 fra den første glesen.

Nej det gik ikke jævnt ud på den anden side var vi nødt til at lægge en gles på typ cc15 fra den næst sidste.
Jeg tænker jo forkert - Ikke en 475 plade men snarere en 625 plade, tid til lidt mad i maven så hovedet fungerer!

Man vil gerne starte med 1/3 plade så man slipper for sparteldal mod væg - Bare besværligt at sparkle igen hvis du spørger mig. Forhåbentlig kan du bruge spildet på modsatte side...

Edit:
Et andet tip, slå en snor midt på den tredje brædde og brug den som reference når du sætter første række - Så har du noget at måle fra hvis væggene er lidt skæve og du får en god start så det ikke begynder at tande mellem pladerne efter et stykke tid. Og at du får det stramt og pænt mod væggen. En laser fungerer også til formålet.
 
Senest redigeret:
Jo, hvis jeg har forstået det korrekt, skal man simpelthen skære ind et stykke på begge sider for at få det til at passe.
 
]man skærer ikke et stykke. I stedet deler du altid pladen på midten for at få en jævn fordeling på lægterne, og så du kan bruge pladen andre steder. Er pladen 90, deler du den på 45, er den 120, deler du den på 60 osv. Her har jeg lavet en enkel skabelon til dig at kigge på. Det er bedre, at du laver det om, så undgår du besværet med at begynde at kaste en masse spild på gipsplader og spartle. Den sidste række bliver, hvad den bliver, medmindre du regner nøje og deler rummets bredde med 900. Så ser du, hvor mange hele plader du får. F.eks. hvis rummets bredde er 4800mm. 4800/900 = 5,3, det vil sige 5 hele plader. 5 hele plader = 4500mm. Så mangler der 300mm i alt. Og det betyder så 150mm på hver side. Så hvis dette var tilfældet i virkeligheden, ville du ikke starte med 450mm, men 150mm. Så fortsætter du som vanligt, indtil du igen kommer til enden af rummet og sætter det sidste stykke på 150mm. Færdigt... og pænt.

Der er mange måder at gøre det på, og dette var bare en forklaring af flere forskellige.. Hvis du vil køre cc 300, skifter du bare målet ud og indsætter flere regler, princippet er alligevel det samme. 300 eller 450 fra osb-væggen til midten af reglen, så fortsætter du med 300cc eller 450cc i jævne rækker.

Hvis du skal snorslå, så gør ikke den fejl at glemme at lægge til halvdelen af regellens bredde på det første streg. dvs det første snorslaget lander (450+35mm, du bruger jo 28/70) på 485mm fra osb-pladen væg. Så fortsætter I som vanligt med 450 cc med snoren.
 
  • Diagram af et loft med afstande på 450 mm og 900 mm mellem lægterne, der viser korrekte mål og placering af gipsplader og reglar.
Senest redigeret:
  • Synes
-MH- og 3 andre
  • Laddar…
Tydelig skabelon, men han har C-C 30.
 
ItWasntMe sagde:
]man skär inte en bit. Utan du delar alltid skivan på mitten för att få en jämn fördelning på läkten och att du kan använda skivan på andra ställen.
Är skivan 90 delar du den på 45, är den 120 delar du den på 60 osv.
Här har jag gjort en enkel mall för dig att kolla på. Bättre att du gör om så slipper du böket med att börja kasta massa spill på gipsskivor och spackla.

[media]
 
Nemlig nu er jo at kappe den første skive 320 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.