Jeg borer nu et hul i væggen til et nyt vindue. 120*60 cm modulmål. Men kan jeg f.eks. have 122*62 for det samme vindue? Omkring 2 cm tomrum rundt om vinduet.

Vermilion Kenny Lundbäck sagde:
Jeg biler nu op et hul i væggen for et nyt vindue. 120*60 cm modulmål. Men kan jeg f.eks. have 122*62 for det samme vindue? Drygt 2 cm tomrum rundt om vinduet.
Mistænker at det ikke er helt nemt at bile præcist... godt arbejde er min tanke :)

122x62 burde være helt fint.

https://www.wurth.se/produkter/infa...infastning/nivaskruv/vaterskruv--vaterskruen/

Vaterskruen føles instinktivt som et godt alternativ, når modulmålet er blevet lidt stort.

Tænk på at et vindue i størrelse 12 x 6 (120 x 60) er i selve karmydremål ca. 2 cm mindre, altså 1180mm x 580mm afhængig af fabrikant.
Så der er det allerede 2 cm mindre, så med hulbilledet 122 x 62 bliver det 4 cm

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren sagde:
Mistænker, at det ikke er supernemt at bore præcist... godt lavet er min tanke :)

122x62 burde være helt roligt.

[link]

Vaterskruven føles instinktivt som et godt alternativ, når modulmålet er blevet lidt stort.
Jo, det er hulbetonblok jeg har boret i, og jeg havde enormt held, at der var lidt over 61 cm mellem 3 rækker og 121 cm mellem 3 blokke i sideled, alt lave hullet 120/60 var i princippet umuligt.

Selvfølgelig kan det være større. Du skal bare sørge for at have tilstrækkeligt brede lister, der dækker. 122x62 er ikke noget problem for et 12x6 vindue.

[link]

Vaterskruven føles instinktivt som et godt alternativ når modulmålet er blevet lidt stort.
Du den der skrue føltes superenkel at bruge, tak for tipset! Kan man købe den på typ jula/byggmax/beijer?

Vermilion Kenny Lundbäck sagde:
Du den där skruven kändes superenkel at bruge, tak for tippet! Kan man købe den på typ jula/byggmax/beijer?
Essve har en lignende skrue. Så det burde findes :)

Essve har en tilsvarende skrue. Så det burde findes :)
Tak!

Mikael_L
Først og fremmest skal man være opmærksom på det med modulmål og karmmål, det er ikke altid, der er en forskel på 1-1,5 cm. Men typisk for svensktillverkede vinduer og døre er det jo sådan, at når man køber et vindue med modul 9x12 f.eks. så skal åbningsmålet være 9x12 dm, dvs. 90x120cm for selve karmen er så 88,5-89 cm x 118,5-119 cm.

Men mange tyske og polske PVC og ALU-vinduer er det angivne mål præcis, hvad karmen er.

Så man skal passe lidt på.

Og så videre til det almindelige svenske modulmål, så er det meningen, at man laver hullet i væggen til et modul 9x12 vindue præcis 90x120cm, så bliver der 5mm fuge rundt om.
Men personligt (vis af egen erfaring helt enkelt :oops:) så tager man gerne 5-10 mm ekstra, for er hullet man har lavet, ikke præcis rektangulært f.eks. så bliver det meget besværligt. Og det er også lidt besværligt at fuge en 5mm sprække, lidt lettere hvis den er 7-10 mm.

Ulemperne ved at tage et stort overmål er delvist, at man snart får problemer med at dække mellemrummet med fodlister, og det gør også fastgørelsen i væggen sværere og mere ustabil. F.eks. bliver karmskruer jo mere ustabile jo længere afstand der er mellem karm og væg.
Men det kan forbedres betydeligt ved at vælge en bedre fastgørelse, f.eks. karnave.
Og så er det jo spørgsmålet, hvor stabilt det skal være, en hoveddør f.eks. udøver mere belastning på fastgørelsen end et normalt vindue.

Jeg ved, at TS vidste dette med modulmål vs karmyttermål, det var jo tydeligt, så jeg skrev lidt mere forklaring mest for andre, der finder denne tråd. Jeg ved, at der er mange, der ville ønske, at de havde fanget alle disse detaljer, allerede da de byggede deres vægge, jeg er selv glad for, at jeg havde lært det i tide, dog fik jeg så lære værdien af lidt ekstra overmål.

Men til TS, tag du lidt ekstra, ja. Men forsøg at begrænse det til kun lidt. Men bliver det lidt for meget, så er det jo aldrig værre end, at man må tilføje lidt materiale bagefter. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.