4,030 læst ·
26 svar
4k læst
26 svar
Mellemvæg som skal bære gulvbjælkelag, dimension
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Reglernes ostagede højde er en vigtig parameter for at bedømme deres bæreevne. Selv små ændringer har stor betydning. Med kun 2,3 m højde øger margenerne for C 14 træ. Med denne nye oplysning vil jeg sige, at det fra styrkesynspunktet er OK med C 14 træ. Derimod består mine tidligere fremførte indvendinger mod træ med for lav holdf klasse.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Hvad har du for fundament til huset i dag? Som tidligere nævnt, øges belastningen under de nye vægge sammenlignet med tidligere.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Ok, opfattede det som om det var et eksisterende. 45x70cc450 C14 med korte tømmer midt på højden fungerer uden finer. Vælger du finer, kan du gå op til cc600. Det er passende, at væggens cc-mål falder sammen med gulvbjælkerne.Lars Roth sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg er enig med @bossespecial. Ganske vigtigt at bjælkerne placeres korrekt ovenover de respektive regler.
tusind tak for al hjælp
Hvis jeg gerne vil bygge væggen med metalprofiler?
Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 337 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,337 indlæg
45x70 i c24 kvalitet lader til at være meget svært at finde!
Undrer hvad der sker, hvis man kløver en 45x145 c24 til 2 stk 45x70?
Er det stadigvæk c24 kvalitet så
Har oplevet c24 tømmer fra Södra med en djævelsk masse knaster, også i kanterne, 30-40 mm store.
Undrer hvad der sker, hvis man kløver en 45x145 c24 til 2 stk 45x70?
Er det stadigvæk c24 kvalitet så
Har oplevet c24 tømmer fra Södra med en djævelsk masse knaster, også i kanterne, 30-40 mm store.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Når man fastsætter kvaliteten på reglerne, gøres dette maskinelt ved at beregne regelens E-modul. Dette gøres ved at måle stødbølgeresponsen eller at bøje reglen. Hvis man kløver en klassificeret regel, kunne det i praksis betyde, at man kan få et "godt stykke" og et "dårligt stykke", men at de tilsammen som en regel opvejer den bedre den dårligere. Fra en kilde på et savværk indeholder ofte c24-træ højere styrkeklasser, da markedet for højere styrker er ret lille.
Hvorfor vil du i øvrigt have en så tynd væg?
Hvorfor vil du i øvrigt have en så tynd væg?
Klik her for at svare