Vores trappe er blevet forsinket, men jeg har fået alle vangstykkerne monteret i trappeskakten. Vangstykkerne er 45mm brede, og jeg mener, at den største spændvidde er lidt over en meter (typisk 1200mm). Nu overvejer jeg at bygge en midlertidig trappe ved at save trin ud i 22mm spånplade. Vil spånpladen kunne bære voksne mennesker, der går i trappen og bærer møbler osv.? At det giver sig lidt, gør ikke noget her, men vil det holde?
Jeg kan selvfølgelig skifte materiale til krydsfiner i stedet, men det er klart dyrere, og jeg tænker, at krydsfineren bør give klart flere splinter i fødderne osv. Spån føles også nemmere at arbejde med, da overfladerne er glatte.
Jeg kan selvfølgelig skifte materiale til krydsfiner i stedet, men det er klart dyrere, og jeg tænker, at krydsfineren bør give klart flere splinter i fødderne osv. Spån føles også nemmere at arbejde med, da overfladerne er glatte.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 305 indlæg
Trappetrin i 22mm spån som skal klare ca 1200mm mellem oplæggene? Det ville jeg ikke gå på. Ville nok have brugt 45x220 reglar i stedet.
Hvis du også laver stødtrin i samme materiale, kan trinene nok holde i 22mm spån.
Uden stødtrin, ikke en chance.
Uden stødtrin, ikke en chance.
Ah, du tænker at lave 45mm tykke trin med reglarne? Det burde blive klart billigere og mere stabilt, men mere besværligt at skære pæntJohannes Carlsson sagde:
"Sav pænt"? Trappen skulle jo være midlertidig!?!? 

Kører du på Johannes tips slipper du se svogeren styrte gennem trappen med favnen fuld af fruens samling af porcelænskatte.
Personligt havde jeg ikke engang olastet betrådt en 30-ish cm bred 22mm spånplade med en spændvidde ens lige under 1 meter.
Kører du på Johannes tips slipper du se svogeren styrte gennem trappen med favnen fuld af fruens samling af porcelænskatte.
Personligt havde jeg ikke engang olastet betrådt en 30-ish cm bred 22mm spånplade med en spændvidde ens lige under 1 meter.
Klik her for at svare