Hej,
jeg har brug for lidt input fra jer, før jeg går videre med et projekt, der indebærer renovering af et rum på overetagen i vores Älvsbyhus.
Sagen er den, at de tidligere ejere har indrettet overetagen bestående af tre rum på den mest mærkelige måde. Reglerne for vægpladerne er sat horisontalt og ikke som sædvanligt med cc 60 lodret. Det betød, at da de skruede deres spånplader op, blev samlingerne hængende i luften med tapetrevner som følge. Der er ikke monteret nogen dampspærre i væggene, kun i loftet.
Ved renoveringen af det første rum rev jeg alle væggene ned, opsatte regler og monterede dampspærren, hvorefter jeg satte spånplade med gips udenpå. Klaret og færdigt, men det var ekstra meget arbejde kun for at få dampspærren ind bag pladerne.
Nu til mit spørgsmål,
kunne jeg sætte dampspærren udenpå de eksisterende vægplader og derefter skrue nye gipsplader fast udenpå originalpladerne? Ikke efter norm, men hørte en tømrer foreslå dette i en anden sammenhæng. Jeg kan nævne, at rummet er ca. 15 kvm med skråtag.
Hvis dette kunne være en vej at gå, ville arbejdet blive betydeligt lettere.
Taknemmelig for enhver form for overvejelser og tips.