17,951 læst ·
25 svar
18k læst
25 svar
Mislykket støbning, hvordan fikse
Vi har haft et par mænd her for at støbe trappe, plade, mure og pudse mur ved vores indgang ved kælderen. Murerarbejde og puds ser de ud til at have styr på, men i dag da jeg fjernede støbeformen for trappen, blev jeg ikke glad...
Overfladen på de formede dele er fulde af huller på grund af dårlig vibrering (mistænker jeg, da jeg ikke selv var med ved støbningen). Ingen trinfalde er i orden, da formen for stødtrinet over hver trin har efterladt en 45 mm rille på 3-4 millimeter på hver trin.
Dette er et resultat jeg ventede mig, hvis jeg selv havde gjort arbejdet og har derfor udliciteret dette moment. Nu til mit spørgsmål, kan man overfladebehandle trinfaldene ved at de sliber dem plane og overfladebehandle stødtrinene ved at spartle/pudse dem?
Overfladen på de formede dele er fulde af huller på grund af dårlig vibrering (mistænker jeg, da jeg ikke selv var med ved støbningen). Ingen trinfalde er i orden, da formen for stødtrinet over hver trin har efterladt en 45 mm rille på 3-4 millimeter på hver trin.
Dette er et resultat jeg ventede mig, hvis jeg selv havde gjort arbejdet og har derfor udliciteret dette moment. Nu til mit spørgsmål, kan man overfladebehandle trinfaldene ved at de sliber dem plane og overfladebehandle stødtrinene ved at spartle/pudse dem?
Senest redigeret:
Jeg har ikke nået at tale med dem endnu. Vil bare være lidt forberedt på, hvilke alternativer man kan forestille sig for at ordne det. Jeg indser, at der er en glidende skala af tiltag fra ikke at gøre noget ved fejlene til at rive ned og gøre støbningen om fra begyndelsen.
Hvad var hensigten med støbningen?
Var hensigten, at trappen skal beklædes med noget, så er betonens udseende jo ikke af større betydning, så længe målene passer.
Hvis det derimod er meningen, at trappen skal have et "råbeton"-look, så er arbejdet jo rent forj---igt dårligt udført.
Var hensigten, at trappen skal beklædes med noget, så er betonens udseende jo ikke af større betydning, så længe målene passer.
Hvis det derimod er meningen, at trappen skal have et "råbeton"-look, så er arbejdet jo rent forj---igt dårligt udført.
Som man ser på billede nr. 2, ser alle stødtrin ens ud i hele trappen, de kan ikke have vibreret overhovedet. Men som helt uvidende om støbning ved jeg ikke, om dette kan fikses, hullerne er vel mest skønhedsfejl, som måske kan udbedres med puds eller spartel.
De forkerte plantrin (billede 1) vil jo få vand til at stå, og det kan jeg bare ikke acceptere, men spørgsmålet er, om det kan flyde eller slibes sådanne overflader?
De forkerte plantrin (billede 1) vil jo få vand til at stå, og det kan jeg bare ikke acceptere, men spørgsmålet er, om det kan flyde eller slibes sådanne overflader?
Ingen beklædning er tænkt, men kan jo faktisk i denne situation være et godt alternativ (som buggarne må stå for både arbejde og materiale). Din kommentar lettede faktisk lidt på mit dårlige humør. Tak!vojma sagde:
En almindelig slibeskive med diamantkop fjerner du jo toppene. Så er det vel måske svært at få det helt plant med en håndholdt lille skive, men good enough for en betontrappe er jeg ret sikker på, at det kan lade sig gøre.
Synes at det ikke er fagfolk, der har udført arbejdet! I første omgang konfronter dem og bed dem udbedre trappen! Plantrinets rille skyldes, at de ikke har skåret stødtrinets planke skråt i underkanten, så man har kunnet komme til at udjævne overfladen hele vejen ind til stødtrinet. Det ved en fagmand. Det bedste på lang sigt er at hugge nok af til at kunne forme og støbe om. Alternativt kan være f.eks. Ardex A46 til at spartle. Men så vil trappen blive "plettet", da det har en anden farve.
Men som sagt, tag det op med dem, der har udført arbejdet først. Tag et tilbud på, hvad det ville koste at udbedre trappen fra en anden virksomhed, og hold tilbage med betalingen af det beløb, hvis de nægter at udbedre trappen!
Men som sagt, tag det op med dem, der har udført arbejdet først. Tag et tilbud på, hvad det ville koste at udbedre trappen fra en anden virksomhed, og hold tilbage med betalingen af det beløb, hvis de nægter at udbedre trappen!
Sådan skal det se ud, når trappen bliver ordentligt lavet. Når vi former og støber, tager vi altid formen samme dag og skurer/fuger trappen. Tager man formen for sent, er det meget besværligt at fuge lufthuller væk osv. Det meste kan fikses, men din ser virkelig dårlig ud. Jeg ville have hugget det væk og gjort det om. A46 er ingen god løsning. Dels bliver det plettet. Derudover er der en overhængende risiko for, at du efter hver vinter vil blive nødt til at reparere trappen på grund af frostspængninger. Bare en masse besvær. Lav det om og gør det rigtigt. Håber det løser sig.




