Ja, selvborende sådan.
 
En pladeregel er ikke altid et godt valg.

Disse er behandlet med en slags olie, som kan samle støv og snavs, der igen kan mugne. Derudover kan det begynde at ruste ved fugtpåvirkning. Men selvfølgelig... mindre risiko end for træ naturligvis.
 
METALREGLER
 
bland ikke materialer
er væggene af mursten, så fortsæt med det...
gaia
 
OK. Men at mure denne lille murstump er bestemt overkill, og blande materialer må man gøre alligevel. Fandt ingen døre i sten fx ;)
 
Overkill?
Hvorfor er det overkill så snart der skal mures...?
Der er ingen større forskel hverken i sværhedsgrad eller pris.
Derimod er det en kanonløsning i en kælder.
 
Tak for støtten Nr 1000!
Jeg bliver altid så irriteret, når man anvender træbyggeregler i en teglbygning og omvendt. Det er at bede om problemer, synes jeg. Fugtsikring her og der og håbe på, at det holder tæt i overgange mellem de to så forskellige byggematerialer. Man gør det på de steder, hvor ingen anden løsning er mulig, men man bør helst undgå det, og det ville jeg påpege med mit indlæg. Mange synes anderledes, og jeg blev bare glad, at nogen er enige med mig. Der er ingen, der fortæller om mislykkede kombinationer, man har måttet rive efterfølgende eller acceptere, at gipsvægge bliver bløde i kanterne, og tapetet sidder løst og er plettet. Kældre har sit eget liv og klima, og dét skal man tage hensyn til i høj grad. Gamle huse har jo ingen fugtsikring nedefra, som beskytter mod jordfugt i gulv og vægge. Tænk hvor kompliceret det er at få et fungerende gipsvægsrum i et rum med sten/teglvægge. Alt afhænger af, at fugtbeskyttelse og ventilation derimellem fungerer perfekt. Det er let at bygge sig ind i et problem, hvis der bliver en lille fejl i udførelsen. Er det risikoen værd? Enhver må selv vurdere, men man skal være opmærksom på den risiko, allerede inden man begynder.
gaia
 
Jeg bør måske præcisere: Alle skillevægge i kælderen er murede. Kælderen er i leca, med både indvendig og udvendig side pudset. Ingen tætningsmembraner eller lignende, netop på grund af fugtvandring, men...

Denne væg går ud vinkelret fra væggen, 1m bred slutter uden noget specielt formål og har kun én funktion, at dele op og bære en kontakt. Jeg kan bestemt ikke bygge en murvæg, men jeg kan nok sætte en væg op med reglar og vådrumsgips.
 
Jeg tror iøvrigt at det går aldeles udmærket at bygge med reglar og gips, men forkast ikke muringen fordi du tror, at det er svært. Jeg ville endda påstå, at det kan være en smule enklere at mure. Eller i hvert fald ligeså svært.
Så hvis du synes, at du kan bygge en letvæg, så kan du mure en væg. Jeg har gjort begge dele uden at skade mig, huset, familien eller omgivelserne alvorligt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.