Hej alle kyndige.

Jeg har for nyligt købt et hus med en lige indendørstrappe i lakeret fyrretræ. Den er nu slebet og klar til maling.

Problemet ligger i trappetrinnene, hvor der tidligere lå noget ulækkert, grimt filt-tæppe. Limet. At fjerne alle limrester føles alt for besværligt, så løsningen, jeg har tænkt på, er enten at sætte laminatgulv eller MDF, som derefter males.

Spørgsmålet er; holder MDF til at gå på i længere tid? Hvis det skulle fungere, er 12mm nok, eller skal jeg op i en grovere tykkelse?

Det måske muliggør en tid, hvis du afrunder kanter ordentligt, og det er en trappe, som I aldrig nogensinde tager et skridt i med andet end strømper på fødderne. Samt selvfølgelig maler ifølge kunstens alle regler med mellemslibning osv.

Med det sagt synes jeg, du forsøger at tage en genvej, som vil blive grimt og dårligt på lang sigt. Hvad sker der så, når mdf-pladen er nedslidt og grim? Skal du lime en ny på igen, eller begynde at slibe dig ned 12-15mm gennem mdf-pladen til dine gamle limrester?

Skal trappen alligevel males, behøver du ikke komme ned til pletfrit træ. Er der store klumper, så brug limborttagningsbladet på en multimaskine (feiner) inden planslibning, ellers en slibemaskine med høj fjernelse. Gode maskiner til sådanne opgaver kan lejes for en billig penge. Der er nogle, der tilsyneladende har haft succes med en roterende stålbørste fra Biltema på en almindelig boremaskine også.

Her er en tråd, der behandler emnet godt https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-lim-fran-traetrapp.64135/

Alternativet er jo også at betale omkring 20 tusinde for et trappefirma, der sætter nye trin i massivt træ, fx eg.. =)

Held og lykke! =)

Svaret jeg frygtede. Tak for indlægget. Beslutningen er taget, i morgen kommer slibemaskinerne frem.

kulle
En lakfræser fungerer godt til at rengøre med

• Synes
Joak
  • Laddar…
Stemmer også på lackfræs. Lejede en Metabo LF724S hos Cramo for lidt over en hundrede, den fjernede alt klister og gammel fernis på trappen (15 trin) på et par timer.

Jeg brugte sæbevand og skurebørste

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.