Hej,

Skulle sætte en hylde op på gipsvæg i weekenden. Borede det første hul, og det viste sig at være dobbeltgips. Da jeg skulle bore det andet hul nogle cm til siden, stødte jeg dog på noget, da jeg var kommet igennem den første gipsplade, og da jeg lyser ind, ser jeg noget blankt. Prøvede yderligere nogle cm til siden, og dér var der ingen metal, kun dobbelte gipsplader igen. Prøvede nogle cm lige over hullet med metal i, og også dér var der metal bag den første gipsplade.

Hvad kan det være, og tør jeg fortsætte? Det er i en lejlighed, nybygget for et par år siden, og der er et badeværelse på den anden side af væggen, men der burde ikke være nogen vandrør dér, hvor jeg borer, og slet ikke lige bag det første lag gips, når der er to lag ved siden af?

Tak på forhånd!

Det er formentlig regulet med stålregler.

Og "stålreglar" lyder lidt kraftigere end det er. Det er altså reglar af bukkede plader. Ingen problemer at bore igennem. Når gips monteres mod sådanne reglar, borer skruerne sig igennem pladen næsten lige så hurtigt som i en træregel.

Skal du sætte hylden op der, så bor først med et bor, der er mindst 1mm smallere end skruen, gerne endnu mindre. Og lad skruen fastne i pladen, du behøver ingen gipsskruepløk, hvis du har en regel bagved.

Det kan jo være en ordentlig håndværker, der har beskyttet vandrør med en plade, så det ikke skal være muligt at sætte en skrue i tappvandet ved en fejl.

useless sagde:
Det er formentlig afstivet med stålreglar.
Janus82 sagde:
Det kan jo være en ordentlig håndværker, der har beskyttet vandrør med en plade, så det ikke skal kunne sættes en skrue i vandforbindelsen ved et uheld.
Ok, men burde ikke pladen/reglen sidde bag begge plader i disse tilfælde? Dette sidder bag det første lag af gips i en væg, der har dobbelte plader. Det er det, der er så mærkeligt. Havde den siddet bag begge plader, så havde jeg nok antaget, at det var en regel. Er det normalt at man sætter plader op som beskyttelse mod vandrør i nybyggede lejligheder?

At der går vand der, føles usandsynligt, men man ved jo aldrig. Stammen går på den anden side af væggen i badeværelset, men ikke der hvor jeg borer, og ingenting med indkommende vand eller afløb findes direkte på den anden side af væggen.

Er måske en skarvplade er det lejlighedsadskillende væg?

Andreas_kalmar sagde:
Er det måske en skødestål ved den lejlighedsseparerende væg?
Som er brugt til at skødes det første lag gips? Lyder mere rimeligt i så fald. Ikke lejlighedsseparerende. På den anden side af væggen har vi vores badeværelse.

OK, jeg forstod ikke, at der var plade midt i væggen. Det føles mærkeligt. En spontan gætning, samlingsplade, som nogen har foreslået. Hvis de har ønsket at lægge det andet lag gips med forskudt samling. Første lag skruet i regler, andet lag har sine samlinger midt mellem regler, så lægger de en pladestrimmel for at have noget at skrue i. Ved ikke om man "gør sådan".

En idé bare, men skulle du ikke med en magnet eller regelfinder prøve at skaffe dig et billede af metallens udbredelse?

Samleplade indgår i brandcellen mellem lager 1 og 2 føles overdrevet i en indervæg

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.