Hej!
Vi er nyblivne ejere af et Mockfjärds elementhus, som skal renoveres lidt. Vi vil gerne rive væggen mellem køkkenet og dagligstuen/spisepladsen, men har desværre ingen konstruktionsplaner over boligetagen og ved derfor ikke, hvilke vægge der er bærende. Er der nogen, der har erfaring med lignende huse og ved, hvordan man kan gå frem for at finde ud af, om væggen er bærende?

Din kommune burde have tegninger, som du kan anmode om. Min kommune har en smidig webtjeneste til det.
Jeg bor selv i et elementhus af en anden type, og der ses på tegningen forskel på tykkelsen af bærende vægge. Lige den væg, du vil fjerne, ser tynd ud og er nok en jelgips og 45regel og i så fald ikke bærende. Mål lidt og lav et hul med en hulsave, så får du facit.

• Synes
cachette
  • Laddar…
Hvordan gik det? Vi har for nylig købt et elementhus fra 1976 og ønsker lidt kontakt med personer, som har arbejdet med dem før. Vi har fundet nogle sjove ting som f.eks. varmerør indfældet bag skrå gulvlist. Vi vil gøre det samme som jer og fjerne en væg mellem stue og køkken, noget uklart om den er bærende eller ej, håber at få set nogle tegninger snart.

C cachette sagde:
Hej! Vi er nybagte ejere af et Mockfjärds elementhus, som skal renoveres lidt. Vi vil gerne rive væggen mellem køkkenet og stuen/spisepladsen, men har desværre ingen konstruktionsplaner over beboelsesplanet og ved derfor ikke, hvilke vægge der er bærende. Er der nogen, som har erfaring med lignende huse og ved, hvordan man kan finde ud af, om væggen er bærende?

Hej!
Vi tog hjælp af en lokal byggfirma, og de konstaterede, at væggen ikke var bærende. Den er nu væk, og indtil videre er det gået godt :) Vi har også elementrør, der går bag en slags stållist, hvilket ikke er superflot. Vi overvejer at bygge disse lister om til trælister, men har ikke nået det endnu. Lige nu går al energi til at gipse væggene! Held og lykke!

C cachette sagde:
Hej!
Vi er nyblivne ejere af et Mockfjärds elementhus, som skal renoveres lidt. Vi vil gerne rive væggen mellem køkkenet og stuen/spisestuen, men har desværre ingen konstruktionsplaner over boligplanet og ved derfor ikke, hvilke vægge der er bærende. Er der nogen, der har erfaring med lignende huse og ved, hvordan man kan finde ud af, om væggen er bærende?
Fra hvilket år er jeres hus?

M Micke13 sagde:
Fra hvilket år er jeres hus?
Vores hus er fra 1963!

Ok tak burde være ligesom vores da. Overvejer også at rive væg ned. Så underlig konstruktion så næsten troet alle vægge var bærende på en eller anden måde. Sagde byggevirksomheden at alle tynde vægge på tegningen ikke var bærende?

M Micke13 sagde:
Ok tak burde være ligesom vores da. Overvejer også at rive væg. Så underlig konstruktion så næsten troede alle vægge var bærende på en eller anden måde. Sagde byggefirmaet at alle tynde vægge på tegningen ikke var bærende?
Vi har desværre kun en tegning af vores kælder med tynde og tykke vægge, hvor det fremgår hvilke vægge der er bærende. Jeg ved ikke helt hvordan firmaet kom frem til om netop denne væg var bærende. Jeg ved flere naboer som har fjernet en tilsvarende væg.

M Micke13 sagde:
Ok tak burde være ligesom vores da. Overvejer også at rive væg ned. Så underlig konstruktion at jeg næsten troede alle vægge var bærende på en eller anden måde. Sagde byggefirmaet, at alle de tynde vægge på tegningen ikke var bærende?
Hvordan er det gået for jer? Har I brug for nogen form for tips og råd?

Vi er kun i planlægningsfasen endnu. Lige nu skal vi fikse et gulv, der begynder at synke.

• Synes
Jowke
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.