Jeg skal til at renovere hallen og har brug for en vurdering af min plan for at kunne bygge en ny væg samt tapetsere i trappeopgangen.
Sådan ser trappen ned til kælderen ud i dag
Den venstre væg er bagsiden af nogle indbyggede skabe, som skal væk, og en ny væg skal op. Al den hvide tapet skal fjernes, og nyt tapet skal op. Jeg har svært ved at se, hvordan dette skal gøres, især at gipse den nye væg uden et midlertidigt gulv i højden med toppen af trappen.
Min plan er at skrue fast lægter (sorte på billedet nedenfor) i væggen på begge sider og derefter skrue tværgående lægter (grønne på billedet nedenfor) i disse med passende afstand. Så lægger jeg gulvspån på det.
Først og fremmest undrer jeg, om dette overhovedet er en fornuftig plan? Trappens bredde er ca. 900 mm, og de "sorte lægter" bliver ca. 2 m. Huset har et træbjælkelag, som man kan se på billedet nedenfor, hvor venstre væg støder op til trappens højre væg.
Hvordan ville I dimensionere det midlertidige gulv? CC målinger, tømmer osv.? Jeg vil selvfølgelig belaste det midlertidige gulv meget forsigtigt.
Skal give mig i kast med at renovere gangen og har brug for en vurdering på min plan for at kunne bygge ny væg samt tapetsere i trappeopgangen.
Sådan ser trappen ned til kælderen ud i dag
[billede]
Den venstre væg er bagsiden af nogle indbyggede skabe, der skal væk, og en ny væg skal derhen. Al den hvide tapet skal fjernes, og ny tapet skal op. Har svært ved at se, hvordan dette skal gå til, især at gipse den nye væg uden et midlertidigt gulv på højde med toppen af trappen.
Min plan er at skrue fast regler (sorte i billede nedenfor) i væggen på begge sider og derefter skrue tværgående regler (grønne i billede nedenfor) i disse med passende afstand. Så lægger jeg gulvspån på det.
[billede]
Først og fremmest undrer jeg mig over, om dette er en fornuftig plan overhovedet? Trappens bredde er ca. 900 mm, og de "sorte regler" bliver ca. 2 m. Huset har et trægulv, som man kan se i billede nedenfor, hvor venstre væg støder op mod trappens højre væg.
[billede]
Hvordan ville I dimensionere det midlertidige gulv? CC mål, træ osv.? Skal selvfølgelig belaste det midlertidige gulv meget forsigtigt.
45×95 længdegående og derefter 45x70 tværs dog ville jeg bruge en 15mm krydsfiner i stedet for spån og skrue 45x70-reglerne kun i krydsfineren for at kunne lægge der samt fjerne låget nemt.
Gjorde lignende da jeg byggede mit hus da lavede jeg, så hele låget var en luge med hængsler i, så jeg kunne komme op og ned nemt. Dette holdt uden problemer for mig 95kg på en trinstige, da jeg byggede trappevæggen. Alt hænger dog på, hvad du har at fastgøre 45x95eren i.
45×95 længdegående og derefter 45x70 tværs, dog ville jeg bruge en 15mm plywood i stedet for spån og skrue 45x70-reglarne udelukkende i plywooden for at kunne placere og fjerne låget nemt.
Gjorde noget lignende, da jeg blæste mit hus ud, så byggede på en sådan måde, at hele låget var en luge med hængsler, så jeg kunne komme op og ned nemt. Det holdt uden problem for mig 95kg på en trestegsbuk, når jeg byggede trappevæggen. Alt afhænger jo af, hvad du har at fæste 45x95an i.
Hej,
Tak for svaret! Når jeg banker langs væggen i trappen, er der mere solidt i højden med toppen af trappen. Der bør vel være en regel fra gulvbjælkelaget, der ligger der, som væggene står på? Måske skal jeg prøve at bore lidt for at se.
Tak for svaret! Når jeg banker langs væggen i trappen, er det mere stumt i højden med toppen af trappen. Bør vel være en regel fra gulvbjælkelaget, som ligger der, som væggene står på? Måske jeg skal prøve at bore lidt for at se.
Det går jo selvfølgelig også at sætte en eller et par 45x95/70 som en støtte ned mod et eller flere trin i trappen, hvis det virker usikkert. De havner jo flugter med væggen og udgør da heller ingen hindring for eventuel adgang i trappen. Med største sandsynlighed har du som sagt en af gulvbjælkerne ligger der indenfor eventuel beklædning på trappehusvæggen, og skulle væggen eventuelt passerer bjælkelaget, så bør der jo findes fastgørelsesmuligheder i de stående vægregler.
Det er selvfølgelig også muligt at opstille en eller et par 45x95/70 som en støtte ned mod et eller flere af trappetrinene, hvis det virker tvivlsomt. De er i niveau med væggen og udgør derfor heller ikke nogen hindring for eventuel passage i trappen. Med stor sandsynlighed har du som sagt en af gulvbjælkerne liggende der indenfor eventuel beklædning på trappehusvæggen, og hvis væggen skulle gå forbi bjælkelaget, bør der være mulighed for fastgøring i de stående vægreglar.
Jo, havde nok tænkt at sikre det med nogle ben ned på trappetrinene også. Tak for det indgående svar!
Opdaterer tråden med hvad jeg gjorde, hvis nogen finder tråden i fremtiden med samme problem.
Byggede et gulv af 95 x 45 reglar. Skruede først lange reglar langs begge sider af trappen med kraftige montageskruer efter at have forborret nogle steder for at sikre, at der var noget at fastgøre i.
Satte derefter tværgående reglar fast med bjælkesko med 600 mm CC.
For virkelig at være på den sikre side, fæstede jeg ben ned fra reglarne på fire steder til trappen. Disse ser ikke ud til at bære nogen last men føles som en god forsikring.
Lagde derefter 20 mm gulvspån i tre sektioner for at kunne få en luge ned til kælderen. Lugen satte jeg fast med et klaverhængsel.
Åben luge
Lukket luge
Har fungeret meget godt til formålet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.