Hejsa alle sammen!

Har læst mange emner på denne side men nu er det min tur til at stille nogle dumme spørgsmål :)

Jeg er i gang derhjemme og skal åbne entréen lidt op og derfor skal 1,5 væg fjernes.
Det bliver 2 limtræ da begge er bærende, så langt har jeg regnet ud selv.
Huset er 1 1/2 plan, ovenover den "halve væg som skal fjernes, findes der badeværelse på OV, badekar m.m.

Har kigget lidt på forskellige beregningsprogrammer hvilke dimensioner man skal have på de overliggende samt på søjlerne, men kommer frem til forskellige ting på forskellige sider.
Søjlerne havde jeg tænkt 90*90 da det passer godt i væggen og det føles som at de vil række. De overliggende måske 90*225.

Derefter vil den kortere bjælke møde den længere og skal ligge på samme søjle, hvordan gør man der, kan man udskære dem så de får plads eller er det bjælkesko eller kraftige hjemmelavede vinkeljern, som gælder.

Plantegning viser en hall med mål, hvor to bærende bjælker mødes på samme søjle i et hjørne.

• Gulvplan med mål for et renoveringsprojekt. Viser placering af vægge, nye bjælker og dimensioner i millimeter. Grønne linjer markerer ændringer.
2 stk. søjler løser dit problem mest smidigt.

Har også tænkt på 2 søjler, men det bliver ikke godt, da der vil komme en udstikkende del uden for væggen. Jeg vil gerne have alle søjler integreret i væggen, så de forsvinder. Se vedhæftet billede for, hvordan det ser ud. Køkkenet er lige frem, og det er der, den korteste bjælke skal være. På venstre side er gangen, og der er det meningen, den længere bjælke skal være.

• En delvist åben væg med synlige bjælker, der adskiller et køkken med bord og stole fra en gang. En lampe hænger over bordet ved vinduet.
Hvor meget last handler det om? Spørgsmålet er vel, om 90x90 er tilstrækkeligt, lange slanke stolper udsættes for knækkræfter.

I beregningsprogrammerne plejer det også at fremgå, hvor stor anliggningsflade bjælken skal have mod sit oplæg. Det påvirker, om du kan "jacka ur".

Har du undersøgt, om underlaget der, hvor søjlerne skal stå, tåler punktlasten?

På tegningen ser det ud som om du har tænkt dig at fjerne en væg på 4m også, den ser ud til at være på billedet?

• Synes
MB77
  • Laddar…
Pillerne kommer til at ende på kældervæggene, der er støbt, og som de nuværende piller står på i dag.

Det, der skal fjernes, er væggen til venstre på foto ca. 2,6 m og lige frem ca 2 m.
Der hvor det er afskallet i dag.
Det syge er jo, at de nuværende piller og også overliggende er kun 80*80.

Ja, men lasten har vel været fordelt på flere bjælker? Nu skal den bæres af en enkelt.

Risikoen er, at man får et knækningsfald, hvor søjlen brydes på midten ind mod hvælvet eller det store rum til venstre. I den anden retning bliver den i praksis låst af vægpladerne.

Når det kommer til knækning, kan man mindske risikoen for det ved at fastgøre pillerne til den eksisterende væg.

Men som sagt, layoutet for pillerne bør fremgå af det beregningsprogram, du har brugt. Det program burde også beregne knækgrænsen for pillerne.

Må tage en tænker over dette. Et andet spørgsmål, som søjle nævnes det konstruktionsvirke nogle gange, Det er vel almindelige regler, som man sammensætter eller?

Jeg ville have valgt to søjler, der limes og skrues sammen. Dimensionen bliver da ca. 190x95, hver bjælke får sit eget leje, og risikoen for kækning forsvinder.

Den eneste ulempe er, at hvælvet på 2000 mm reduceres til ca. 1900 mm.

MultiMan
darkstar sagde:
Får ta en klurare på detta. Et andet spørgsmål, som søjler nævnes det konstruktionsvirke ibland, Det er vel almindelige regler som man sammensætter eller?
Nej, det er klassificeret virke som skal kunne tåle en vis belastning:

Ex: http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1162

Hvis man vil have personlig hjælp til at dimensionere, hvem henvender man sig så til, en tømrerfirma eller er det en arkitekt, der gælder?

En konstruktør eller bygningsingeniør.

• Synes
Stefan Kristensson
  • Laddar…
D darkstar sagde:
Hejsan alle!

Har læst mange emner på denna side men nu har turen kommet til mig at stille nogle dumme spørgsmål :)

Holder på hjemme og skal åbne op hallen lidt og da skal 1,5 væg væk.
Bliver 2 stk. limtræ da begge er bærende, så langt har jeg regnet ud selv.
Huset er 1 1/2 plan, ovenover den "halve væg som skal væk så findes badeværelse på OV, badekar m.m.

Har kigget lidt på forskellige beregningsprogrammer hvilke dimensioner man skal have på de overliggende samt på søjlerne, men kommer frem til forskellige ting på forskellige sider.
Søjlerne havde jeg tænkt 90*90 da det passer godt i væggen og det føles som at de vil række til. De overliggende måske 90*225.

Så kommer jo den kortere bjælke til at møde op den længere og skal ligge på samme søjle, hvordan gør man der, kan man hakke ud dem så at de får plads eller er det bjælkesko alt. kraftige hjemmelavede vinkeljern som gælder.

[billede]
Det blir to oplagringsreaktioner, så det bør helst være to søjler i række som skrues sammen med konstruktionsskruer, mht. til knækning risikoen. Man bør også betragte hvordan lasten tages op i nederkanten af søjlerne, ellers kan deformationer opstå i det øvre bjælkelag. Desuden er oplængde 45 mm ikke tilstrækkelig. Altså er to søjler i række en god løsning.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.