Skal bruge mollyplugg/ekspanderplugg for at hænge ting op på en gipsplade i garagen.

Så meget ved jeg, at der findes for enkelt og dobbelt gips.

Jeg har forstået, at man borer et hul, der er lige så stort som skruen, står på skruepakken. Hovedet har tænder, der skal sætte sig i gipspladen. Jeg har ingen ekspander"tang" og bruger skruemaskinen på lav hastighed. Mit problem er, at skruen ikke ekspanderer. Jo mere jeg prøver, jo større bliver hullet. Jeg har forsøgt at holde fast i ekspanderen, når jeg skruer skruen, så den ikke drejer rundt. Jeg får det ikke til at fungere. Jeg ser på videoer på YouTube, men skruen ekspanderer ikke og sætter sig. Hvad gør jeg forkert? Har jeg ligefrem købt forkerte skruer?

• Metallekspander M5 x 74 til montage i gipsvægge, med detaljer som gevind og tænder til at forankre i materialet.
Baseret på at du ikke har boret for stort:
Træk skruehovedet udad, væk fra pluggen så at sige. Skru igen. Træk lidt mere. Skru. Improvisér med polygrip eller noget, hvis du ikke har ”mollytang”.

A Anemon86 sagde:
Har jeg rent faktisk købt forkerte skruer.
Jeg forstår det vist ikke. Skrue og øvrige dele i ekspansionspluggen (Mollyn) sælges så vidt jeg ved altid som en enhed, og så forstår jeg ikke, hvordan man skulle kunne købe en forkert skrue.

Du skriver, at den ikke ekspanderer men hvad er det så der sker?

• Synes
Fairlane
  • Laddar…
Har du enkel eller dobbelt skive så? Hvilken expander har du præcis?

Pluggen på billedet er til enkel skive men produktet med den betegnelse hvis man ser hos biltema (M5 x 74) er til dobbelt skive så billedet hos biltema er forkert.

Tilføjelse, hvis du har haft held/uflaks at bore i en regel, fungerer ekspander ikke lige der. Undersøg tittehull med en pind med lille krog, fx bøjet ståltråd, for at vurdere dybde.

• Synes
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo sagde:
Jeg forstår nok ikke. Skrue og øvrige dele i expanderpluggen (Mollyn) sælges, hvad jeg ved, altid som en enhed, og da forstår jeg ikke, hvordan man skulle kunne købe en forkert skrue.

Du skriver, at den ikke ekspanderer, men hvad er det så, der sker?
Dårligt formuleret af mig. Men mollypluggen ekspanderer ikke, det er det, der er mit problem, uanset hvad jeg gør. Når jeg har talt om skruen, mener jeg skruen i expanderen. Købe forkert mener jeg så klart hele expanderskruen, ikke skruen i expanderen.

redarn redarn sagde:
Har du enkel eller dobbelt skive så? Hvilken ekspander har du præcis?

Pluggen på billedet er til enkelt skive men produktet med den betegnelse hvis man kigger hos Biltema (M5 x 74) er til dobbelt skive så billedet hos Biltema er forkert.
Du mener at den på billedet er til dobbeltgips? Så har vi måske svaret der? Jeg har enkeltgips. Så har jeg købt forkert. Tak for svar.

A Anemon86 sagde:
Du mener at den på billedet er til dobbeltgips? Så har vi måske svaret der? Jeg har enkeltgips. Så har jeg købt forkert. Tak for svar
Nja

Billedet viser en plug til enkeltgips
5x74 artiklen hos biltema er til dobbeltgips
Biltema har forkert billede på 5x74

redarn redarn sagde:
Tilläg, hvis du har haft held/uflaks med at bore i en lægte, så virker expander ikke lige der. Undersøg tittehul med en pind med lille krog, fx afbøjet ståltråd, for at vurdere dybde.
Et andet spørgsmål. Hvis man har boret hul til udvidelsesskruen, men hullet er blevet for stort af forskellige årsager. Nu er de blevet spartlede. Men man kan ikke lave nyt hul samme sted igen? Spartelmassen vil bare smuldre fra hinanden? Hvis man vil have skruen præcis det sted. Kan man bruge noget andet end udviderplug?

alm82 alm82 sagde:
Køb en mollytang, bliver aldrig godt ellers

[link]
Måske skal jeg investere i en sådan

redarn redarn sagde:
Tillæg, hvis du har været heldig/uheldig at bore i en regel, så virker expander ikke netop der. Undersøg kighullet med en pind med en lille krog, for eksempel bøjet ståltråd, for at vurdere dybden.
Nej ingen regel har været i vejen.

A Anemon86 sagde:
Et andet spørgsmål. Hvis man har boret hul til ekspanderskruen, men hullet er blevet for stort af forskellige årsager. Nu er de spartlede. Men man kan ikke lave et nyt hul på samme sted igen? Spartlen vil bare smuldre fra hinanden? Hvis man vil have skruen præcis på det sted. Kan man så bruge noget andet end ekspanderplug?
Større ekspander er vel første tanke.

redarn redarn sagde:
Nja

Billedet viser en plug til enkeltgips
5x74 artiklen hos Biltema er til dobbeltgips
Biltema har forkert billede på 5x74
Åh, det vidste jeg ikke. Dette billede sendte jeg med den, der skulle til Biltema og handle. Det er den, der er indkøbt.

Du ser ret let på pluggen om den er for enkel eller dobbelt.
Den markerede strækning er enten en eller to gipsplader lang (ca. 13 eller 26mm).
Metalvægpløk med markeret område på cirka 13 eller 26 mm, brugt til enkel eller dobbelt gipsskiveinstallation.

• Synes
Fairlane og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.