Hej!

Fik adgang til vores nye hus forleden måned, og renoveringen går i rasende fart både med håndværkere på total omstrukturering af køkken og bad og selv på overflader i 5 rum.

Så alt går lidt for hurtigt, og man kommer ret langt ind på den forkerte vej, inden man vågner op og korrigerer.

I et rum jeg arbejder på, er væggene indefra bestående af Tretex (15mm)–Stående pløjet planke (60mm)–vindpap–yderbeklædning. Ingen isolering overhovedet.

Disse vægge bølger og har et antal tapeter siden 1943, så jeg tænkte ganske enkelt for at bevare tretexens isolerende evne at sætte gips (13mm tykt) over tretexen og få en fin jævn overflade at male.

Overalt hvor det behøvede at rettes, lagde jeg masonitstykker (2400mm strimler) under skruerne.

MEN hvor gipsen ligger direkte mod tretexen, er ligesom underlaget for blødt, og gipsen har ikke nok støtte, så det ligesom knækker meget let, inden skruehovedet har sunket ned i gipsen. Kigger man bag gipspladen, er der typisk en fem-kronested stor fordybning rundt om skruen.

Desværre var dette første gang, jeg monterede gips og syntes bare, det var meget besværligt og brugte utroligt mange skruer i stedet (2000 stk. for 43m²) og forstod ikke problemet. Nogle gange gik det godt, og jeg troede, det havde med min fingerspidsfornemmelse, stjernetegn eller lignende at gøre.

Hvad jeg ikke forstod i min stress, var at masoniten, selvom den er tynd, er nok til at aflaste gipsen på undersiden, så alting opfører sig som det skal (tror jeg). Så de sidste cirka 20% af rummet blev fint!

Så gips på tretex = NEJ!!!! Tretex og gips er problem.
Gips med masonitstrimler under skruerne = JA (tror jeg). Men tynde lægter er nok bedre.

Desværre sidder alt nu på plads, og det er spartlet (og jeg tror, det holder, fremtiden vil vise).

Men et tip til jer andre, der funderer over dette.

Spørgsmål: Kan man bruge MDF-plader i stedet for gips, når jeg fortsætter i andre lignende rum? Føler mig virkelig brændt på gips lige nu.

Senest redigeret:
Den isolerende effekt af Tretex kan du se bort fra, det er stort set ubetydeligt.

• Synes
Trasigaskor
  • Laddar…
Jeg har sat renoveringsgips på tretex uden problemer....

• Synes
Elbk
  • Laddar…
Og jeg har sat almindelig gips på tretex uden mindste problem.

• Synes
Malinda Phillips
  • Laddar…
Nimajneb sagde:
Jeg har sat renoveringsgips på tretex uden problemer....
Jeg også.

Vi fjernede Tretexen og satte gips på plankevæggene. Det er også lidt tricky, da de ikke er helt plane. Det blev en del skæring og limning udover skruearbejde for at få gipset til at sidde.

Stefan N sagde:
Den isolerende effekt af Tretex kan du bortse fra, det er stort set ubetydeligt.
Tretex har næsten samme isoleringsværdi som almindelig isolering, dog bliver effekten af 15 mm ikke stor uanset hvilken isolering man har. Men i den ovenfor beskrevne væg er tretexen 1/3 del af isoleringen, plus at risikoen for kuldetræk bag gipsen ved blæsevejr mindskes betydeligt, flerskiktsprinsipen gælder også for huse.

Senest redigeret:
  • Synes
Sisaed og 1 anden
  • Laddar…
Jeg kommer til at gøre dette om en uges tid eller så. Har regnet med nogle af de "hændelser ", som du skriver, men det er værd at spartle op det og slippe for at skulle skrue det direkte på træplankerne, for det må være et mareridt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

larsbj sagde:
Tretex har nästan samma isolervärde som vanlig isolering sen blir ju effekten av 15 mm inte så stor oavsett vilken isolering man har.
Men i den ovan beskrivna väggen är tretexen 1/3 del av isoleringen plus att risken för kalldrag bakom gipsen vid blåsväder minskar betydligt, flerskiktsprinsipen gäller även för hus.
Tack för räkneexemplet Larsbj! Jag hade tänkt i dom banorna men inte riktigt analyserat det hela i detalj.

Jag var idag och handlade gips och masonitband till rum2. Masoniten gör jätteskillnad så jag tänker inte chansa trots att det verkar gå fint för dom flesta. Blir som att sätta reglar/gles fast extremt tunt. Är det ojämnt är det bara att lägga på till dubbla eller tripla lager där det behövs. Denna gång blir det ordning och reda med masonitband var 45cm redan innan gipset kommer på plats.

I taket blir det nog riktig gles så kan man flytta runt lite lamputtag också.

Senest redigeret:
pinebar sagde:
Vi fjernede Tretexen og satte gips på plankevæggene. Det er også lidt tricky, da de heller ikke er helt plane. Det blev en del skæring og limning udover skruning for at få gipset til at sidde.
Lime gipset mod planker? Havde lidt tanker om måske at fjerne tretexen på indervægge og beholde på ydervægge men har ikke helt tænkt færdigt.

baljbalj sagde:
Lime gipset mod planken? Havde lidt tanker om måske at fjerne tretexen på indervægge og beholde den på ydervægge, men har ikke helt tænkt det igennem endnu.
der findes sikkert hundrede sådanne tips, men det bliver genveje til en renovering, der ender i katteafføring, om jeg må udtrykke mig sådan. Jeg forstår ikke, hvorfor det skal være så svært at gøre det rigtigt fra starten. Når det gælder gips, er dette et af de bedste vægmaterialer, vi har i dag, og det går fint at sætte dette foran tretexen, men man skal opbygge en ny væg, hvis man kræver, at væggen skal være lige og glat, som i alle nybyggerier.
Ret enkelt; brug fx gles 28X70, som ikke bygger så meget ud. Begynd med at sætte de begge yderste= en i hver hjørne, ikke helt ind i hjørnet, ca. 10--20 mm ud på væggen. Stolperne stående, lod dem ind, og brug masonitstykker bag stopperne for at få dem lige, hvis grundlaget er ujævnt. Når de to yderste er sat, er det enkelt med en retstok (lige bræt) at skrue de andre stolper op imellem med målene 600mm cc.
Her er nu en lige og glat væg, at skrue gipsen på. Findes der vinduer, døre ...skal man veksle af og ramme ind foringerne og dele målene op mellem stolperne, mere end 600mm mellem stolperne fungerer ikke, da pladernes byggemål er beregnet for dette. Sådan foregår det, når vi bygger om gamle huse, det tager ikke så lang tid, og så bliver det godt, og kunden bliver tilfreds. Men selvfølgelig kaaaaaaan man spigre, lime, hæfte, binde gipset udenpå tretexen, men den plade bliver med tiden lige så skæv og kroget, som det var før.

• Synes
Norschan og 1 anden
  • Laddar…
baljbalj, Du taler om remser på 2400mm!! Hvis du fastgør som jeg forklarer, så bruger du stykker af mazonite f.eks. 70X70mm, disse skal være mellem tretexen og reglen, præcis der hvor skruen skal sidde, for at rette væggen op. Brug 5 skruer på de stående reglar, på den anden side tror jeg ikke bræddevæggen indenfor tretexen er så skæv. Ikke helt forkert at sætte vindpapp udenpå tretexen, inden gipsen, da der kan være fugt i vinden som blæser ind i væggen, og medfører at tretexen bukker.

• Synes
Jog Got
  • Laddar…
Ja, 2400mm. De havde ikke 2600mm. Dette for at bygge så lidt som muligt ud i rummet. Regler havde været vidunderligt, men jeg forsøgte mig med en genvej ved at sætte direkte mod tretex, hvilket ikke gik så godt.

Ved ikke hvor meget kroget er for en væg, men der var steder, hvor der ligesom gik ind en bule midt i en gipsplade, som blev båret op af tre masonitbånd langs hver langside og lå direkte mod på midten.

At ikke rive af tretexen og isolere ordentligt, når man har chancen, er jo HELT vanvittigt.

Nja, hvis man skal give sig i kast med en større renovering, så er jeg enig med dig, når det kommer til ydervægge, men handler det om indvendige vægge, og man bare vil have en god overflade at overfladebehandle, så fungerer renoveringsgips rigtig godt direkte på tretexen. Selvfølgelig kan man rive tretexen ned og sætte gipsplade i stedet, men det giver ikke meget merværdi...snarere mere arbejde.
At derimod sætte almindelig gips på tretex fører ofte til mere arbejde ved døre og vinduer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.