Huset er et MoDo-hus med byggeår 1973. Huset er altså et modulhus og står på en muret kælder (egentlig souterrænetage) med betonhulsten, og på denne mur står altså modulhuset i træ. Omstændigheder har gjort, at jeg har revet indeloftet ned i vaskerummet, og indeloftet udgør altså det nederste lag i mellembjælkelaget. Af ren nysgerrighed rev jeg ned, så jeg kunne få adgang til syllen og kantbjælken, mest fordi jeg var nysgerrig på, hvordan det hele var konstrueret. Jeg har ikke så meget erfaring med træhuse, og da jeg var ved at rive indeloftet ned, blev jeg overrasket over, at loftsbeklædningen, plast og fer og not tilsyneladende gik "over" murede indervægge, men jeg forstår nu, at huset kom færdigt med loftsbeklædning osv. monteret, og så blev det bare løftet på plads, og man sammede gipsen i eftertid.
Hvordan som helst, det bliver en lang historie det her, men da jeg så fjernede isoleringen mod kantbjælken, så jeg noget, der lignede sort mug. En fugtmåling i netop det område viser en fugtprocent på cirka 14%, og efter jeg så det her, begyndte tankerne jo at snurre. Jeg har filmet lidt for at beskrive, hvordan det er bygget (det blev gjort til faren, men jeg kan alligevel dele det her også). Jeg vedhæfter også tegninger, som jeg fik, da jeg købte huset.
På ydersiden af denne væg, altså på den anden side af kantbjælken, er der mexitegl (begge gavle på huset, langsiderne har træfacade).
Jeg skal nu op med ny loftsbeklædning i vaskerummet, og spørgsmålet er: Hvad gør jeg? Skal der sættes dampspærre mod kantbjælken og muren på en eller anden måde? Skal jeg forsøge at dampspærre hele vaskerummet igen (der sad jo plast over hele overfladen PER MODUL, de var ikke tapet eller sammet, så det kan jo være, at det ikke var tænkt som spærre egentlig, men kun for at holde isoleringen på plads)? Skal jeg lade være med begge dele og bare skrue Huntonitten på? Selvfølgelig har jeg tænkt mig at isolere igen, da spånen er væk.
Jeg vil naturligvis ikke forværre tilstanden, helst tværtimod.
Tegninger:
Link til film:
Huset står på en uisoleret betonplade. Hele souterrænetagen er opvarmet, men denne del er ikke isoleret (hverken indefra eller udefra), hverken gulv eller væg, men det er mellembjælkelaget. Over vaskerummet er der et almindeligt rum, hvor datteren bor, og desuden en toilet. I bjælkelaget var der isoleret med Gullfiber under toilettet, og under datterens værelse var der spån. Mod kantbjælkerne var der først en Gullfiberskive, så spån, så en Gullfiberskive ovenpå spånen, cirka 60-80 cm ind i bjælkelaget.
Det er uden dræn, men dræningen ser ud til at have relativt god funktion endnu i betragtning af alderen og måden, det blev gjort på dengang. Så vidt jeg ved, er det malet med tjære udenpå muren.
Jeg tror, jeg har fået det meste med, men stil gerne spørgsmål, hvis jeg skal præcisere noget. Som sagt er jeg lidt i tvivl om, hvad mit næste skridt bør være. Kan tilføje, at jeg ikke synes, tegningen, jeg har, rigtig stemmer overens med, hvad jeg ser i virkeligheden, men jeg er uvant med byggetegninger.
Det er jo et par år siden dit spørgsmål om Modohus, jeg har ikke svar på det, men et eget spørgsmål som du måske er stødt på under din rejse.
Har et Modohus fra 1978, hvor toilettet på entréplan har et gulvfæste, men udløbet går ind i væggen, hvilket synes at være en mellemting mellem gulvfæste med gulvudtag og et toilet med vægfæste og vægudtag. Jeg kan ikke finde noget sådant toilet i dag.
Har du sådan toilet og har du løst problemet med at finde et nyt et sted?
Hej! Hvis det er det samme som vi har, kaldes det et åbent P-lås, og det kunne bestilles hos vores lokale VVS-butik og kostede omkring 5.000 dengang (par år siden). Så har vi en nabo, der har renoveret sin, og de åbnede og ændrede afløbet og installerede et væghængt toilet Håber det hjælper.
Hej! Om det er det samme som vi har, kaldes det åbent P-lås, og der var mulighed for at bestille sådan en toilet hos vores lokale VVS-butik, og det kostede omkring 5.000 dengang (et par år siden). Så har vi en nabo, der har renoveret sit og de åbnede og omgjorde afløbet og satte væghængt toilet Håber det hjælper.
Tak.
Jeg opdagede dette med P-lås i eftermiddag, da jeg gik ind på IFÖ siden)))
Overvejede tidligere muligheden for væghængt toilet, men kom frem til, at væggen sikkert var så svag, at den ville bryde sammen og blive et stort hul ind til køkkenet, hvis man satte sig på den. Men det ser jo helt perfekt ud, som du har gjort det..
Huset er et MoDohus med byggeår 1973. Huset er altså et modulhus og det står på en muret kælder (egentlig souterrainplan) med betonhullesten og på denne mur står altså modulhuset i træ. Omstændigheder har gjort, at jeg har revet loftet ned i bryggerset, og loftet udgør altså det nederste lag i etageadskillelsen. Af ren nysgerrighed rev jeg ned, så jeg kunne komme til syllen og kantbjælken, mest fordi jeg var nysgerrig på, hvordan det hele var konstrueret. Jeg har ikke så meget erfaring med træhuse, og da jeg var i gang med at rive loftet ned, blev jeg overrasket over, at loftbeklædningen, plast og spont tilsyneladende gik "over" murede indervægge, men jeg forstår nu, at huset kom færdigt med loftbeklædning osv. monteret og derefter blev alt løftet på plads, og man skar gipsen til efterfølgende.
Hvordan som helst, det bliver en lang historie dette, men da jeg så fjernede isoleringen mod kantbjælken, så jeg noget, der lignede sort skimmelsvamp. En fugtmåling i netop det område viser en fugtkvote på cirka 14 %, og efter jeg så det her, begyndte tankerne jo at snurre. Jeg har filmet lidt for at beskrive, hvordan det er bygget (det blev lavet til min far, men jeg kan lige så godt dele det her også). Jeg vedhæfter også tegninger, som jeg fik, da jeg købte huset.
På ydersiden af denne væg, altså på den anden side af kantbjælken, er der mexitegl (begge kortsider på huset, langsiderne har træfacade).
Jeg skal nu op med ny loftbeklædning i bryggerset, og spørgsmålet er: Hvad gør jeg? Skal der sættes dampspærre mod kantbjælken og muren på en eller anden måde? Skal jeg forsøge at dampspærre hele bryggerset igen (der sad jo plast over hele overfladen PER MODUL, de var ikke tapet eller sammensvejset, så det kan jo være, at det ikke var tænkt som en spærre egentlig, men kun for at holde isoleringen på plads)? Skal jeg ignorere begge dele og bare skrue Huntoniten op? Jeg har naturligvis tænkt mig at isolere igen, da spånet er væk.
Jeg vil naturligvis ikke forværre tilstanden, helst tværtimod.
Tegninger:
[billede] [billede]
Link til film:
[media]
Huset står på en uisoleret betonplade. Hele souterrainplanet er opvarmet, men denne del er ikke isoleret (hverken indefra eller udefra), hverken gulv eller væg, men det er så etageadskillelsen. Ovenover bryggerset er der et almindeligt rum, hvor datteren bor, og desuden et toilet. I etageadskillelsen var det isoleret med Gullfiber under toilettet, og under datterens værelse var der spån. Mod kantbjælkerne var der først en gullfiberskive, derefter spån, så en gullfiberskive ovenpå spånet, cirka 60-80 cm ind i etageadskillelsen.
Det er udrenet, men dræningen ser ud til at fungere forholdsvis godt endnu med tanke på alder og hvordan man gjorde dengang. Så vidt jeg ved, er det malet med tjære på ydersiden af muren.
Jeg tror, jeg har fået det meste med, men stil gerne spørgsmål, hvis jeg skal præcisere noget. Som sagt, så er jeg lidt i tvivl om, hvad mit næste trin skal være. Jeg kan tilføje, at jeg ikke synes, tegningen, jeg har, helt stemmer overens med, hvad jeg ser i virkeligheden, men jeg er uvant med byggetegninger.
Tak!
Sslipperyflax sagde:
Hej! Hvis det er det samme, som vi har, hedder det åbent P-lås, og det fandtes at bestille sådan toilet hos vores lokale VVS-butik, og det kostede omkring 5 000 dengang (for et par år siden). Derefter har vi en nabo, der har renoveret sin, og de åbnede og lavede om på afløbet og monterede væghængt toilet Håber det hjælper.
Hej
Det er jo fantastisk, at der findes 1 i det mindste, der har modohus, så jeg kan tage en chance og sende et spørgsmål..
Det er jo min ekskone, der har huset, men jeg hjælper hende så godt jeg kan, og nu er kassen, med blandt andet bestikskuffen, som sidder ved siden af køkkenvasken, helt slidt op, kan forestille mig, at jeres også har været det. Har du nogen anelse om, hvor man kan finde sådan et skab?
Med venlig hilsen Per
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.