Hej!
Efter en hændelse, hvor entréen til v-rummet skulle få "åben planløsning", faldt loftet omkring 2 cm ned og blev hængende på den måde, før jeg fik støttet det op og forstærket med en T-stålbjælke over spændvidden, ca. 1,60m lang.
Det ser ud til, at elementernes ender hvilede på noget af det, jeg fjernede. Ingen behøver fortælle mig, hvor dum jeg er, for det ved jeg allerede
Jeg har gennemgået trådene her på forummet, og med de rette betegnelser er min konklusion, at mine "elementliv" er kollapset, da afstanden mellem loft/gulv- "elementplade" ikke længere er den samme.
Denne defekt ser ud til at strække sig ca. 1,50m i længden (jeg har endnu ikke fjernet klikgulvet og kigget efter) på så mange elementer som bjælken er lang, dvs. 1,60 delt med 20cm, så 8 stykker element. Værst buer gulvet naturligvis på de elementer, der er i midten af bjælken, da de hængte mere ned end de andre, som naturligt nok.
På den anden side af T-bjælken mødte elementer som blev lagt med langsiderne, så der er intet sket.
T-bjælken er nu skudt ind nedefra i samlingen mellem kortsiderne og langsiden altså og bærer begge. Bjælken hviler trygt på bjælker i enderne.
Min overvejelse er, hvordan man løser dette, naturligvis uden at skulle have en helt ny etageadskillelse, hvilket er et "lidt mere omfattende" arbejde.
Det første, der slår mig, er at lægge k-plyfa gulv oven på elementerne og på den måde trække elementpladerne op ved hjælp af skruer/lim mod k-plyfaen. Jeg kan leve med, at gulvet bliver lidt højere i rummet ovenover.
Er det dødfødt?
En anden mulighed ville være, hvis man kunne åbne elementerne ovenfra med kirurgiske indgreb her og der og på en eller anden måde få klodser ind, som gør, at afstanden mellem elementpladerne genoprettes. Men jeg har ingen gode ideer om, hvordan det skulle gøres – nogen?
Man kan sige, at hvis jeg vidste, hvor mystisk en konstruktion jeg havde, så havde jeg måske beholdt den uåbne planløsning...
Man lærer så længe man lever, plejer man at sige. Hvis ikke andet, kan du måske trøste dig med at spille rollen som advarende eksempel for fremtidige elementhusrenovatører. Under alle omstændigheder føles det ikke som at
Der er generelt to grunde til, at gulvet kan hænge.
1. selve elementerne er kollapset på en eller anden måde. Det er den løsning, du beskriver. Det, der i din tegning kaldes elementliv, er en 3 mm masonitplade, og den kan knække (eller i tilfælde af vandskade - limet kan slippe).
2. elementerne, der hang i luften, har sat sig. Elementerne (de lange, smalle kasser) er fer og not i hinanden, så selvom støtten i den ene ende fjernes, kan de holde sig fast gennem not og fer, men vil dog hænge lidt ned.
Nu er det ikke helt klart ud fra din beskrivelse - du siger, at du har stivet op gulvbjælkelaget igen og sat en bjælke der. Er loftshøjden i stuen tilbage på det oprindelige niveau? Eller lykkedes det dig ikke at stive det hængende gulvbjælkelag op lige så meget som det havde sat sig? Klikgulvet (som jeg gætter ligger på overetagen) - giver det efter oven over, hvor bjælkelaget satte sig, eller ligger det stumt? Vend tilbage med mere information (og gerne en tegning, hvis du har en), så kan jeg komme med idéer til dig.
Nu er det ikke helt klart ud fra din beskrivelse - du siger, at du har understøttet gulvlaget igen, og sat en bjælke ind.
Yes, overgangen mellem stue og gang er to sektioner i loftet, hvor elementerne ligger vinkelret på hinanden, så det der hang ned i stuen mødte længdegående elementer i gangen. I mellemrummet var der en revne på ca. 1 cm, så jeg skar til en kraftig T-bjælke og skød den ind i revnen opadvendt T ligesom. Denne hviler på reglerne i enderne, så loftet ser godt ud, er lige og hænger ikke længere ned.
Er lofthøjden i stuen tilbage på originalniveau?
Yes
Eller lykkedes det dig ikke at understøtte det hængende gulvlag lige så meget, som det havde sat sig?
Jo, godt nu
Klikgulvet (som jeg gætter ligger på overetagen)
yes
- svigter det ovenfor hvor gulvlaget satte sig, eller ligger det stumt?
svigter, føles som om der er 1 cm luft mellem klikgulvet og det rigtige gulv
Så forstår jeg lidt bedre, også hvorfor du tænker, at kasserne kunne have kollapset. Flot løsning med T-bjælken, for resten.
Nu når du har gjort stort set, hvad du kan nedefra, så er den bedste måde at komme videre på selvfølgelig at tage klikgulvet op og se, hvordan det ser ud. Måske er en mindre indsats nok, måske er noget større nødvendigt.
Hvis elementlejerne er knækket, kan de erstattes med noget andet, men det kræver en del arbejde. Man må save op elementerne (helst ét ad gangen, langs med elementernes retning) og skære en regel til i den rigtige højde og derefter pille/hamre ind og skrue fast (jeg mener, det er 160 mm, der er den rigtige højde). Derefter skal åbningen i elementet lukkes igen. Et andet alternativ er som du foreslår, at skrue krydsfinér oven på gulvbjælkelaget. Selv hvis oversiden af elementerne ikke helt kan vende tilbage til den oprindelige højde, burde krydsfinér + klikgulv stadig gøre gulvet temmelig stift.
Vend gerne tilbage med et billede eller to, når du har taget gulvet op, eller hvis du har flere spørgsmål.
Save op har jeg overvejet... det virker bedst men også mest besværligt. Jeg vil gruble over dette i et stykke tid, men det hælder mod et ekstra lag gulv, tænker at lige der hvor problemet er, kan jeg have krydsfiner for bæreevnen, burde være nok med to plader 2,40x1,20 og hvor det stadig er godt fylde rundt omkring med spån for den rette niveau. 22mm måske for at sikre, det føles som den enkleste løsning. Derefter lime og trække gulvet ordentligt op mod krydsfiner med skruer. Der kunne næsten være brug for en smart skrue, der ligner mollyplugg i sin funktion, så man kan stramme ordentligt, spåntene i elementerne er jo ikke særlig tykke og giver måske ikke godt greb for skruer.
Forslag til skruer? Hvilken lim, PU måske??
Jeg spekulerer på, eller rettere sagt bekymrer mig for, om spåntene er gledet ud, så der ikke er noget der binder elementerne sammen længere og måske endda hindrer dem i at kunne løftes op ordentligt mod krydsfiner. Men det finder man vel ud af...
Man kunne forestille sig, at det ville være nok at save de yderste 3-5 cm af elementerne tværs over de otte elementer og derefter erstatte med en regel, der er udsavet til at passe ind mellem elementbrædderne. Og så lægge en 20 mm plade ovenpå som "overflade".
Men der er tusind og en måder at løse sådanne problemer på. Begynd med at fjerne klikgulvet, så du kan inspicere ordentligt, så kan vi gå videre derfra. Jeg vil tro, at der findes enklere måder end at tilføje et ekstra lag gulv i et helt rum/på en hel etage.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.