Skal bruge mollyplugg/ekspanderplugg for at hænge ting op på en gipsplade i garagen.
Så meget ved jeg, at der findes for enkelt og dobbelt gips.
Jeg har forstået, at man borer et hul, der er lige så stort som skruen, står på skruepakken. Hovedet har tænder, der skal sætte sig i gipspladen. Jeg har ingen ekspander"tang" og bruger skruemaskinen på lav hastighed. Mit problem er, at skruen ikke ekspanderer. Jo mere jeg prøver, jo større bliver hullet. Jeg har forsøgt at holde fast i ekspanderen, når jeg skruer skruen, så den ikke drejer rundt. Jeg får det ikke til at fungere. Jeg ser på videoer på YouTube, men skruen ekspanderer ikke og sætter sig. Hvad gør jeg forkert? Har jeg ligefrem købt forkerte skruer?
Så meget ved jeg, at der findes for enkelt og dobbelt gips.
Jeg har forstået, at man borer et hul, der er lige så stort som skruen, står på skruepakken. Hovedet har tænder, der skal sætte sig i gipspladen. Jeg har ingen ekspander"tang" og bruger skruemaskinen på lav hastighed. Mit problem er, at skruen ikke ekspanderer. Jo mere jeg prøver, jo større bliver hullet. Jeg har forsøgt at holde fast i ekspanderen, når jeg skruer skruen, så den ikke drejer rundt. Jeg får det ikke til at fungere. Jeg ser på videoer på YouTube, men skruen ekspanderer ikke og sætter sig. Hvad gør jeg forkert? Har jeg ligefrem købt forkerte skruer?
Jeg forstår det vist ikke. Skrue og øvrige dele i ekspansionspluggen (Mollyn) sælges så vidt jeg ved altid som en enhed, og så forstår jeg ikke, hvordan man skulle kunne købe en forkert skrue.A Anemon86 sagde:
Du skriver, at den ikke ekspanderer men hvad er det så der sker?
Har du enkel eller dobbelt skive så? Hvilken expander har du præcis?
Pluggen på billedet er til enkel skive men produktet med den betegnelse hvis man ser hos biltema (M5 x 74) er til dobbelt skive så billedet hos biltema er forkert.
Pluggen på billedet er til enkel skive men produktet med den betegnelse hvis man ser hos biltema (M5 x 74) er til dobbelt skive så billedet hos biltema er forkert.
Dårligt formuleret af mig. Men mollypluggen ekspanderer ikke, det er det, der er mit problem, uanset hvad jeg gør. Når jeg har talt om skruen, mener jeg skruen i expanderen. Købe forkert mener jeg så klart hele expanderskruen, ikke skruen i expanderen.Alfredo sagde:
Du mener at den på billedet er til dobbeltgips? Så har vi måske svaret der? Jeg har enkeltgips. Så har jeg købt forkert. Tak for svar.redarn sagde:
Køb en mollytang, bliver aldrig godt ellers
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...h-expanders/gipsexpanders/montagetang-023671/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...h-expanders/gipsexpanders/montagetang-023671/
Et andet spørgsmål. Hvis man har boret hul til udvidelsesskruen, men hullet er blevet for stort af forskellige årsager. Nu er de blevet spartlede. Men man kan ikke lave nyt hul samme sted igen? Spartelmassen vil bare smuldre fra hinanden? Hvis man vil have skruen præcis det sted. Kan man bruge noget andet end udviderplug?redarn sagde:
Større ekspander er vel første tanke.A Anemon86 sagde:Et andet spørgsmål. Hvis man har boret hul til ekspanderskruen, men hullet er blevet for stort af forskellige årsager. Nu er de spartlede. Men man kan ikke lave et nyt hul på samme sted igen? Spartlen vil bare smuldre fra hinanden? Hvis man vil have skruen præcis på det sted. Kan man så bruge noget andet end ekspanderplug?