Jeg ville gerne have lidt mere loftshøjde i kælderen for bl.a. at få en brusekabine ind i bryggerset (gammel trækåk fra 1929 med lavt til loftet i kælderen).
Jeg husker, at jeg for længe siden læste et tip om at rive det indvendige loft ned og blotlægge bjælkelaget og så sætte nyt indvendigt loft mellem bjælkerne for på den måde at få mere loftshøjde (i det mindste mellem bjælkerne).

Er der nogen, der har gjort det, som man kunne få se nogle billeder af?
Noget man bør gøre eller bør undgå, hvis man kaster sig ud i sådan et projekt?

Bare en skør idé.. men bil ud pladen der du vil have kabinen og støb en lavere plade der?

Det går - men det bliver mange sække savsmuld, der skal smides væk! :) Selv om det var en del arbejde, er jeg bagefter meget glad for, at vi gjorde det. Den oplevede rummelighed i rummet steg markant.

Jeg vedhæfter nogle billeder fra mobilen af, hvordan det ser ud nu. Hvis du ønsker det, kan jeg finde nogle før-billeder frem, når jeg kommer hjem.

Nyrenoveret rum med nymalede hvide vægge og synlige loftsbjælker, vindue i endevæggen giver naturligt lys.
Lyst rum med hvidt loft og grå gulv, vindue, lamper og planter i hjørnet. Renoveret, rummeligt udseende.
Loft med nye indbyggede spotlights og hvide paneler efter renovering.
Et nyrenoveret rum med mørk belysning, synlige bjælker i loftet og indbyggede loftslamper. Rummet ser rummeligt ud efter renoveringen.

• Synes
Toobstah og 2 andre
  • Laddar…
shomakie sagde:
Bara en galen ide..men bila ur plattan där du vill ha kabinen och gjut en lägre platta där?
Og så en lille lænsepumpe også for at få vandet ud af hullet? Njae, det lød som en lidt for skør idé!

Tobias Bohlin sagde:
Det går - men det bliver mange sække savsmuld, der skal smides ud! :) Selv om det var en del arbejde, er jeg i eftertid meget glad for, at vi gjorde det. Den oplevede rumfornemmelse i rummet steg markant.

Jeg vedhæfter nogle billeder fra mobilen af, hvordan det ser ud nu. Hvis du ønsker det, kan jeg finde nogle før-billeder, når jeg kommer hjem.
Det der blev jo kanonflot! Behøver ingen førbilleder, det kan jeg tage selv i vores kælder! Men hvad brugte du i loftet? Jeg antager, at du har isoleret med noget for at dæmpe lyden fra overetagen og sådan?
Jeg tænker en plade rockwool eller noget og så nyt loft mod den.

Frippegubben sagde:
Det der blev jo kanonfint! Behøver ingen forbilleder, det kan jeg tage selv i vores kælder! Men hvad brugte du i loftet? Jeg antager, at du har isoleret med noget for at dæmpe lyd fra overetagen og sådan? Jeg tænker en plade rockwool eller noget og så nyt loft mod den.
Jeg brugte 28x70-regel + et lag almindelig gips. Som isolering almindelig 70 mm mineraluld.

Jeg oplever, at det var noget mere lyddæmpende med 30 cm savsmuld + 2 lag træpanel (30+15 mm), men ingen større forskel...

Har du nogen idé om, hvad loftshøjden var før, og hvad den blev efter?

Frippegubben sagde:
Har du nån koll på vad takhöjden var före och vad den blev efter?
Takhøjde før 197, efter 217 (202 ved bjælke).

Frippegubben sagde:
Og så en lille lænsepumpe også for at få vandet ud af hullet? Njae, det lød som en lidt for skør idé!
Lænsepumpe? Antager vel at du skal have brusekabinen tilsluttet til afløbet....

• Synes
karlmb
  • Laddar…
Ja, men hvis kabinen er under niveauet for afløbet, bliver det svært. Vand løber ikke gerne opad...

Vækker liv i denne tråd da jeg overvejer at gøre det samme i vores kælder som skal blive hjemmebio.

Det er jo ingen ulempe, hvis det lydisoleres rimeligt op til overetagen, men varmeisolering er vel egentlig slet ikke nødvendig, da kælderen bliver opvarmet og det snarere er en fordel, hvis det fortsætter op gennem gulvet.

Påvirker isoleringen hvor fast gulvet ovenpå føles/lyder, når man går? Lige nu føles det fantastisk - "tungt", jeg gætter på det er tørv eller spån i gulvet.

Er 70mm mineraluld og dobbelt lag gips måske rimeligt, eller er der bedre alternativer?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.