Hej!

Jeg har en hylde, der desværre er faldet ned, overbelastning er årsagen. Desværre rev den så klart hele pluggen med i faldet, hvilket nu har resulteret i et hul, ca. samme størrelse som en snusdåse, og jeg undrer mig over, hvordan jeg bedst kan udbedre dette.

Jeg kommer selvfølgelig ikke til at bruge området igen til at sætte noget op, så det handler primært om at fikse det kosmetisk.

Kan man regne med, at gipsens bæreevne svækkes, hvis man laver en ny fastgørelse 1-2dm fra hullet?

Tak for svar!
 
  • Hul i gipsvæg efter en vægplugg er fjernet, cirka på størrelse med en snusdåse. Væggen er revnet rundt hullet.
Det kan jo måske være dumt at sætte op den på præcis samme måde? Find en regel at skrue i, hvis det er muligt.

For at reparere det der, laver du et større hul, firkantet eller rundt. Så sætter du en eller to brædder på tværs over hullet (på indersiden). Så skærer du et stykke gipsplade til hullets størrelse, som du skruer fast i brættet. Spartel og mal, og gå videre i livet.
 
  • Synes
C.Ö og 3 andre
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken sagde:
Det kan jo måske være dumt at sætte op det på præcis samme måde? Find en regel at skrue i, hvis det går.

For at reparere det der så laver du et større hul, firkantet eller rundt. Så piller du en eller to brædder på tværs over hullet (på indersiden). Så skærer du til et stykke gipsplade i hullets størrelse, som du skruer fast i brættet. Spartel, mal og gå videre i livet.
Der er desværre ingen regel på denne side, hylden sidder i regel på det andet beslag.
Planen er selvfølgelig ikke at belaste lige så tungt, alternativt støtte det op med et ben eller lignende i udkanten i stedet.

Reparationen lyder som en fornuftig idé. Hvordan fastgør man brædderne på indersiden?
 
S Snajdarn12 sagde:
Der er desværre ingen regel på denne side, hylden sidder normalt på den anden konsol.
Planen er selvfølgelig ikke at laste den lige så tungt, alternativt understøtte den med et ben eller lignende i yderkanten i stedet.

Reparationen lyder som en fornuftig idé. Hvordan fastgør man brædderne på indersiden?
 
S Snajdarn12 sagde:
Der findes desværre ingen regel på denne side
Så kan du gøre som i videoen ovenfor men montere et betydeligt længere brødstykke (som rækker et godt stykke begge veje). Derefter skruer du hylden på brættet.
 
  • Synes
  • Haha
Totte_S og 3 andre
  • Laddar…
En metode er at save et trekantet konisk hul, dvs hvor hullet er mindre på indersiden. Så saver man en gipsbit, der er noget større, og sliber til, så den passer. Så er det bare at lime den fast, slibe og male. Fordelen ved denne metode er, at samlingen bliver minimal, og at det er rimeligt nemt at slibe til lige kanter.
 
J
Nyfniken Nyfniken sagde:
Så kan du gøre som i videoen ovenfor, men fold et betydeligt længere brætstykke ind (som rækker et godt stykke til begge sider). Så skruer du hylden fast i brættet.
Skal du følge rådet ovenfor, anvend med fordel et hårdere brød, mindst Wasa Husman, ellers holder det aldrig 😎
 
  • Haha
  • Synes
Henkan Sundberg og 7 andre
  • Laddar…
Jeg har brugt fjärilspatch, enkelt og bliver godt. Er nemmere at lave med firkantede stykker

 
  • Synes
Nyfniken
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.