Jeg har skimmet tråden lidt, men har du overvejet at lægge en stålbjælke over kælderens stue for at opdele bjælkespændet i 2 fag?

Du nævner også brandsikring, kommer du over 200 m2 så det er nødvendigt? Hvis det er relevant, synes jeg det er bedre med brandbeskyttelsesgips end brandmaling.

Træbjælkelag med god lydisolering bygger meget på højden, omkring 400 mm eller mere, så det bliver svært at opnå.

Som alternativ til limtræ har du også Kerto (finerbjælke). En anden mulighed for længere spænd i træ er Masonite Lättelement. Men som sagt, forsøg at opdele i flere fag med stålbjælker og bærende vægge.

• Synes
Anonymiserad 184001
  • Laddar…
P
JoakimSwe sagde:
Jeg har 4+ m i loftshøjde, så en grovere får jeg let ind. Overvejer faktisk, om jeg også skal have sidebjælker, men de eneste, der vinder på det, er vel byggemarkedet.

Men med søjlen, der får ca. 13 kN, skal denne kraft overføres til ét eneste punkt på bjælken under... Nu har jeg held, da jeg kan få en gennemgående væg hele vejen ned på netop det punkt, så problemet er løst. Men så bør jeg måske forstærke med limtræ 115*115 på mellemetagen også i stedet for 45*120 på netop det punkt.
Gjorde om beregningen til de mål, jeg virkelig har... søjlen er ikke længere noget problem. Kunne også gå ned 1 dimension på bjælken, men beholder 90*315. Tagspærene overvejer jeg mellem 300 eller 600... 600 fungerer, så det er jo bedre med hensyn til energitab.

Til virkeligheden hører jo også, at tilbygningen vil være forbundet med den nuværende gamle del på størstedelen af én langside, så stabiliteten er jo også der. Det gamle hus er bygget solidt... 2 tommer grov yderpanel fx.

Overvejede mere på det her med lyden. Hvis du skal leje kælderen ud, ville jeg nok ikke overveje andet end et betonbjælkelag. Det er svært at få en præfableverandør til så små opgaver, så det er pladsstøbt, der er aktuelt. Du kan enten forme traditionelt og støbe 250 mm armeret beton eller bruge en blivende form af plade (combideck).

• Synes
Anonymiserad 184001
  • Laddar…
P
W witten sagde:
Jeg har skimtet tråden lidt, men har du overvejet, at du kan lægge en stålbjælke over kælderens stue for at opdele bjælkelaget i 2 fag?

Du nævner også brandsikring, overskrider du 200 m2, så det er nødvendigt? Er det aktuelt synes jeg det er bedre med brandsikringsgips end brandsikringsmaling.

Træbjælkelag med god lydisolering bygger meget i højden, omkring 400 mm eller mere, så det bliver svært at opnå.

Som alternativ til limträ har du også Kerto (finérbjælke). Et andet alternativ til længere spændvidder i træ er Masonite Lättelement. Men som sagt, forsøg at opdele i flere fag med stålbjælker og bærende vægge.
Opdele i to fag ville have været praktisk, men hvor meget bygger "samlingen" i højde over stålbjælken? Har kun set nogle billeder.

Lyd er følsomt for min kone. Svigerfar har letbetonbjælke mellem garage og etagen ovenover garagen, og den er 200 mm. Meget stille mellem etagerne... så det ville have været optimalt, men kun 538 cm. Aflastning i to fag på stuen i kælderen kan jeg ikke opnå på anden måde end med "nedsænket" stålbjælke og letbetonbjælke ovenpå den eller mindske bredden på tilbygningen.

Senest redigeret af en moderator:
P
W witten sagde:
Jeg har sjusket lidt med at læse tråden, men har du overvejet, at du kan lægge en stålbjælke over kælderens stue for at opdele bjælkelaget i 2 rum?

Du nævner også brandsikring, kommer du over 200 m2 så det er nødvendigt? Hvis det er aktuelt, synes jeg, det er bedre med brandsikrigsgips end brandsikringsmaling.

Træbjælkelag med god lydisolering bygger meget i højden, omkring 400 mm eller mere, så det bliver svært at opnå.

Som alternativ til limtræ har du også Kerto (finerbjælke). En anden mulighed for længere spænder i træ er Masonite Lättelement. Men som sagt, forsøg at opdele i flere rum med stålbjælker og bærende vægge.
Vi vil have 110 kvm per etage (60 nu) x 3 "etager".

Stålbjælken kan du indfælde i trægulvet.

Som jeg skrev, behøver du kun 250 mm beton for 6 m spændvidde. Det bliver så i princippet det samme som i nybyggede fleretagers huse lydmæssigt.

P
W witten sagde:
Ståldraget kan du indlægge i træbjælkelaget.

Som jeg skrev, behøver du kun 250 mm beton for en spændvidde på 6 m. Det vil i princippet blive det samme som i nybyggede flerfamiliehuse lydmæssigt.
Fri spændvidde er faktisk 5,5 m da lecablokkene tager 2*25 cm. Men det giver vel ikke en tyndere plade for det. Skal tale med Nyströms cement om deres letbetonbalk på 5,38 m.

Tyndere plade end hvad? Det går jo at optimere tykkelsen gennem beregninger så klart.

P
W witten sagde:
Tyndere plade end hvad? Det går jo at optimere tykkelsen gennem beregninger så klart.
Ursprungsproblemet er at jeg helst ville have 180 mm bjælker i etageadskillelsen for at få 230 cm i den nye del og selvfald fra det nye bruserum til det gamle bryggers. Så derfor :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.