Det var er så jeg ønsker, at min trappe havde set ud... :)

Tja, det er vel på tide at se, hvor seriøse de er, når de får øje på trappen!

Jeg ser visse udfordringer med at få det tæt nok, men en mulighed for at redde trappen kan være at beklæde den med klinker beregnet til udendørs brug.

Jer, der kan, hvordan "filtrer" man lufthuller fra? Jeg skal snart støbe en trappe herhjemme og tager gerne imod alle tips. Hvad fylder man de små luftbobler med (forudsat at jeg ikke helt kan undgå dem)?

Tør man virkelig forme af allerede efter en dag? Eller samme dag? Vil jo helst ikke have, at alt skal falde ud over mig :)

BiFuel sagde:
I som kan, hvordan "filtrerer" man lufthuller væk? Jeg skal snart støbe en trappe herhjemme og tager gerne imod alle tips. Hvad fylder man de små luftbobler med (forudsætter at jeg ikke helt kan slippe af med dem)?

Tør man virkelig afstøbe allerede efter en dag? Eller samme dag? Vil jo ikke gerne have at alt falder ud over mig :)
Tager du det forsigtigt, kan man fjerne formene samme dag, men brug støbning sparsomt med vand og stamp det godt, så afhænger det selvfølgelig af armering og vejrlig, eftervand rigeligt

Jimmy N sagde:
Sådan skal det se ud, når trappen bliver ordentligt lavet. Når vi former og støber, tager vi altid formen samme dag og skurer/filtrer trappen. Tager man formen for sent, er det meget vanskeligt at filtrere luftbobler væk osv. Det meste kan rettes til, men din ser rigtig dårlig ud. Jeg havde boret væk og gjort om. A46 er ingen god løsning. Dels bliver den plettet. Så er der en overhængende risiko for, at du efter hver vinter bliver nødt til at lappe trappen pga. frostsprængninger. Bare en masse besvær. Gør om, gør det rigtigt. Håber det løser sig.

Åh, for helvede hvor flot! Hvordan får I de flotte, fasede kanter uden bobler nogen steder? Hvad bruger I til at bygge formen?

Fasede kanter lykkedes endda jeg at fikse første gang jeg prøvede :-) Trekantsliste 22 mm som jeg spikrede i formplyfa.

Sent from my GT-I9000 using Byggahus

J
Lige på denne trappe formede vi med formplyfa på siderne og med 45x170 til trinene. Trekantslægt indvendigt. Lufthuller kan ikke undgås, selvom du vibrerer betonen. Derfor skal du filte dem ud, inden betonen er hærdet. Kanter osv. pensles til med fx en elementpensel.

Senest redigeret:
  • Synes
Limpan81
  • Laddar…
Det går bestemt at fylde formen uden støbesår og bobler. Det handler om den rette konsistens, den rette betonsammensætning og frem for alt den rette teknik.

Vi støbte en trappe herhjemme forleden med en XF3, dmax 16, 120 mm sætmål. Perfekt resultat trods minimal vibro (man vil ikke vibbe frostbestandig beton).

Locke sagde:
Det er bestemt muligt at fylde formen uden støbesår og bobler. Det handler alt sammen om den rette konsistens, den rette betonsammensætning og frem for alt den rette teknik.

Vi støbte en trappe herhjemme forleden dag med en XF3, dmax 16, 120 mm sætmål. Perfekt resultat trods minimalt med vibro (man vil ikke vibrere frostbestandig beton).
Så rigtigtSå sandt går det uden huller og bobler. Hvis man ikke vil vibrere, kan man banke på formen, så det komprimeres.

Må frostsikker beton slet ikke vibreres? Hvad sker der så?

I frostbestandig beton har man en foreskrevet luftholdighed. Man tilsætter på fabrikken en luftporerdanner, som skaber en masse små luftbobler. De er stort set usynlige for øjet, men de skaber mikroskopiske hulrum, hvor vand kan udvide sig, når det fryser. For ikke at ødelægge de fine bobler, vil man ikke vibrere betonen så kraftigt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.