Hej!
Jeg skulle hjælpe en ven med at sætte nogle lamper op i hans lejlighed fra 30'erne. Vi borede lampen op i gangen uden problemer, men da vi skulle bore en lampe op i køkkenet, stødte vi på metal allerede efter cirka 2 cm. Loftet består af nogle centimeter puds, efterfulgt af noget mere solidt materiale. I min egen lejlighed, som også er fra 30'erne, ser det ud til, at jeg har tegl i loftet, men jeg tror ikke, det er materialet her, for da vi borede i gangen og fik fæste, var der slet ikke den rød-orange farve på støvet, som der plejer at være, når man borer i tegl.
Spørgsmålet er, hvad kan det være for et metal, man støder på allerede efter cirka 2 cm? Hvis det havde været i en betonbygning, ville jeg have fortsat uden at tøve, da jeg ville vide, at det bare var armering, men det føles spontant underligt, at der skulle ligge armering lige under pudset. Vi borede flere huller på række, i et fik vi slet ikke fæste, og i de andre stødte vi på metal. Min bekymring er, at det ville kunne være noget, der faktisk har en funktion, såsom metalrør til en el-ledning.
Jeg skulle hjælpe en ven med at sætte nogle lamper op i hans lejlighed fra 30'erne. Vi borede lampen op i gangen uden problemer, men da vi skulle bore en lampe op i køkkenet, stødte vi på metal allerede efter cirka 2 cm. Loftet består af nogle centimeter puds, efterfulgt af noget mere solidt materiale. I min egen lejlighed, som også er fra 30'erne, ser det ud til, at jeg har tegl i loftet, men jeg tror ikke, det er materialet her, for da vi borede i gangen og fik fæste, var der slet ikke den rød-orange farve på støvet, som der plejer at være, når man borer i tegl.
Spørgsmålet er, hvad kan det være for et metal, man støder på allerede efter cirka 2 cm? Hvis det havde været i en betonbygning, ville jeg have fortsat uden at tøve, da jeg ville vide, at det bare var armering, men det føles spontant underligt, at der skulle ligge armering lige under pudset. Vi borede flere huller på række, i et fik vi slet ikke fæste, og i de andre stødte vi på metal. Min bekymring er, at det ville kunne være noget, der faktisk har en funktion, såsom metalrør til en el-ledning.
Er det en bue, så er det nok noget bærende, og du vil ikke kunne undgå det. Men det er vel bare et lille hul, du skal lave, så jeg tror ikke, metalboret gør nogen større skade.A agilde sagde:Hallå!
Skulle hjælpe en ven sætte op nogle lamper i sin lejlighed fra 30'erne. Vi borede lampen op i gangen uden problemer, men da vi skulle bore en lampe op i køkkenet, stødte vi på metal allerede efter cirka 2cm. Loftet består af nogle centimeter puds, efterfulgt af noget mere solidt materiale. I min egen lejlighed, som også er fra 30'erne, ser det ud til, at jeg har tegl i loftet, men tror ikke det er materialet her, for da vi borede i gangen og fik fat, var det slet ikke rød-orange farvet støv, som det plejer at være, når man borer i tegl.
Spørgsmålet er, hvad kan det være for metal, som man støder på allerede efter cirka 2cm? Havde det været i et betonhus, ville jeg have fortsat uden tøven, da jeg vidste, at det bare var armering, men det føles spontant mærkeligt at der skulle ligge armering direkte under pudsen. Vi borede flere huller på rad, i et fik vi ingen hold, og i de andre stødte vi på metal. Min bekymring er, at det kunne være noget, der faktisk har en funktion, såsom metalrør til en elledning.
Klik her for at svare