Hej!

Vi bor i et hus fra 2003, hvor vi er de andre ejere. Ved en tilfældighed har vi nu opdaget, at alle blikkenslagerarbejder (nedløbsrør, tagrender, vindueskarme og lidt mere) er af galvaniseret plade. Alt uden maling. Det er et moderne hus, og vi har taget for givet, at det skulle være vedligeholdelsesfrit. Nu hvor vi har begyndt at grave i dette, har vi forstået, at galvaniseret plade ruster efter et antal år og derfor skal males. Hvis man vil have umalet metal, skal man vælge aluzink eller lignende. Er der nogen, der har erfaring med dette? Kan det betragtes som en skjult fejl? Eller vidste man ikke bedre i 2003?

Tak på forhånd for evt. svar!

mvh
Sakarias
 
Eftersom alle pladearbejder er synlige udefra, falder det under jeres undersøgelsespligt at kontrollere dette.
For at en ting skal være en skjult fejl, skal man næsten udføre destruktiv undersøgelse, dvs. bryde ting løs.

Galvat fungerer jo udmærket ubehandlet i mange andre sammenhænge, så hvorfor det ikke skulle fungere her, ved jeg ikke. Muligvis hvis samlingerne begynder at ruste, og det så spreder sig.
Galvat rejser sig efter et stykke tid, men det er en del af beskyttelsesprocessen, da galvet ofrer sig.

Personligt ville jeg ikke gøre noget ved dette, før man er nødt til det.
Malede detaljer kræver også vedligeholdelse, så det er ikke nogen egentlig gevinst i vedligeholdelsesperspektivet efter min mening.
 
Galvaniseret plade holder godt. Udenfor køkkenvinduet ser jeg et tag, der har ligget der i 45 år.
Hustaget fra 79 derimod med sin plastbelagte plade er ved at skalle af.

I dag så er det vel "retro" med zink looken.

Protte
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.