Et andet spørgsmål. Hvis man har boret huller til en ekspansionsskrue, men hullerne er blevet for store af forskellige grunde. Nu er de udfyldt med spartelmasse. Men man kan ikke lave et nyt hul på samme sted igen? Spartelmassen vil bare smuldre? Hvis man vil have en skrue lige præcis dér. Kan man så bruge noget andet end ekspansionsplugs?
Man skal skære et større område ud og "lappe" med et nyt stykke gipsplade. Du kan benytte lejligheden til at sætte et stykke træplade eller bræt ind som du fastgør til pladen på væggen og "lappen". Så kan du også bruge almindelige træskruer til at hænge lige der.
Men mollypluggen expanderer ikke, det er de som er mit problem,
OK, men hvis "bunden" trækkes mod "toppen" men den stadig ikke ekspanderer forstår jeg ikke rigtig hvad der sker. Så længe skruens og møtrikkens gevind fungerer, og intet hindrer ekspansionen, burde den rimeligvis ekspandere hvis man skruer skruen ind. Hvor ender ellers "ekspansionsmetalsstrimlerne"?
Man skal skære ud en større flade og "lap" med et nyt stykke gipsplade. Du kan benytte lejligheden til at sætte et stykke træplade eller bræt fast på pladen på væggen og "lappen". Så kan du også bruge almindelig træskrue til at hænge lige der.
Nu blev det besværligt😁. Når man bare skal gøre noget simpelt, tænker man, så bliver det sværere og sværere.
OK, men hvis "bunden" trækkes mod "toppen", men den alligevel ikke ekspanderer, forstår jeg ikke rigtig, hvad der sker. Så længe skruens og møtrikkens gevind fungerer, og intet forhindrer ekspansionen, burde den jo rimeligvis ekspandere, hvis man skruer skruen ind. Hvor bliver "ekspansionsmetallremserne" ellers af?
Hvordan jeg end har skruet skruen ind eller ud, så ekspanderer den ikke. Jeg kan tage hele ekspanderen ud uden at den har ekspanderet. Jo mere jeg prøver at skrue, jo større er hullet blevet. Eller så er det mig, der ikke har styrken til at trække i skruen, så den ekspanderer.
Et tip er at købe en montagetang til metalexpander, selvom det ikke hjælper dig nu.
Men så undgår man risikoen for, at expanderen begynder at dreje og forårsage problemer.
En del "molly" fra billigvarehusene kan være svære at få de ekspanderende "læber" til at "vige ud", så til disse expandere anbefales det, at man bruger en expandertang. De billigste fungerer udmærket, f.eks. denne fra Biltema.
Hvis man i stedet køber den ægte vare fra Molly (mærket), plejer det at være nok at sikre, at tænderne får fat i pladen, og at hullet er stramt, så den vil ekspandere, hvis man forsigtigt strammer skruen. Men selv her er en tang et godt hjælpemiddel, som giver den sikreste befæstning, så man undgår, at expanderen begynder at dreje sig og ødelægger gipspladen.
En del "molly" fra billigvarehusene kan være svære at få de ekspanderende "læber" til at "folde ud" så til disse expandere er en expanderetang at anbefale, de billigste fungerer udmærket f.eks denne fra Biltema.
[billede]
Køber man i stedet den ægte vare fra Molly (mærket) så plejer det at være tilstrækkeligt at man sørger for at tænderne får greb i pladen og at hullet er stramt så vil den udvide sig hvis man spænder skruen forsigtigt. Men også her er en tang et godt hjælpemiddel som giver den sikreste fastgørelse så man slipper for at få expanderen til at begynde at dreje sig og ødelægge gipspladen.
Den vil nok også fungere, men koster sandsynligvis mere end den, jeg viste på billedet. Jeg har købt noget lignende selv, men måtte købe en anden, som jeg viste på billedet, fordi den første ikke kunne "trække ud" skruen efter at jeg havde monteret 2-3 stykker expandrar, for den mistede "friktionen" i mekanismen. Men en fungerende giver en hurtigere montage end den billigere, som jeg viste på billedet. Det vigtigste i begge alternativer er at få starten på, at vingerne folder sig ud, men efter at de har gjort dette, må man alligevel skrue med lidt forsigtighed, så expanderdelen ikke begynder at rotere. Men man lærer, hvordan man skal gøre, efter at man har monteret nogle stykker. Hvis man vil have et godt resultat (hvis man er uvant med at montere/nybegynder) uden roterende og ødelagt gipsplade, anbefaler jeg, at man prøvemonterer 1-2 stykker på en løs gipsbit for at få teknikken på plads.
Den kommer nok også til at fungere, men koster sandsynligvis mere end den jeg viste på billedet. Har købt noget lignende selv, men måtte købe endnu en som jeg viste på billedet, fordi den første ikke lykkedes med at "trække ud" skruen efter at jeg havde monteret 2-3 stykker ekspandere, da den mistede "friktionen" i mekanismen. Men en fungerende giver en hurtigere montering end den billigere, som jeg viste på billedet. Det vigtigste i begge alternativer er at få begyndelsen på at vingerne foldes ud, men efter at de har gjort dette, skal man alligevel skrue med en smule forsigtighed, så ekspanderdelen ikke begynder at rotere. Men man lærer, hvordan man skal gøre det, efter at man har monteret nogle stykker. Hvis man vil opnå et godt resultat (hvis man er uvant med at montere/nybegynder) uden roterende og ødelagt gipsplade, anbefaler jeg, at man prøvemonterer 1-2 stykker på et løst gipsstykke for at få teknikken til at sidde.
Tak så meget for svar.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.