Skal renovere et meget lille gæstetoilet og har en idé om at sætte laminatgulv på væggene. Har læst lidt i eksisterende tråde, men har ikke rigtig fundet svar. Læser her og der, at det anbefales at sætte lægter op for at montere laminaterne på. Er meningen så at sømme i disse? Og hvis man skyder søm i den minimale fer der er i et klikgulv, kan man så virkelig få næste bræt på? Jeg forestiller mig, at det stopper mod sømmen. Gæstetoilettet er desuden så lille, at det ikke giver mening at mindske pladsen med bare nogle få centimeter unødigt. Kan man ikke lime stykkerne direkte på de eksisterende vægplader?

Det bliver jo ret anderledes end hvordan laminatgulvet er beregnet til at fungere. Hvad tænkte du bruge for lim, og hvordan tænkte du holde tryk på limet, mens det tørrer? Løser du den del, lærer det at blive siddende.

Jeg havde limet.

Konstruktionslim plejer jo at holde det, der skal limes, på plads, selv før det er tørt.

Jeg ved jo, at det ikke er usædvanligt at sætte laminatgulv på væggen, så der findes tydeligvis en fungerende metode. Jeg er bare ikke helt klar over den.

H
Q Queen15 sagde:
Konstruktionslim plejer jo at holde det, der skal limes på plads, selv inden det er tørt.

Jeg ved jo, at det ikke er usædvanligt at sætte laminatgulv på væg, så åbenbart er der en fungerende metode. Jeg er bare ikke helt klar over den.
Problemet er vel mere at få et jævnt og godt tryk på plankerne, når du har limet.

Düsseldorff
Q Queen15 sagde:
Skal renovere et meget lille gæstetoilet og har en idé om at sætte laminatgulv på væggene. Har læst lidt i eksisterende tråde men har ikke rigtig fundet svar. Læser her og der, at det anbefales at sætte lægter op at montere laminaterne på. Er meningen da at sømme i disse? Og hvis man skyder søm ind i den minimale not som er i et klikgulv, er det da virkelig muligt at få det næste bræt på plads? Jeg forestiller mig, at det stopper imod sømmet. Gæstetoilettet er desuden så lille, at det går imod at reducere pladsen, selv med nogle få centimeter unødvendigt. Er det muligt at lime stykkerne direkte på de eksisterende vægpanelet?
Ja, du kan skråspikre med pistol gennem fjederen. Samme princip som når man sætter perlespont.

• Synes
Queen15
  • Laddar…
P
Q Queen15 sagde:
Konstruktionslim plejer jo at holde det som skal limes på plads, selv inden det er tørt.

Jeg ved jo, at det ikke er usædvanligt at sætte laminatgulv på væg, så der er åbenbart en fungerende metode. Jeg er bare ikke helt klar over den.
Parket har jeg skruet op hos kunde, hvis du kun limer, så lim ikke for mange rækker på én gang, da det skaber for meget vægt nedad…

• Synes
Queen15
  • Laddar…
H HEM2121 sagde:
Problemet er vel mere at få et jævnt og godt tryk på pladerne når du har limet.
Ja, jeg har tænkt på den risiko, men jeg må vel tjekke med et langt vaterpas om det virker lige. Et gulv er dog ikke altid helt plant, har jeg erfaret, når jeg har lagt klikgulv.
En krum væg kunne selvfølgelig gøre det besværligt.

H
Q Queen15 sagde:
Ja jeg har tænkt på den risiko men må vel tjekke med et langt vaterpas om den virker lige. Et gulv er dog ikke altid heller helt plant, har jeg erfaret, når jeg har lagt klikgulv.
En krum væg kunne selvfølgelig gøre det besværligt
Det er nok med 1 mm, så blir det ujævnt, se på beskrivelsen på klikgulvet, hvad det kræver for jævnhed på gulvet/væggen. Googla om der findes noget andet passende, som du kan skrue eller klæbe op på væggen. Personligt ville jeg ikke sætte laminatgulv eller parketgulv på væggen.
F.eks. https://woodonwall.se

Senest redigeret:
Rejäl sagde:
Parket har jeg skruet op hos kunde, hvis du bare limer så lim ikke op for mange rækker på én gang for det skaber for meget vægt nedad...
Skal tænke på det!

P
Q Queen15 sagde:
Skal tænke på det!
Det er ikke følsomt om nogen mm som nogle påstår..

H
Rejäl sagde:
Det er ikke følsomt om nogle mm som visse påstår..
Afhænger af, hvordan ujævnhederne er, hvordan og hvor ujævnhederne sidder 😉😉 Det er derfor, man skal læse install8ngsanvisningerne.

P
H HEM2121 sagde:
Afhænger af, hvordan ujævnhederne er, hvordan og hvor ujævnhederne sidder 😉😉 Det er derfor, man skal læse lægningseinstruktionerne.
Det er på væg! Da kan man justere med en snor med limm😉

H
Rejäl sagde:
Det er på væg! Da kan man justere med en streng med limm😉
Du har ret, det mærkes jo ikke på samme måde som på et gulv, man kan jo fikse hele væggen også inden så den bliver jævn.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Q Queen15 sagde:
Skal renovere et meget lille gæstetoilet og har en idé om at sætte laminatgulv på væggene. Har læst lidt i eksisterende tråde, men har ikke rigtig fundet svar. Læser her og der, at det anbefales at sætte op lægter til at montere laminaterne på. Er meningen så at spigre i disse? Og hvis man skyder i søm i den minimale fer, der er i et klikgulv, kan man så virkelig få næste bræt på? Jeg forestiller mig, at det stopper mod sømmet. Gæstetoilettet er desuden så lille, at det går imod at mindske pladsen selv med nogle få centimeter unødigt. Er det ikke muligt at lime brikkerne direkte på de eksisterende vægplader?
Tak for al jeres engagement! Det gik rigtig godt at lime direkte på væggen uden at rette væggen op først.
Ujævnheder blev løst med ekstra meget lim på de steder, der ellers ikke rørte væggen, så at sige. Blev nødt til at "folde ud" nogle plader og fylde op med ekstra lim, når man så, at der blev et mellemrum. Brugte mange tuber konstruktionslim PL400. Men resultatet blev rigtig godt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.