Hej,

Jeg har i løbet af efteråret brugt tid på at renovere et soveværelse i min nye ejerlejlighed. Da jeg mangler erfaring, har det været tidskrævende, og jeg har mødt mine modgang, men samtidig har jeg lært en masse og haft en hel del sjov undervejs. Jeg er glad og stolt over at have gjort det selv. Lige nu mangler jeg kun at sætte listerne (hvilket jeg nok vil tage op i et separat spørgsmål).

Under renoveringen har jeg fulgt mange hyggelige diskussioner på Byggahus og haft utrolig stor hjælp. Jeg har fundet al den information, jeg behøver, og har derfor ikke stillet nogle egne spørgsmål. Nu er min grænse dog nået, og jeg må bede om hjælp med en simpel ting i denne sammenhæng.

Jeg skal sætte en stringhylde op på en gipsvæg. Enkelt, tænkte jeg, og købte disse gipshager (http://www.drywallinfo.com/drywall-news/wp-content/uploads/2009/07/hercules-hooks2.jpg), som jeg selv har brugt i min gamle lejlighed. Stop blev det. Det er muligt at føre dem ind, men ikke at dreje dem i nogen retning. Skyldes det for tykke gipsvægge?

Jeg købte i stedet en mollyplugg (4 mm http://baatplassen.no/img/15/15276/expanderskruv_mollyplugg_1.jpg). Man skulle bare bruge en skruetrækker. Da vi skruede den i, lavede den et mindre krater (ok, jeg overdriver, men min spartelsjæl smertede). Vi kan ikke få den til at ekspandere, den drejer blot et større og større hul op. Kan det skyldes for tyk gipsvæg?

Mærkeligt nok er det denne modgang, der har fået mig til at ville give op. Hullet smerter i mig. Jeg skal nu have hylden op, så den dækker hullet. Mit spørgsmål er, hvordan gør jeg for ikke at risikere et nyt stort hul? Jeg orker ikke et unødvendigt hul til.

Tak for tid og hjælp!

Linn

Her kommer et billede af, hvordan den spiser gipsvæggen.

• En skrue løsner sig fra en gipsvæg og skader overfladen.
  • Synes
jorsig
  • Laddar…
Molly monterer man med en mollytang ellers blir som for dig.
Kan se ud fx så her.
702248.jpg

Tak for svar! Som jeg forstod det ud fra de beskedne instruktioner på pakken, skulle denne type ikke behøve Mollytang, men det er altså altid nødvendigt? Tror du, at det vil fungere, hvis jeg køber en mollytang? Du tror ikke, at der kan være noget mere, der driller?

Nu ser jo gipsen allerede beskadiget ud, så det kan blive svært at få præcis den molly på plads. Prøv og se.

Når du borer, noter venligst hvor dybt det går, så du ved om du har enkelt eller dobbelt gips - Det er forskellige molly afhængigt af antallet af gips.

1 gips 13mm tykt
2 gips 26mm tykt

Få også en mollytang for en nemmere og bedre montering.

Det er muligt at montere molly uden specialtang. Man skal forsøge at skrue skruen uden at pladen bagved river i gipsen. Hvis jeg husker rigtigt, plejer det at gå lettest, hvis man trykker pladen med de små flige ind i væggen, før man begynder at skrue, så pladen bliver ordentligt fikseret. Kig på de skruer, du har tilbage, for at få en idé om, hvordan de fungerer.

Du er helt sikker på, at det er en gipsvæg så? så det ikke er pudset letbeton f.eks.? Ellers er det tang, der gælder, det burde være muligt at få den til at fastne, selvom den har snurret i hullet, for når den er ekspanderet, er den betydeligt større end det der hul.

Den ekspanderer ikke, hvis pladen bagved snurrer med.

Tak for alle svar.

Ja, er ret sikker på at det er gips.

Sammenfattende ser det ud til, at 1) Jeg køber en molly-tang i morgen 2) Jeg tester at udvide den, der sidder der 3) Ellers burde det fungere at sætte nye mollys på nye steder med hjælp af molly-tangen.

P
Jeg købte min mollytang hos Ö&B for 15 år siden, og den er stadig med mig.... Kostede ikke mange kroner.. Jeg kan huske, at jeg tøvede dengang, om man virkelig havde brug for den.
Men jeg forstår ikke, at man ikke fortæller, at sådan en tang er guld værd, når man skal montere molly.
Det man kan gøre, hvis man ikke har tangen, er at sætte en rigtig stor skive mellem pluggen og skruen, når man spænder pluggen..

Derudover, som nævnt ovenfor, er det vigtigt, at du har den rigtige tykkelse på pluggen i forhold til mængden af gips.
Kig på "halsen" på pluggen. Er den 26mm, så er det til dobbeltgips.. De kaldes også ofte 4D (D==dobbelt) i modsætning til 4E (E==enkel). 4-tallet står for grovhed på skruen.

Fischer gkm ! Så slipper du både vide antallet af skivelag og købe tang. Lettere at fjerne og genoprette, hvis hyldeplaceringen bliver uaktuel senere også.

Har du den rette længde på mollyn så? Der findes for enkel, dobbelt og trippelgips.
En for kort molly kan ikke udvide sig, da vingerne havner i hullet. Så plejer de at rotere i stedet.
/C

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.