Hvis man skal lave mellemloftet om, er det okay at gøre sådan her?
Tanken er, at jeg skal skære spærlisterne til, som skal holde isoleringen oppe i små stykker, som jeg sætter mellem bjælkerne. Dette for at spare loftshøjde.

Der er kun 190 i kælderen, og der skal også lægges klinker, så hver centimeter tæller.
Under dette er tanken, at der skal sættes et almindeligt loft op.
Virker dette?

Billede:
Tværsnit diagram af et mellemloft med bjælker, isolering og bærelekter. Viser placeringen af isolering mellem bjælkerne og underliggende loftskonstruktion.

Det er tilstrækkeligt med en form for vindtætningsdug for at holde isoleringen på plads, inden du har sat tagpanelet op.

Tak for svaret!
Men hvis jeg tager det nuværende loft ned, skal jeg nok fjerne den isolering, der allerede er der (formentlig spån eller lignende besværligt).

Kan jeg så trykke ny isolering op nedenfra på en god måde? Skal man ellers fjerne isoleringen og lade det være tomt indtil den dag, man skal åbne op oppefra?

Alting skal åbnes oppefra i fremtiden, da jeg har tænkt mig at lægge gulvvarme ind på hele mellemetagen, så jeg kunne fjerne isoleringen helt nu, når jeg laver kælderloftet og vente med at isolere, indtil jeg laver gulvvarmen på mellemetagen. Men det er måske en dårlig løsning?

Det virker dog besværligt, hvis jeg skal vente med at klargøre kælderen, indtil den dag gulvvarmen skal ind, vil helst have det klart først, så alt sker i etaper.

Det er altid meget lettere at isolere oppefra, men hvis kælderen er dårligere opvarmet end overetagen, er det måske dumt at vente med isolering. Hvis gulvstrøerne er lagt med rimelig præcision, plejer det at gå godt at trykke mineraluld ind nedefra mellem strøerne og få det til at blive liggende. Et kompromis er at trykke en tynd (ca. 5 cm) plade ind nu og supplere oppefra senere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.