Planen er at isolere udefra. Ikke helt gennemtænkt men typ:
1. fjerne yderpanel/pap.
2. regle ud 90mm.
3. lægge isolering.
4. på med pap/yderpanel.

Men først skal jeg blive færdig med disse småopgaver og få nye friske ROT-penge :), klarer ikke sådan et job selv tror jeg.

Nimajneb sagde:
Nja, om man skal i gang med en større renovering, så er jeg enig med dig, når det kommer til ydervægge, men handler det om indvendige vægge, og man bare vil have en god overflade at overfladebehandle, så fungerer renoveringsgips rigtig godt direkte på tretexen. Helt sikkert kan man rive tretexen ned og sætte gipsplader i stedet, men det giver ikke meget merværdi...tværtimod merarbejde.
Derimod fører det ofte til merarbejde at sætte almindelig gips på tretex ved døre og vinduer.
Ja, præcis. Hvordan gør man omkring døre og vinduer, man vil jo ikke have en tykkere væg end før.
Har samme dilemma med Treetex kontra gips som mange andre her. Og kommer heller ikke frem til, hvad der bliver bedst trods alle kloge råd. Jeg vil jo også have en glat væg med gips på mine plankerede vægge...

SBH sagde:
sats på en vestkystskive. meget bedre.
[link]
[link]
Kan man montere den på indersiden med tro, hvis man vælger at isolere indefra?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Bytte texmexen mod plyfa/spån/osb + renoveringsgips bør jo fungere fint, med hensyn til dør og vinduesgerigter. Men hvilket arbejde...

Som flere har skrevet, har jeg selv sat 6mm gips på tretex med fer og not træ under tretexen. Man skal være lidt forsigtig, når man skruer, men jeg har ikke oplevet "dine" problemer. Er væggene virkelig så skæve/"hullede"/ujævne, mener du?

Jeg må nok vælge et af rummene som testobjekt helt enkelt. Tror I det er bedre at prøve at sætte 6mm gips på Treetexen end at rive al Treetex ned og sætte osb+gips? Sikket dilemma... Skidegodt med solide vægge men det er jo ikke helt problemfrit :)

Jeg tilægsisolerede mit tidligere hus udefra og ville derfor bare have pæne overflader på væggene (klædte med tretex) indvendigt.
Jeg skruede (med skruer der gik gennem tretexen og ind i not og fjer bagved) 13mm gips op, og det blev rigtig godt.
Renoveringsgips undgår jeg at arbejde med pga at de er slaskede og sværere at skrue.

I mit hus fra 20'erne er indervæggene af fer og not brædder med trætex eller masonit på. Ydervæggene er indefra trætex-råspont-papir-fer og not-brædder-panel-isolering-panel. Det sidste lag isolering og panel er ikke original.

Fan ved, om det er korrekt i følge alle kunstens regler, men følgende har fungeret udmærket for mig:

-Indervæg med trætex, nogenlunde plan: Renoveringsgips direkte på. Vær forsigtig ved skruning...

-Indervæg med masonit, ujævn trætexvæg: Riv masonit/trætex ned, find ud af, hvad der giver ujævnheden, oftest er det bare en enkelt brædde, der har slået sig. Bearbejd den med snedkerøksen, så den kommer i linje med resten, eller udskift den. Monter så tynde "reglar" som muligt på 60c/c for at få en ret væg. Reglarne har jeg ofte kløvet ud af en bredere regel. På det gips. Bygger næsten intet i forhold til den gamle væg, men meget arbejde.

-Ydervæg (uanset gammelt ydermateriale): Riv ned til de fer og not brædder. Regler med liggende reglar og stående kortlingar på 60 c/c. Isoler. Afslut med OSB og gips. Med 45mm reglar bygger dette omtrent som den gamle væg. Hvor det er muligt, har jeg brugt 70 eller 95 reglar og tilsvarende isolering. Denne metode lyder måske kompliceret, men har været overraskende nem at bruge.

Hvorfor liggende reglar? Jo, intet i mit hus holder de fer og not brædder sammen i siderne, mere end feren og den liggende råspont på indersiden. Feren er ikke i den bedste stand på nogle brædder. Indvendig råspont vil jeg have fjernet for at få en tyndere væg. Derfor regler jeg med liggende reglar for at binde væggen sammen langs med, og slår stående kortlingar ind for at have noget at skarve gipsen på.

Min tretex oplevede jeg som for blød til 13mm gips.

Derimod satte jeg renoveringsgips for nogen weekend siden (havde aldrig arbejdet med det før og troede det bare var tyndt "almindeligt" gips) i et rum med masonit på væggene (gips direkte på masonit). Det fungerede rigtig godt!!! Renoveringsgips er meget sejere (har fibre i sig på langsiden ser man når man skærer det).

Derimod havde jeg et stykke pudset væg (skorsten) hvor det var svært at sætte gips, skruerne tog meget ujævnt så jeg limede, skruede og hamrede skruer ind. Det ser ud til at sidde til sidst...

Så jeg tror at renoveringsgips fungerer bedre direkte på tretex da almindeligt gips bliver for sprødt og ikke kan optage at underlaget giver efter så meget.

I øvrigt er det meget rart med renoveringsgips hvor man kan håndtere en 6x2700x900mm plade uden for meget bøvl. At de er bløde er ok fordi de er så seje og ikke knækker.

Havde jeg gjort rummet i dag, ville jeg nok have prøvet med 6mm-gips og levet med ujævne vægge. Det bliver faktisk fint alligevel... Og det er praktisk at kunne sætte 6mm tykke lister som gerigt (afstandsstykke) så man kan bruge almindelige karme omkring vinduer og døre.

Angående ekstra isolering kommer jeg nok til at følge tippet fra SBH med Vestkystplader. Mine ydervægge er indefra og ud: gips-tretex-panel-pap-luftspalte-pap-stående planker 5cm-vindpap-ydre panel-lås. Så jeg tænkte at fjerne lås, yderpanel og vindpap og lægge ca. 80mm vestkystplade og så på med ny panel og lås igen.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.